1515

Boris Johnsons nummer låg ute i 15 år – därför är det hackarnas dröm

Möjligheterna för hackare ökar när mobiltelefonen blir ett allt viktigare redskap både privat och i arbetet. Sms har blivit allt populärare metod för att komma åt kritisk information.

”Mörkertalet med hur många som har något på sin enhet är stort”, säger Sara Fernholm på mobilsäkerhetsbolaget Lookout.

Storbritanniens premiärminister Boris Johnsons telefonnummer hade legat ute på nätet i 15 år.
Storbritanniens premiärminister Boris Johnsons telefonnummer hade legat ute på nätet i 15 år.Foto:Leon Neal

Du får ett sms från ett känt budbolag om att du missat en paketleverans och som hänvisar till en länk för mer information. Väl på hemsidan ser det ut som att du kommit till budbolaget och du ombes ladda ned en app för att kunna spåra försändelsen.

Om du installerar appen så kan du ha råkat ut för den senaste stora globala hackerattacken Flubot. Appen är en trojan som stjäl känslig data, lösenord och kontaktboken – och på så sätt hittar den fler nummer att skicka sms till. 

”Vi använder mobilen mer frekvent när vi nu jobbar mer hemifrån. Det har varit galet mycket phishingattacker (nätfiske för att lura till sig information, Di:s anm.) under det senaste året”, säger Sara Fernholm, partneransvarig på Lookout, som har jobbat med mobilsäkerhet i åtta år.

Di Digital har tidigare rapporterat om hur uppgifter, till exempel telefonnummer, kopplade till över 500 miljoner Facebook-konton gjorts tillgängliga på forum på nätet. Det är en guldgruva för hackare, som kan använda informationen för att komma åt inloggningsuppgifter. Telefonnumren från läckan användes för att sätta igång Flubot som sedan kunde sprida sig vidare på eget bevåg.

”Hackarna har insett möjligheten när man blandar företagsinformation, som molntjänster, mixat med sociala medier som Facebook. Whatsapp används dessutom ibland både i företaget och privat med samma meddelandeapp”, säger Sara Fernholm.

Ibland finns telefonnummer även tillgängliga på andra sätt. Till exempel upptäcktes nyligen att mobilnumret till Storbritanniens premiärminister Boris Johnson hade legat ute öppet på nätet i 15 år, rapporterar BBC. Det vållade en debatt kring risken för att främmande makter kan ha använt sig av informationen för att komma åt känsliga uppgifter.

Hackarna gör också alltmer riktade attacker för att komma åt en viss person eller ett visst företag. Förra året utfördes ett större bedrägeri genom att kända Twitter-konton, tillhörande bland andra Barack Obama och Elon Musk, uppmanade användare att skicka dem bitcoin för att sedan få det dubbla tillbaka. Det gjordes möjligt genom att anställda på Twitter blivit hackade och på så sätt exponerat bolagets interna administrativa system.

Ett annat vanligt sätt att hacka mobiltelefoner är att skicka ut privata meddelanden i sociala medier som Instagram och Facebook eller dejtingappar med en länk. Ibland ser det ut att komma från en vän, men som då har blivit hackad. När du tror att du laddar ned en bild eller något annat oskyldigt kan det istället gömma sig skadlig programvara bakom.

”Den ligger sedan och skannar efter intressant information, till exempel bank- och inloggningsuppgifter. Till exempel kan den skapa ett skal över de vanliga bankapparna. När du klickar på den skickas du istället till hackarnas server. Genom en så kallad 'keylogger' kan de se varje bokstav du skriver och på så sätt kunna komma åt tvåfaktorsautentisering”, säger Sara Fernholm.

Användaren behöver inte ens märka att något laddats ned, utan det kan ske i det tysta.

”Mörkertalet med hur många som har något på sin enhet är stort.”

Hur kan man då upptäcka att man har en skadlig programvara på mobilen?

”Till exempel om telefonen beter sig konstigt, till exempel om batteriet plötsligt drar extra mycket kraft. Eller om man har programvara installerad som upptäcker det.”

Framför allt är det viktigt att utbilda personalen att vara misstänksam och inte klicka på osäkra länkar eller ladda ned okänd programvara. 

”En av våra globala kunder råkade ut för en phishingattack där angriparen utvecklade en kopia av kundens inloggningssida till intranätet, i ett försök att stjäla användaruppgifter, inklusive multifaktorautensierings-uppgifter. I samma ögonblick som angriparen började bygga phishingwebbplatsen, kunde vi flagga den som misstänkt och övervakade dess utveckling”, säger Sara Fernholm.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?