1515

Börsraketens vd om miljoninjektionen: Ska in i Kina

Smart Eye har tagit fram ett övervakningssystem för biltillverkare som vill öka trafiksäkerheten. Göteborgsbolaget tar nu in 200 miljoner kronor för att växa på en ny jättemarknad. ”Vi är redo att finansiera produkter som kan marknadsföras i Kina i år”, säger vd:n Martin Krantz.

Smart Eyes grundare och vd Martin Krantz på bolagets kontor i Göteborg.
Smart Eyes grundare och vd Martin Krantz på bolagets kontor i Göteborg.Foto:Patrik Olsson (Di).

Ögonstyrningsbolaget Smart Eye meddelade under tisdagskvällen att de tar in 200 miljoner kronor i en nyemission. 

Första AP-fonden har tillfört hälften av summan, och blir nu tredje största ägare i börsbolaget med 6,6 procent av aktierna. AMF, Robur och Länsförsäkringar deltog också i kapitalrundan.

Med kapitalet kan bolaget nu på riktigt börja ta tillvara de nya affärsmöjligheterna som dykt upp i Kina. Det uppger Martin Krantz, vd och grundare på Smart Eye, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

”Vi har en affärsplan som vi nu har finansierat. Det är så färskt i och med att det blev klart i morse, men vi är redo att finansiera produkter som kan marknadsföras i Kina i år och levereras nästa år”, säger han.

Han tillägger att han vill återkomma med en mer exakt plan för den kinesiska marknaden, där de nya möjligheterna grundar sig i att landet inlett regulatoriska processer för att implementera förarövervakningssystem i fordon. Initiativet är inte begränsat till nya bilar utan väntas beröra även delar av den befintliga flottan.

Smart Eye har tidigare flaggat för att de pågående upphandlingarna för massmarknaden i bilindustrin, tillsammans med de nya affärsmöjligheterna i Kina, kräver kapital för bland annat ny personal. 

Hittills under 2019 har Smart Eye anställt ett 30-tal personer och är nu 125 anställda, varav minst 20 är konsulter.

”Jag tror att vi kommer att växa med ytterligare 30-40 personer i år om vi räknar både i Göteborg och utlandskontoren. Men det beror på hur många av de stora upphandlingarna vi vinner”, säger Martin Krantz.

Läs mer: Genombrott för Smart Eye – börsraketen har kontrakt med sex bilmärken 

Emissionskapitalet tillsammans med kassan, som den sista mars uppgick till 65,6 miljoner kronor, bedöms kunna täcka finansieringsbehovet fram tills att erhållna och potentiellt tillkommande kunder börjar generera tillräckligt stora intäkter för att täcka kostnader, enligt Smart Eye.

När når ni ett plus minus noll-resultat?

”Exakt när det inträffar kan jag inte uttala mig om, men nu kommer det fler bilar från BMW som rampar upp produktionen. Sedan hänger det på när de andra bilarna kommer i gång”, säger Martin Krantz.

Han förklarar att när bolagets 45 hittills erhållna ”design wins” har kommit i gång skulle det motsvara 200-300 Mkr i intäkter per år, eller 1,2 miljarder över en produktlivscykel. Dessa bilmodeller ska tas i produktion år 2019, 2020 eller 2021.

Beräknat på kassaförbrukningstakten under det första kvartalet i år, då kassaflödet var minus 25 miljoner kronor, skulle emissionen och befintlig kassa räcka i tio kvartal.

”Vi kommer att gasa lite mer vad gäller investeringarna framöver samtidigt som licensintäkterna ökar successivt”, påpekar Martin Krantz i sammanhanget.

Smart Eye har vunnit ett antal upphandlingar i massmarknadssegmentet i bilindustrin. Bolagets senaste ”design win” var med en japansk tillverkare, vilket Martin Krantz beskriver som extra svårt.

”Det är en kvalitetsstämpel i bildindustrin, eftersom det tar väldigt lång tid att komma in hos en japansk tillverkare. Det var 13 år sedan som vi för första gången visade upp våra produkter i Japan”, säger han.

Vilka är de största hoten framöver?

”Vi måste verkligen få många nya kollegor, ingenjörer och produktledare, på plats för att klara av att möta efterfrågan. Vi måste se till att de första biltillverkarna är nöjda med våra leveranser samtidigt som vi arbetar på nya möjligheter”, säger Martin Krantz.

Sedan årsskiftet har Smart Eye stigit med drygt 64 procent på börsen och aktien handlades vid lunchtid på onsdagen för 111,80 kronor. (Följ kursen här.)

(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?