1515
Annons

Boris Johnsons nummer låg ute i 15 år – därför är det hackarnas dröm

Möjligheterna för hackare ökar när mobiltelefonen blir ett allt viktigare redskap både privat och i arbetet. Sms har blivit allt populärare metod för att komma åt kritisk information.

”Mörkertalet med hur många som har något på sin enhet är stort”, säger Sara Fernholm på mobilsäkerhetsbolaget Lookout.

Storbritanniens premiärminister Boris Johnsons telefonnummer hade legat ute på nätet i 15 år.
Storbritanniens premiärminister Boris Johnsons telefonnummer hade legat ute på nätet i 15 år.Foto:Leon Neal

Du får ett sms från ett känt budbolag om att du missat en paketleverans och som hänvisar till en länk för mer information. Väl på hemsidan ser det ut som att du kommit till budbolaget och du ombes ladda ned en app för att kunna spåra försändelsen.

Om du installerar appen så kan du ha råkat ut för den senaste stora globala hackerattacken Flubot. Appen är en trojan som stjäl känslig data, lösenord och kontaktboken – och på så sätt hittar den fler nummer att skicka sms till. 

”Vi använder mobilen mer frekvent när vi nu jobbar mer hemifrån. Det har varit galet mycket phishingattacker (nätfiske för att lura till sig information, Di:s anm.) under det senaste året”, säger Sara Fernholm, partneransvarig på Lookout, som har jobbat med mobilsäkerhet i åtta år.

Di Digital har tidigare rapporterat om hur uppgifter, till exempel telefonnummer, kopplade till över 500 miljoner Facebook-konton gjorts tillgängliga på forum på nätet. Det är en guldgruva för hackare, som kan använda informationen för att komma åt inloggningsuppgifter. Telefonnumren från läckan användes för att sätta igång Flubot som sedan kunde sprida sig vidare på eget bevåg.

”Hackarna har insett möjligheten när man blandar företagsinformation, som molntjänster, mixat med sociala medier som Facebook. Whatsapp används dessutom ibland både i företaget och privat med samma meddelandeapp”, säger Sara Fernholm.

Ibland finns telefonnummer även tillgängliga på andra sätt. Till exempel upptäcktes nyligen att mobilnumret till Storbritanniens premiärminister Boris Johnson hade legat ute öppet på nätet i 15 år, rapporterar BBC. Det vållade en debatt kring risken för att främmande makter kan ha använt sig av informationen för att komma åt känsliga uppgifter.

Hackarna gör också alltmer riktade attacker för att komma åt en viss person eller ett visst företag. Förra året utfördes ett större bedrägeri genom att kända Twitter-konton, tillhörande bland andra Barack Obama och Elon Musk, uppmanade användare att skicka dem bitcoin för att sedan få det dubbla tillbaka. Det gjordes möjligt genom att anställda på Twitter blivit hackade och på så sätt exponerat bolagets interna administrativa system.

Ett annat vanligt sätt att hacka mobiltelefoner är att skicka ut privata meddelanden i sociala medier som Instagram och Facebook eller dejtingappar med en länk. Ibland ser det ut att komma från en vän, men som då har blivit hackad. När du tror att du laddar ned en bild eller något annat oskyldigt kan det istället gömma sig skadlig programvara bakom.

”Den ligger sedan och skannar efter intressant information, till exempel bank- och inloggningsuppgifter. Till exempel kan den skapa ett skal över de vanliga bankapparna. När du klickar på den skickas du istället till hackarnas server. Genom en så kallad 'keylogger' kan de se varje bokstav du skriver och på så sätt kunna komma åt tvåfaktorsautentisering”, säger Sara Fernholm.

Användaren behöver inte ens märka att något laddats ned, utan det kan ske i det tysta.

”Mörkertalet med hur många som har något på sin enhet är stort.”

Hur kan man då upptäcka att man har en skadlig programvara på mobilen?

”Till exempel om telefonen beter sig konstigt, till exempel om batteriet plötsligt drar extra mycket kraft. Eller om man har programvara installerad som upptäcker det.”

Framför allt är det viktigt att utbilda personalen att vara misstänksam och inte klicka på osäkra länkar eller ladda ned okänd programvara. 

”En av våra globala kunder råkade ut för en phishingattack där angriparen utvecklade en kopia av kundens inloggningssida till intranätet, i ett försök att stjäla användaruppgifter, inklusive multifaktorautensierings-uppgifter. I samma ögonblick som angriparen började bygga phishingwebbplatsen, kunde vi flagga den som misstänkt och övervakade dess utveckling”, säger Sara Fernholm.

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?