1515
Annons

Börsraketen Foodora växlar upp med varuleveranser från 300 butiker: ”Början på något stort”

Sverigechefen Hans Skruvfors kliver upp ett pinnhål och blir Nordenchef för Foodora. Målet är att stöpa om marknaden för hemleveranser. 

”I andra länder är det en katastrof att inte få sin vara levererad inom ett par timmar. I Sverige är vi nöjda om den kommer inom två dagar”, säger han.

Foodoras koncern-vd Hans Skruvfors ska ta bolaget in i 'last mile'-branschen.
Foodoras koncern-vd Hans Skruvfors ska ta bolaget in i 'last mile'-branschen.Foto:Press.

Hans Skruvfors var tidigare vd för undersöknings- och data science-bolaget Nepa och blev Sverige-vd för Foodora för ett år sedan. Nu blir han koncernchef för Sverige, Norge och Finland. Under covid-19 har bolaget slungats fram två år i tiden, menar han. 

Från att enkom ha levererat mat från restauranger lanserade bolaget under 2020 så kallad 'q-handel', vilket innebär köp och leverans av varor under 60 minuter. I dag är runt 300 butiker anslutna till plattformen, däribland Teknikmagasinet, Pocket Shop och Indiska, men även ett flertal Ica-butiker.

I oktober lanserades även livsmedelsbutiken Foodora Market, där kunderna kan beställa hem matvaror och andra nödvändigheter. För närvarande finns tre butiker i Stockholms innerstad, och en fjärde är i startgroparna.

”Omställningen är fascinerande, att ta en plats i 'last mile'-branschen. Vårt huvudben kommer alltid att vara mat, men vår 'q-handel' är början på någonting stort. I andra länder är det här vardag. Där är det en katastrof att inte få sin vara levererad inom ett par timmar – i Sverige är vi nöjda om det kommer inom två dagar och vi kan hämta det på posten”, kommenterar Hans Skruvfors.

Foodoras koncernchef spår att branschen står inför en helt ny konkurrenssituation där hela landskapet ritas om. 

”Vi kommer att mäta krafterna med alltifrån Amazon till matvarubutikerna. Det ser jag verkligen fram emot, att ta vår plats i det ekosystemet”, säger han. 

Till skillnad från konkurrenterna anställer Foodora sina bud med tillsvidare- och visstidsanställningar. Bolaget har drygt 3 000 anställda i Sverige med 104 nationaliteter. Kommunikationen sker på åtta språk, där huvudspråken är engelska och svenska. Att behärska engelska är ett krav.

”Alla som jobbar för oss är bosatta i Sverige, vi hjälper dem inte hit. Vi lägger ut arbetstillfällen och sedan söker man. Vi diskriminerar inte någon utan anställer alla som uppfyller kraven”, säger Hans Skruvfors.

Av de 3 000 anställda tar sig en majoritet fram på cykel, vilket kan vara en utmaning i vårt klimat. Foodora står dock för kostnaden för vinterdäck.

”När det är så snöigt som i dag kan det vara lite klurigt, även för mopeder och bilar. Jag vet att vi haft några förseningar i dag. Vi stängde i Örnsköldsvik under tisdagen, där gick det bara inte”, fortsätter Hans Skruvfors. 

I samband med öppnandet av Foodora Market startade bolaget ett samarbete med poddtaxibolaget Bzzt. 

 ”Det kan ju bli tunga leveranser. Vi hade en diskussion med våra skyddsombud hur vi skulle hantera det. Vi vill ju minska andelen bilar och såg det som ett effektivt sätt att ta sig fram i stan”, säger Hans Skruvfors

Foodora, som ägs av tyska Delivery Hero med svensken och medgrundaren Niklas Östberg som vd, finns i 200 svenska städer och orter, 80 i Finland och 18 i Norge. Och marknaderna är rätt likartade, enligt koncernchefen.

”Vi har sett en enorm tillväxt på alla våra marknader. Min högsta ambition är att stärka de fysiska butikerna och restaurangerna i Norden. Människor har nya digitala köpmönster och jag är helt övertygad om att det är nu som den digitala och det fysiska butiken gifter sig på riktigt”, avslutar han. 

Bygger infrastruktur för delad elbilsladdning: ”Folk är faktiskt ärliga”

Start up-bolaget Chargenode satsar på delad elbilsladdning. En central laddenhet kan serva många uttag.

Bilarna laddas växelvis i ett kösystem beroende på avresetid som bilägaren angett.

”Folk är faktiskt ärliga”, säger vd:n Kristian Sandahl.

Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.
Chargenode med vd Kristian Sandahl utvecklar och bygger digital infrastruktur för laddning av elbilar.Foto:Björn Larsson Rosvall

Med ökad försäljning av laddbara bilar stiger behovet av smarta laddlösningar. 

”Många bilar står parkerade längre tid än de behöver ladda. Det behövs inte en laddbox vid varje parkeringsplats om man istället kan dela på laddningen”, säger Kristian Sandahl som fick idén efter att själv ha stått i kö vid publika laddstationer.

Bolaget bildades 2018 och laddsystemet lanserades 2020. Omsättningen har mer än fördubblats från cirka 25 Mkr till 55 Mkr i fjol. Målet i år är 110 Mkr.

”Vi siktar på att fördubbla omsättningen varje år de närmaste fyra åren och någon gång mot slutet av nästa år tror vi på lönsamhet”, säger Kristian Sandahl.

Tekniken bygger på ett centralt laddskåp som kan kopplas ihop med upp till 54 ladduttag. Varje uttag kan ge 22 kW. Mjukvara övervakar och styr via en molntjänst så att laddningen flyttas runt mellan bilarna. 

”Bilföraren scannar in en QR-kod på ladduttaget och skriver in vilken tid man planerar att åka iväg så ser systemet till att bilen är laddad då”, säger marknadsansvarige Joakim Blomquist och visar appen på sin mobiltelefon.

”Via appen sköts också all betalning så det blir enkelt både för den som äger laddplatsen och bilägaren”, fortsätter han.

Bland de första att installera Chargenodes system var Hills golfklubb i Mölndal med drygt 130 ladduttag som sitter i belysningspelare. Strax intill ligger nybyggda Hills Villastad med flera olika bostadsrättsföreningar. Där har Chargenode monterat sitt laddsystem genom en balk som ser ut som ett prydligt staket.

”Systemet kan enkelt skalas upp och passar väldigt bra för alla platser där man vanligen står parkerad några timmar som vid arbetsplatser, hotell, golfbanor, bostadsrättsföreningar och flygplatser”, säger Kristian Sandahl.

”Vår teknik gör att alla bilar laddas efter behov istället för att alla får mindre effekt när det är många som ska ladda samtidigt.” 

Med vetskapen om när bilägarna vill ha sin bil startklar kan systemet också utnyttja lägre energipriser på natten. 

Bolaget har installerat cirka 6 000 ladduttag på olika platser i Sverige och har i år även börjat sälja i Norge.

I slutet av förra året blev det klart att Stena-arvtagarnas investmentbolaget Formica Capital satsar 115 Mkr i Chargenode. 

”Utan det kapitalet hade vi inte kunnat växa så snabbt”, säger Kristian Sandahl som ihop med flera i personalen äger 81 procent medan Formica och övriga investerare äger 19 procent. 

Han tar emot i bolagets nya lokaler i Mölndal som görs i ordning för inflyttning. Ett större lager är välkommet.

”Komponentbristen är kännbar, men vi har ändå klarat det ganska bra eftersom vi använder standardkomponenter och har kunnat leta ersättningar”, säger Kristian Sandahl.

I våras köpte Chargenode laddoperatören Opigo som har en mjukvara för att hantera storskaliga laddsystem för bostadsrättsföreningar och företag. Planen är att ta fram en gemensam mjukvara och laddtjänst i år. Tillsammans räknar man med att omsätta cirka 200 Mkr i år.

Vad är den största invändningen ni får höra?
”Det är att användarna behöver göra ett moment till förutom att sätta i sladden. Långsiktigt kommer det att kunna automatiseras ännu mer med artificiell intelligens”, säger Kristian Sandahl.

Investeringen är dyrare än för vissa laddboxar på marknaden, runt 15.000-20.000 kronor plus moms per laddplats.

”Men eftersom vi har samlat alla känsliga och avancerade komponenter i en central enhet är det lättare att serva och det är mindre underhåll än vanliga laddboxar. Vårt system har längre livslängd”, säger Kristian Sandahl. 

Om många elbilar ska ladda samtidigt blir frågan om lastbalansering ännu viktigare. Strömmen ska räcka både till laddning och till fastigheten. 

”Man behöver tänka smartare kring det. Mot slutet av arbetsdagen är det kanske viktigare att ladda bilarna än att värma kontoret till exempel. Företagen kan själva bestämma hur de vill prioritera. Har man vissa yrkesgrupper som alltid måste få laddat före de andra, om de reser mycket, kan man ställa in det”, säger Kristian Sandahl.

Kan det kännas orättvist med kösystemet om någon i en bostadsrättsförening garderar och alltid vill ha laddning direkt?
”Det är ju som med en gemensam tvättstuga. Man bokar inte in den hela veckan även om man kan”, säger Kristian Sandahl.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera