1515

Bostadsutmanaren fyller krigskassan – har ”hysterisk efterfrågan” enligt vd

Bostadstjänsten Norban fyller på kassan med 34 miljoner kronor och expanderar till utlandet. Bolaget, som utmanar både Hemnet och mäklarna, har sålt 400 bostäder på ”förmarknaden” sedan starten för två år sedan. 

Norbans grundarteam från vänster: Per Hedenmark, Adrian Miller och Daniel Bergström.
Norbans grundarteam från vänster: Per Hedenmark, Adrian Miller och Daniel Bergström.

Malmöbaserade Norban beskriver sig som ”Skandinaviens första hybridmäklare”. I korta drag handlar det om att kombinera en bred marknadsplats, där man kan lägga ut enkla ”förannonser”, med en mäklartjänst. Om annonsen ger resultat, och användaren vill gå vidare med en försäljning, erbjuder Norban egna mäklare och ett fast pris på 30.000 kronor (se faktaruta).

”Säljaren sparar tiotusentals kronor, jämfört med traditionella mäklare”, säger vd:n och grundaren Per Hedenmark.

Norban utmanar alltså både Hemnet, med dess plattform för bostadsannonser, och mäklarna, genom att även genomföra bostadsaffärer.

”Vi kommer att sälja cirka 400 bostäder i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Lund i år. Det motsvarar en marknadsandel på cirka en procent på de orterna”, förklarar Per Hedenmark.

Han betonar att hälften av affärerna sker via ”förannonser” på bolagets egen plattform. Målet är att nå en marknadsandel på 10-15 procent av de gjorda affärerna i storstäderna.

Per Hedenmark jobbade i den traditionella mäklarbranschen i 14 år och var tidigare marknadschef för Erik Olsson Fastighetsförmedling. Men 2019 beslöt han sig för att utmana sina gamla kollegor genom att starta Norban ihop med sin kompanjon, den före detta managementkonsulten Adrian Miller. Sedan dess har även Adrian Millers före detta chef Daniel Bergström anslutit sig som medgrundare.

För ett år sedan tog Norban in 18 miljoner kronor genom en nyemission av aktier, vilket Di Dital rapporterat om. Bland de 30 investerarna fanns då WESC-grundaren och Sneakersnstuff-delägaren David Hedman och Bamboragrundaren Johan Tjärnberg, numera mer känd som betalbolaget Trustlys styrelseordförande.

Nu tar Norban in ytterligare 34 miljoner kronor i en affär som värderar bolaget till 150 miljoner kronor. Kapitalet kommer från de befintliga investerarna samt två nya: Neptunia Invest, som grundades av bröderna Johan och Mikael Karlsson tillsammans med familjen Ehrnrooth, och Beijer Ventures, som är en del av familjeägda Beijer Holding.

Kapitalet ska gå till att utveckla produkten, accelerera tillväxten i Sveriges storstäder, samt till en utlandsetablering.

Per Hedenmark uppger att bolaget har en ”hysterisk efterfrågan” just nu. 

”Vi får in cirka tio nya bostadssäljare om dagen och har redan sålt bostäder till ett värde av över en miljard kronor”, säger han.

Norban spår intäkter på 9 Mkr för 2021, med en förlust på ungefär lika mycket. 

Nästa år hoppas man trefaldiga försäljningen till 1 200 bostäder.

”Omsättningen bör landa på 34 miljoner kronor nästa år, med en förlust på 12 miljoner. 2023 ska vi omsätta 92 miljoner kronor och gå jämt upp”, säger Per Hedenmark.

Analys: Hemnets miljardvärde provocerar – men utmanarna är få och små 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?