1515

Brakförlust för heta hälsoappen Lifesum

Lifesums omsättning ökar kraftigt men förlusten på 25 miljoner kronor är tre gånger så hög som föregående år. ”Vi siktar på att bli lönsamma om ett år”, säger Marcus Gners, operativ chef.

Lifesums medgrundare och operativa chef Marcus Gners.
Lifesums medgrundare och operativa chef Marcus Gners.

(Di Digital/Helsingfors) Stockholmsbolaget Lifesums (NTL) app hjälper användarna att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. Sedan starten 2009 har appen lockat till sig cirka 16 miljoner användare, en siffra som ökar med mellan 15 000 och 20 000 per dag, enligt bolaget.

Användartillväxten är ett av skälen till att en rad delägare, däribland Nokia Growth Partners, nyligen investerade ytterligare 85 miljoner kronor i Lifesum till en värdering på nära 400 Mkr.

Även omsättningen växer i hög takt, kan Di Digital rapportera. Den senaste årsredovisningen, som sträcker sig till april i år, visar att Lifesum ökar sin omsättning från 32,8 miljoner kronor till 54,4 Mkr.

Mer från Slush 2016: Svenskbackade Clue tar in 170 miljoner

Samtidigt fortsätter bolagets förlust att öka, från 8,2 Mkr till 25 Mkr. Men förlusten är enligt plan, säger Lifesums operativa chef Marcus Gners till Di Digital på Slush.

”Vi siktar på att bli lönsamma om ett år men att bli lönsam är inte ett kortsiktigt mål. Om vi ser att vi kan få bra utveckling på en investering, då ska vi ju göra den”, säger Marcus Gners.

Foto:
Marcus Gners diskuterar health tech på scen på Slush.

Enligt Marcus Gners ska kapitalet från i somras hjälpa Lifesum att hantera förlusterna och samtidigt utveckla flera nya funktioner.

”Nu satsar vi det här kapitalet på att utveckla Lifesum inom flera olika områden”, säger Marcus Gners.

Om vi ser att vi kan få bra utveckling på en investering, då ska vi ju göra den.

Förutom att anställa fler utvecklare och personer inom marknadsföring har bolaget tagit fram flera nya tjänster som snart lanseras. Det handlar till exempel om ett sätt för Lifesum-användare att interagera med varandra i appen och en jämförelsetjänst mellan olika varor.

”Genom den kan man scanna två varor i butiken för att se vilken av dem som exempelvis har mest tillsatt socker och på det viset hjälpa användaren att välja vilket produkt som är bäst för honom eller henne”, säger Marcus Gners.

Foto:

Läs även: Lifesum-doldisar storsäljer och vill starta nytt

Lifesum släpper också ett verktyg som ger användaren poäng beroende på hur bra den äter och motionerar.

Även om de nya tjänsterna ska släppas före årsskiftet är det först i januari, då folk i vanlig ordning försöker fullfölja sina nyårslöften, som Marcus Gners tror att Lifesum kommer att se resultaten.

”Januari blir väldigt intressant för oss. Anledningen till att vi släpper de här nu är för att kunna testa dem för att förbättra dem i tid till januari. Något annat vore ett grovt tjänstefel.”


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?