1515

Börskandidaten tar in kapital – nära miljardvärdering

Svenska Readly – som brukar kallas för ”Spotify för tidningar” – tar in 157 miljoner kronor. Pensionsjätten tredje AP-fonden leder rundan.

Readlys vd Maria Hedengren.
Readlys vd Maria Hedengren.

Di Digital har tidigare rapporterat att den digitala prenumerationstjänsten Readly READ -3,55% Dagens utveckling – ett ”Spotify för tidskrifter” – gör sig redo för en börsnotering.

Nu säkrar bolaget 157 miljoner kronor, i en runda som leds av tredje AP-fonden. Den stora investeringen minskar knappast spekulationerna.

Vanligtvis investerar AP-fonderna endast i onoterade bolag om dessa är på väg att börja handlas offentligt.

”Att gå till börsen är ett alternativ vi tittar på i framtiden”, säger Readlys vd Maria Hedengren. 

Bakom de 157 miljonerna återfinns både nya och befintliga investerare, som Zouk Capital and Swedbank Robur – som tidigare investerat upp till 100 miljoner kronor i Readly. 

”Det är en positiv dag och en positiv nyhet. Vi tycker att det är ett bra kvitto att vi får det här förtroendet med en så stor investering med både befintliga och nya aktieägare”, säger Maria Hedengren. 

Investeringen på 157 miljoner motsvarar en ägarandel på 17,3 procent, vilket ger en värdering på drygt 900 miljoner kronor. 

De 157 miljonerna ska investeras i produktutveckling och marknadsföring i flera länder. Just nu är man utöver Sverige aktiva i Italien, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Tyskland, Österrike, Schweiz och USA. 

Under 2018 växte Readlys intäkter med 55 procent, till knappt 200 miljoner kronor. Tyskland är i dag är den största marknaden för bolaget, följt av Storbritannien och Sverige på tredje plats. 

Läs mer: Izettles tidigare finanschef redo att ta Readly till börsen 

 

 


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?