1515
Annons

Börs-succé för Crunchfish – övertecknades med en halv miljard

Crunchfishs nyemission inför börsnoteringen övertecknades med närmare en halv miljard kronor. Totalt tar mjukvarubolaget in 60 miljoner kronor.

Joachim Samuelsson är ordförande för Crunchfish, vars gest-teknik har stöd för VR.
Joachim Samuelsson är ordförande för Crunchfish, vars gest-teknik har stöd för VR.Foto:Press

Bland investerarna finns Handelsbanken Småbolagsfond som med sina 10 Mkr är den enskilt största nya ägaren inför noteringen på Nasdaq First North. Di Digital rapporterade om bolagets börsplaner redan i somras.

Crunchfish (NTL) grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo.

Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp. 

Nu kan Di Digital avslöja att emissionen inför börsnoteringen, med teckningsförbindelser på 45 Mkr av befintliga ägare och ankarinvesterare, tecknades till 480 Mkr. Sett till antalet tillgängliga aktier övertecknades emissionen 29 gånger.

”Att börja resan mot börsen med ett så stort intresse känns fantastiskt, men vi är ödmjuka inför det faktum att vi nu också måste börja leverera på förväntningarna”, säger Joachim Samuelsson (NTL), styrelseordförande och huvudägare i bolaget. 

Börsnoteringen ger Crunchfish omkring 1000 nya ägare och majoriteten av aktierna, 11,7 miljoner av 15,4 miljoner, är genom lock up-avtal låsta mellan tre och sex månader. 

Crunchfish värderas före emissionen till 166 miljoner kronor och de nya aktierna medför en utspädning på drygt 28 procent. Största ägare är Joachim Samuelsson som äger knappt 34 procent av aktierna.

Crunchfish har 17 anställda i Malmö. Fram till börsnoteringen har bolaget tagit in 64 Mkr i riskkapital. Under 2015 omsatte bolaget 3,59 Mkr och gjorde ett resultat efter finansiella poster på -9,9 Mkr. 

Första dagen för handel på First North är planerad till den 11 november och kursen är satt till 15 kronor.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas över personerna, investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Mer om virtuell verklighet:

 

Foto:

Så mycket omsätter VR-branschen



Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?