1515

Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Svenska nätspelsbolag annonserar på världens största porr- och piratsajter. Bolagen, bland dem börsnykomlingen Leo Vegas, skyller på underleverantörer de ofta inte vill namnge.

Spelet Starburst är en av de mest populära titlarna på Leovegas.com.
Spelet Starburst är en av de mest populära titlarna på Leovegas.com.Foto:Amanda Lindgren

Flera av Sveriges största nätspelsbolag annonserar friskt bland porr och olagliga piratkopior i internets bakvatten. Det rör sig om porrsajter som pornhub.com, fildelningssajter som The Pirate Bay samt en rad sidor som olovligen tillhandahåller filmer, tv-serier och sportevenemang.

Såväl Betsson som Mr Green och börsnykomlingen Leo Vegas uppger att annonserna strider mot bolagens interna regler och skyller på bolagen som köper annonsytor för deras räkning.

Läs mer: Kommentar: Spelbolagen håller liv i internets bakgård

Annonserna handlas enligt bolagen upp av tusentals underleverantörer till så kallade affiliate-bolag, som i sin tur har kontakt med de ofta Malta-registrerade nätspelsbolagen.

”Vi ger en affiliate rätt att driva trafik till våra sajter”, säger Malin Sparv-Rydberg, Betssons kommunikationschef.

Enligt henne förbjuder avtalen att annonserna förekommer i stötande, olagliga eller obscena sammanhang.

”Men vi kan inte kontrollera det. Däremot gör vi löpande och kontinuerliga uppföljningar”, säger Malin Sparv-Rydberg, som uppger att XL Media och Catena Media är två av annonsnätverken som Betsson använder sig av.

Di Digital kunde i förra veckan avslöja att länkar till Catena Medias sajter förekommer på porrsajter och jämte annonser för eskorttjänster och olaglig streaming. Enligt bolaget rör det sig om medvetet sabotage från konkurrenter.

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

På fildelningssajten The Pirate Bay möts besökarna dels av porrannonser, dels av nya läsarfönster som skickar dem vidare till nätkasinosajterna Leo Vegas och Mr Green.

På Pornhub.com, en av världens största porrsajter, dyker nätkasinot Mr Green upp som en popup-annons.

Både Mr Green och Leo Vegas har dessutom annonser på flera större streamingsajter, där besökarna får gratis tillgång till piratkopierade tv-serier, filmer och direktsända sportevenemang, visar Di Digitals granskning.

Vi arbetar med nätverk som har flera tusen underleverantörer

Enligt Leo Vegas har annonserna hamnat där via för bolaget okända annonsleverantörer.

”Vi arbetar med väldigt stora nätverk som i sin tur har flera tusen underleverantörer”, säger Philip Doftvik, ägaransvarig på Leo Vegas.

Vilka bolag som Leo Vegas använder sig av för att köpa annonser och rekrytera nätspelare är enligt honom en affärshemlighet.

”Däremot har vi i våra avtal krav på att våra partners inte ska arbeta med den här typen av kanaler. Vi jobbar dagligen med att hantera detta”, säger Philip Doftvik. 


Fakta: Spelbolagens annonsupplägg

  • Många spel- och bettingbolag är registrerade på Malta och använder sig av annonsnätverk för att locka till sig kunder.
  • Annonser för flera svenska spelbolag finns på några av nätets största porr- och torrentsajter, visar Di Digitals granskning, samt på en rad olagliga webbplatser som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material.
  • Mobilkasinot Leovegas noteras på Nasdaq First North på onsdag till ett värde på omkring 3 miljarder kronor. AMF Fonder, Swedbank Robur, Handelsbanken och Carnegie är bland ägarna.

På Pornhub.com, världens största porrsajt, skickas besökare som klickar på en länk vidare till Mr Green.

”Om våra annonser finns på den typ av sajter ni skriver om är det helt oacceptabelt och strider mot våra policyer och etiska regler”, skriver Bo Wänghammar, Mr Greens Ltd:s vd, i en skriftlig kommentar. När Di Digital ställer följdfrågor får vi inga svar.

Intresseorganisationen Rättighetsalliansen, med uppdrag från filmbranschen, förargar sig över att nätspelsbranschen hjälper till att finansiera det de anser är olaglig verksamhet.

”Vi pratar mångmiljonbelopp. Vi ser också en tydlig kommersialisering av de illegala tjänsterna, vilket är oerhört beklagligt. Det är de stora pengarna som attraherar de illegala verksamheterna”, säger Rättighetsalliansens talesperson Sara Lindbäck.

Ägarna till streamingsajten Swefilmer tjänade enligt åklagare 13 miljoner i annonsintäkter mellan hösten 2013 och sommaren 2015, bland annat från spelbolag. Sajten stängdes ner i juli och polisens förundersökning pågår.

Även större annonsörer som Apoteksgruppen, Unionen och Microsoft har tidigare annonserat på olagliga sajter, enligt Rättighetsalliansen. De annonserna har dock försvunnit sedan sammanslutningen Sveriges Annonsörer förra året rådde sina medlemmar att sluta annonsera i de sammanhangen.

Den tidigare brottaren Frank Andersson figurerar i Leo Vegas tv-reklam. 

Varken Leo Vegas eller Mr Green kan uppskatta när deras annonser kan komma att försvinna från sajterna ifråga.

”Vi har absolut situationer där det bryts mot våra regelverk och där vi kan gå så långt att vi avbryter samarbetet”, säger Philip Doftvik på Leovegas. 

Han tillägger att bolaget, efter att Di Digital ställt frågor, kommer att ta bort annonserna.

“Jag har pratat med vår affiliates-avdelning och de har agerat.”

Läs även: Porr- och piratlänkar till Catena Medias sajter

Mer om casinobolagens porr- och piratlänkar i veckans Digitalpodden. Lyssna här:


http://embed.acast.com/digitalpodden/porr-piraterochpersonaloptioner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?