1515

Börsaktuella Zound skrotar sin Marshall-telefon

Zound Industries, bolaget bakom de uppkopplade Marshall-högtalarna, skrotar sin satsning på mobiltelefoner av samma märke. Bolaget siktar på en börsnotering innan året är slut.

Konrad Bergström, medgrundare och styrelseledamot, och Pernilla Ekman, vd för Zound Industries.
Konrad Bergström, medgrundare och styrelseledamot, och Pernilla Ekman, vd för Zound Industries.

Zound Industries (NTL) nådde sitt mål att sälja högtalare och hörlurar för 1 miljard kronor i fjol, vilket Di Digital kunde rapportera redan i mars. Av den färska årsredovisningen framgår det att Stockholmsbolaget omsatte 1 041 miljoner kronor, en ökning med 38 procent mot 2015.

Däremot sjunker vinstmarginalen från nära 4 procent till 1,6 procent. Zound redovisar ett resultat efter finansiella poster för 2016 på 17 Mkr.

Läs mer: Zound spränger miljardgränsen och närmar sig börsen 

Skälet till den sjunkande marginalen är telefonsatsningen som sjösattes för två år sedan. Bolaget lägger nu ned projektet.

”Att lönsamheten minskat beror på att bolaget avvecklat produktsegmentet gällande sin smartphone, Marshall London, vilket föranlett att tillgångar hänförliga till denna verksamhet skrivits ned”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Di Digital har tidigare rapporterat att Zounds smartphone sålt betydligt mindre än väntat.

Läs mer: Hemligt labb utvecklar världens säkraste mobil 

Zounds högtalare, främst de som produceras på licens under varumärket Marshall, säljer betydligt bättre. I fjol stod högtalarna för 61 procent av Zounds försäljning, vilket är högre än föregående år. Zound sålde i fjol högtalare för 635 Mkr.

Zound planerar en börsnotering innan 2017 är slut, enligt tidigare uppgifter till Di Digital.

Bland Zounds ägare finns Paradox-chefen Fredrik Westers Kichi Invest (NTL), Telia och det franska riskkapitalbolaget Time for Growth (NTL).


TV: Se när Di Digital testade Zounds svenska ”rockmobil”Foto:
I augusti 2015 var det premiär för Zounds första musikmobil ”London”. Di Digitals Jonas Leijonhufvud trodde då att mobilen kunde fylla ett behov.


 


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?