1515
Annons

Börs-succé för Crunchfish – övertecknades med en halv miljard

Crunchfishs nyemission inför börsnoteringen övertecknades med närmare en halv miljard kronor. Totalt tar mjukvarubolaget in 60 miljoner kronor.

Joachim Samuelsson är ordförande för Crunchfish, vars gest-teknik har stöd för VR.
Joachim Samuelsson är ordförande för Crunchfish, vars gest-teknik har stöd för VR.Foto:Press

Bland investerarna finns Handelsbanken Småbolagsfond som med sina 10 Mkr är den enskilt största nya ägaren inför noteringen på Nasdaq First North. Di Digital rapporterade om bolagets börsplaner redan i somras.

Crunchfish (NTL) grundades 2010 och har utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser på flera meters avstånd. Tekniken har främst använts för att utlösa kameran och låta användaren ta selfies och bland kunderna finns Lenovo och Oppo.

Tekniken har nu utvecklats för att också stödja virtuell verklighet, VR. Genom att använda gester kan användaren till exempel starta och pausa en film eller välja nästa videoklipp. 

Nu kan Di Digital avslöja att emissionen inför börsnoteringen, med teckningsförbindelser på 45 Mkr av befintliga ägare och ankarinvesterare, tecknades till 480 Mkr. Sett till antalet tillgängliga aktier övertecknades emissionen 29 gånger.

”Att börja resan mot börsen med ett så stort intresse känns fantastiskt, men vi är ödmjuka inför det faktum att vi nu också måste börja leverera på förväntningarna”, säger Joachim Samuelsson (NTL), styrelseordförande och huvudägare i bolaget. 

Börsnoteringen ger Crunchfish omkring 1000 nya ägare och majoriteten av aktierna, 11,7 miljoner av 15,4 miljoner, är genom lock up-avtal låsta mellan tre och sex månader. 

Crunchfish värderas före emissionen till 166 miljoner kronor och de nya aktierna medför en utspädning på drygt 28 procent. Största ägare är Joachim Samuelsson som äger knappt 34 procent av aktierna.

Crunchfish har 17 anställda i Malmö. Fram till börsnoteringen har bolaget tagit in 64 Mkr i riskkapital. Under 2015 omsatte bolaget 3,59 Mkr och gjorde ett resultat efter finansiella poster på -9,9 Mkr. 

Första dagen för handel på First North är planerad till den 11 november och kursen är satt till 15 kronor.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas över personerna, investerarna och bolagen i den nordiska techsektorn.


Mer om virtuell verklighet:

 

Foto:

Så mycket omsätter VR-branschen


Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera