1515

Börsraketens vd om miljoninjektionen: Ska in i Kina

Smart Eye har tagit fram ett övervakningssystem för biltillverkare som vill öka trafiksäkerheten. Göteborgsbolaget tar nu in 200 miljoner kronor för att växa på en ny jättemarknad. ”Vi är redo att finansiera produkter som kan marknadsföras i Kina i år”, säger vd:n Martin Krantz.

Smart Eyes grundare och vd Martin Krantz på bolagets kontor i Göteborg.
Smart Eyes grundare och vd Martin Krantz på bolagets kontor i Göteborg.Foto:Patrik Olsson (Di).

Ögonstyrningsbolaget Smart Eye meddelade under tisdagskvällen att de tar in 200 miljoner kronor i en nyemission. 

Första AP-fonden har tillfört hälften av summan, och blir nu tredje största ägare i börsbolaget med 6,6 procent av aktierna. AMF, Robur och Länsförsäkringar deltog också i kapitalrundan.

Med kapitalet kan bolaget nu på riktigt börja ta tillvara de nya affärsmöjligheterna som dykt upp i Kina. Det uppger Martin Krantz, vd och grundare på Smart Eye, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

”Vi har en affärsplan som vi nu har finansierat. Det är så färskt i och med att det blev klart i morse, men vi är redo att finansiera produkter som kan marknadsföras i Kina i år och levereras nästa år”, säger han.

Han tillägger att han vill återkomma med en mer exakt plan för den kinesiska marknaden, där de nya möjligheterna grundar sig i att landet inlett regulatoriska processer för att implementera förarövervakningssystem i fordon. Initiativet är inte begränsat till nya bilar utan väntas beröra även delar av den befintliga flottan.

Smart Eye har tidigare flaggat för att de pågående upphandlingarna för massmarknaden i bilindustrin, tillsammans med de nya affärsmöjligheterna i Kina, kräver kapital för bland annat ny personal. 

Hittills under 2019 har Smart Eye anställt ett 30-tal personer och är nu 125 anställda, varav minst 20 är konsulter.

”Jag tror att vi kommer att växa med ytterligare 30-40 personer i år om vi räknar både i Göteborg och utlandskontoren. Men det beror på hur många av de stora upphandlingarna vi vinner”, säger Martin Krantz.

Läs mer: Genombrott för Smart Eye – börsraketen har kontrakt med sex bilmärken 

Emissionskapitalet tillsammans med kassan, som den sista mars uppgick till 65,6 miljoner kronor, bedöms kunna täcka finansieringsbehovet fram tills att erhållna och potentiellt tillkommande kunder börjar generera tillräckligt stora intäkter för att täcka kostnader, enligt Smart Eye.

När når ni ett plus minus noll-resultat?

”Exakt när det inträffar kan jag inte uttala mig om, men nu kommer det fler bilar från BMW som rampar upp produktionen. Sedan hänger det på när de andra bilarna kommer i gång”, säger Martin Krantz.

Han förklarar att när bolagets 45 hittills erhållna ”design wins” har kommit i gång skulle det motsvara 200-300 Mkr i intäkter per år, eller 1,2 miljarder över en produktlivscykel. Dessa bilmodeller ska tas i produktion år 2019, 2020 eller 2021.

Beräknat på kassaförbrukningstakten under det första kvartalet i år, då kassaflödet var minus 25 miljoner kronor, skulle emissionen och befintlig kassa räcka i tio kvartal.

”Vi kommer att gasa lite mer vad gäller investeringarna framöver samtidigt som licensintäkterna ökar successivt”, påpekar Martin Krantz i sammanhanget.

Smart Eye har vunnit ett antal upphandlingar i massmarknadssegmentet i bilindustrin. Bolagets senaste ”design win” var med en japansk tillverkare, vilket Martin Krantz beskriver som extra svårt.

”Det är en kvalitetsstämpel i bildindustrin, eftersom det tar väldigt lång tid att komma in hos en japansk tillverkare. Det var 13 år sedan som vi för första gången visade upp våra produkter i Japan”, säger han.

Vilka är de största hoten framöver?

”Vi måste verkligen få många nya kollegor, ingenjörer och produktledare, på plats för att klara av att möta efterfrågan. Vi måste se till att de första biltillverkarna är nöjda med våra leveranser samtidigt som vi arbetar på nya möjligheter”, säger Martin Krantz.

Sedan årsskiftet har Smart Eye stigit med drygt 64 procent på börsen och aktien handlades vid lunchtid på onsdagen för 111,80 kronor. (Följ kursen här.)

(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)


Innehåll från BlueBarricadeAnnons

Digitalt ID blir globalt teknologiskt genombrott för blockchain- och AI-bolaget BlueBarricade

Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och
med skapande av PurpletokenID.
Mikael Bramstedt och BlueBarricade är redo för miljardexpansion i och med skapande av PurpletokenID.

Med hjälp av BlueBarricade-teknologi, samutvecklad med IBM globalt, utvecklas en banbrytande digital identifieringshandling. 

Med tokenisering skapas en unik identitet, PurpleTokenID. Ett globalt ”Bank-ID” om man så vill, men med skillnaden att det används i en digital e-wallet inom många olika områden, såsom banktransaktioner, varor, tjänster, logistikkedjor, företagsprocesser och digitala tillgångar för hela världens befolkning. 

Nu är IT-arkitekten, entreprenören och innovatören Mikael Bramstedt redo för miljardexpansion med sitt svenska Fintech-team. 

Samtidigt har moderskeppet BlueBarricade Blockchain & AI Technology AB i en pågående nyemission emitterat 487 000 aktier á 20,50 EUR styck.

Mikael Bramstedt har tidigare brutit ny mark med bland annat den populära Swish-appen, grundandet av Netgiro som såldes till Digital River Inc. (NASDAQ:DRIV), samt lanserat en banblockchainprodukt på IBM-plattform som i dokumenterade testresultat klarat upp till blixtsnabba 1400 transaktioner per sekund. Han har över 35 års erfarenhet av banksystem och kreditkortsbolag i stordatorer i samarbete med IBM. 

Redo för miljardexpansion med svenskt Fintech-team

Den nya bolagsskapelsen har kapacitet att bli nästa miljardbolag, då marknaden är oändlig för PurpleTokenID med tillhörande e-wallet. Innovationen bygger på befintlig infrastruktur i IBM Mainframe som redan idag används av 95 procent av världens banker, finansinstitut och kreditkortsutgivare. PurpleTokenID kombinerar BlueBarricades blockchainprodukt 1400TPS med IBM:s globala säkerhetssystem. PurpleTokenID kommer att vara tillgänglig globalt via Fortune 500/500 då den säljs och implementeras av HCL Technologies och IBM på redan befintliga IBM-kunder. 

PurpleTokenID – ”global Swish” för alla i världen

Till skillnad från system för företagsidentiteter kan PurpleTokenID också appliceras på privatpersoner för att spåra banktransaktioner, stödja alla logistikkedjor och följa alla industriprocesser samt både skapa och skydda digitala tillgångar, med full transparens och spårbarhet samt automatiserad clearing och settlement.

– PurpleTokenID i form av identifiering och e-wallet används bland annat för att skapa en global version av Swish till jordens fattigaste som inte ens har tillgång till normala bankkonton. Vi vill med vår teknik, tillsammans med HCL och IBM, sätta ett footprint på den globala marknaden för humanitär och socialt rättvis teknik för alla, samtidigt som vi bygger framtidens säkerhets- och identifieringssystem för alla banker med deras redan tagna investering i bagaget, säger Mikael Bramstedt.   

BlueBarricade – världens snabbaste blockchain

Den kapacitet och teknologi som krävs för att skapa ett modernt IT-system för identifiering, spårning och avstämning som lever upp till lagar och regler finns nu tillgänglig i och med BlueBarricades blockchain-produkt 1400TPS. Analysföretaget Gartner har uppskattat det totala marknadsvärdet för blockchain till 3,1 triljoner dollar vid utgången av år 2030.

– Inom företagsvärlden finns direkt affärskritiska processer som kräver hög transaktionshastighet och central lagring i speciella säkerhetszoner. När vi använder oss av central stordatorkapacitet på 1400 blockchaintransaktioner per sekund, eller 120 miljoner transaktioner per dygn, ändras premisserna och gör blockchain tillgänglig för exempelvis bank och finans eller tillverkande industri, säger Mikael Bramstedt.

Läs mer om BlueBarricade här  

 

Mer från BlueBarricade

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BlueBarricade och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?