1515

Börskandidaten tar in kapital – nära miljardvärdering

Svenska Readly – som brukar kallas för ”Spotify för tidningar” – tar in 157 miljoner kronor. Pensionsjätten tredje AP-fonden leder rundan.

Readlys vd Maria Hedengren.
Readlys vd Maria Hedengren.

Di Digital har tidigare rapporterat att den digitala prenumerationstjänsten Readly READ -0,14% Dagens utveckling – ett ”Spotify för tidskrifter” – gör sig redo för en börsnotering.

Nu säkrar bolaget 157 miljoner kronor, i en runda som leds av tredje AP-fonden. Den stora investeringen minskar knappast spekulationerna.

Vanligtvis investerar AP-fonderna endast i onoterade bolag om dessa är på väg att börja handlas offentligt.

”Att gå till börsen är ett alternativ vi tittar på i framtiden”, säger Readlys vd Maria Hedengren. 

Bakom de 157 miljonerna återfinns både nya och befintliga investerare, som Zouk Capital and Swedbank Robur – som tidigare investerat upp till 100 miljoner kronor i Readly. 

”Det är en positiv dag och en positiv nyhet. Vi tycker att det är ett bra kvitto att vi får det här förtroendet med en så stor investering med både befintliga och nya aktieägare”, säger Maria Hedengren. 

Investeringen på 157 miljoner motsvarar en ägarandel på 17,3 procent, vilket ger en värdering på drygt 900 miljoner kronor. 

De 157 miljonerna ska investeras i produktutveckling och marknadsföring i flera länder. Just nu är man utöver Sverige aktiva i Italien, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Schweiz och USA. 

Under 2018 växte Readlys intäkter med 55 procent, till knappt 200 miljoner kronor. Tyskland är i dag är den största marknaden för bolaget, följt av Storbritannien och Sverige på tredje plats. 

Läs mer: Izettles tidigare finanschef redo att ta Readly till börsen 

 

 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?