1515
Annons
Innehåll från BillogramAnnons

Ny undersökning: konsumenternas krav på modernare kravhantering

Svenska konsumenter ställer högre krav på en modernare inställning till kravhantering, där ny teknik och förbättrad kommunikation blir allt viktigare. Detta visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Undersökningen genomfördes under december 2021 i syfte att utreda hur kunder till företag med återkommande betalningar påverkas av leverantörens hantering av betalningen och betalningspåminnelser. 

Resultatet visar bland annat att kunderna vill bli påminda om uteblivna betalningar på fakturans förfallodatum och riskerar att byta leverantör om denne brister i sin kommunikation. Fler undersökningsresultat presenteras nu i en nyligen publicerad rapport som ger en tydlig bild av vad som händer med kundlojaliteten när betalningen inte går som den ska.

Läs hela rapporten här eller ta del av ett urval nedan.

Bristande kommunikation vanlig orsak till att kunder byter leverantör

Undersökningen visar på brister i fråga om hur företag med återkommande betalningar väljer att kommunicera med sina slutkunder. Hela 92 % av kunderna uppger till exempel att de vill ha information direkt från sin leverantör om varför en faktura är högre än vanligt. Ett rimligt antagande är att detta kan ha aktualiserats av det stigande elpriset.  

Kunder vill ha hjälp att förebygga missade betalningar 

Det finns många affärsmässiga fördelar med kunder som betalar i tid – ett förbättrat kassaflöde, mer träffsäkra prognoser och sänkta kostnader kopplade till administration och kravhantering. Undersökningen visar även att ett förebyggande arbete som motverkar försenade betalningar också får stor inverkan på kundupplevelsen och kundnöjdheten. Två av tre kunder hävdar att de skulle få en bättre uppfattning om sin leverantör om de fick en påminnelse redan innan fakturan förfallit, och på så sätt kunde undgå påminnelseavgiften. Dessutom säger 31 % av kunderna att de stannar kvar längre hos en leverantör som förebygger missade betalningar. 

I rapporten utlovas ytterligare insyn i vilka faktorer som påverkar kundernas upplevelse av betalningen, både positivt och negativt. Den ger även en inblick i vilka åtgärder man som leverantör kan vidta för att öka lojaliteten. 

Ladda ner hela rapporten här. 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?