1515
Annons

Börshandlade kryptoprodukter vinner mark

Svenska Vinter vädrar vårsol. Detta i takt med att regulatoriska myndigheter i världen öppnar upp för kryptotillgångar på traditionella handelplatser.

Bolaget tar nu in 31 miljoner för att utveckla sina indexprodukter avsedda för kryptobolag.

Från vänster: Jacob Lindberg, Håkan Holmberg, Marco Poblete. Trion har grundat Vinter, vars namn kommer från att de grundades under den senaste ”kryptovintern”, mellan 2017 och 2018.
Från vänster: Jacob Lindberg, Håkan Holmberg, Marco Poblete. Trion har grundat Vinter, vars namn kommer från att de grundades under den senaste ”kryptovintern”, mellan 2017 och 2018.

När den amerikanska finansinspektionen SEC i slutet av 2021 öppnade upp marknaden för krypto-ETF:er – börshandlade fonder med kryptotillgångar – sågs det som ett monumentalt erkännande av tillgångsslagen. 

Börshandlade certifikat med bitcoin och ether (en kryptovaluta baserad på Ethereum-blockkedjan) har funnits i Sverige i flera år, men i takt med att legitimiteten ökar och reglerna ändras är fler produkter på väg.

Tyska 21 Shares har flera ETF:er (eller ETP:er, börshandlade produkter) liksom norsk-svenska Arcane Crypto som lovat att komma med en ETF som ska följa bolagets egen för fond för professionella investerare.

Läs mer: Proffsens kryptofond blir tillgänglig på Avanza och Nordnet

I kölvattnet av erkännandet från SEC och andra regulatoriska myndigheter i världen har efterfrågan på kringtjänster också ökat, vilket svenska Vinter snappat upp. Bolaget tar fram en lång rad index som följer kryptotillgångar, främst avsedda som strategisk hjälp för bolagen som erbjuder ETF:er till sparare.

Vinter kallar sig ”det snabbast växande indexbolag specialiserat på kryptotillgångar”, vilket förstås är en smal nisch.

De skriver i ett pressmeddelande att de precis rest 31 miljoner kronor i en tidig investeringsrunda som leddes av Octopus Ventures. Deltog gjorde även Gokul Rajaram som sitter i börsnoterade Coinbase styrelse och Ricketts-familjen som grundat finansrådgivaren Ameritrade (numera del av Chales Schwab).

”För ett år sedan var industrin fortfarande i sin linda, men nu ser vi den mogna till följd av den ökade tillväxten och den institutionella aptiten”, säger Vinters vd Jacob Lindberg i ett uttalande.

Bolaget beskriver att de ska använda det nya kapitalet till att anställa fler seniora dataanalytiker och utvecklare.

”Sedan start har vi varit fullständigt fokuserade på kryptotillgångar vilket i dag ger oss möjligheten att skapa finansiella index ingen annan kan. Det ger i sin tur våra partners, ETF- och ETP-emittenter en konkurrensfördel”, säger Jacob Lindberg.


Innehåll från InbooksAnnons

Så får redovisningsbyråerna bättre flyt med Flow

INBooks är den Växjö-baserade uppstickaren som revolutionerar redovisningsmarknaden. Programmet INBooks Flow förenklar det dagliga arbetet hos bokföringskonsulten.

– Vårt fokus är att effektivisera, utveckla och förbättra för byråerna så att de kan ta sig högre upp i värdekedjan, säger Jennie Nivard, produktchef Flow.

Som redovisningskonsult kan det vara en utmaning att få vardagspusslet att gå ihop. Egenskapen ”ha många bollar i luften samtidigt” tycks vara en viktig del i arbetsbeskrivningen. Det gäller att vara serviceminded, ha full kontroll på alla uppdrag, tidsnedläggelse, skattejuridik och viktiga datum – och samtidigt se till att inte lägga för mycket tid på ”fel” saker. 

– Många redovisningskonsulter har olika system för att underlätta planering, tidrapportering, kundkontakter, uppdragsbrev och så vidare, men att lära sig alla dessa system tar tid. De riskerar också att missa något när de ständigt måste hoppa mellan de olika programmen, säger Jennie Nivard, produktchef Flow på INBooks.

Uppdragsbrevet är systemets hjärta

Flow är ett molnbaserat verktyg som samlar redovisningsbyråns alla uppdrag på ett och samma ställe så att konsulterna kan jobba mer effektivt.

– När du har allt i samma vy får du större överblick. Allt blir tydligare och du får kontroll över arbetsdagen. Resursfördelningen på byrån blir mer effektiv när byråledaren får tillgång till konsulternas planering och enkelt kan flytta aktiviteter mellan olika personer, säger Jennie.

INBooks VD Mikael Folkesson vill gärna lyfta fram funktionen ”uppdragsbrevet”.

– Vi grundare, som alla kommer från branschen, såg det stora behovet att digitalisera och effektivisera. Den verkliga knuten vi lyckats lösa är att vi har digitaliserat grunden för samarbetet mellan byråerna och deras kunder – de så kallade uppdragsbreven – och sedan byggt hela systemet runt det. 

I uppdragsbrevet stipuleras vad byrån ska göra, till vilket pris etcetera. 

– Det är ”hjärtat i systemet”. Klienten skapar snabbt ett uppdragsbrev i programmet och låter sedan klienten signera det digitalt med Kivra. På så sätt kvalitetssäkras alla byråns processer från början och det går smidigt att göra uppdateringar efterhand, säger Jennie.

Frigör resurser och höjer kompetensen

INBooks mål är högt ställda – att öka lönsamheten i hela branschen. 

– Idag hotas redovisningsbyråerna av sjunkande marginaler. Flera av deras tjänster är svåra att ta betalt för hos en mindre kund, och i och med att 90 procent av Sveriges företag är småföretagare är det ett växande problem. Vi digitaliserar den typ av tjänster som byråerna inte tjänar pengar på idag och frigör i stället resurser till sådant som ökar kompetensen och kan ge större värde till kunderna, säger Mikael. INBooks grundades 2019 och företaget växer snabbt. 

– Den första versionen av vårt bokföringsprogram för små företagare, INBooks Go, lanserades senhösten 2019 och INBooks Flow lanserades hösten 2021. Vi har hela tiden haft användarupplevelsen i fokus och gensvaret från marknaden har varit fantastiskt, säger han.

Småländska rötter

INBooks kommer från Växjö, staden som varit hemvist för många bolagsraketer inom just bokföringsbranschen.

– Ja, Växjö har ju blivit en hub för företag inom digital ekonomi. Jag är själv gammal programmerare och entreprenör. När jag var ung satt jag hemma och knåpade ihop ett eget redovisningssystem i DOS – sedan åkte jag runt och sålde det med min moped. Jag hade ett tiotal kunder som mest, avslutar Mikael.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Inbooks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?