1515
Annons

Borås hyllas av elscooterbolagen: ”Den bästa lösning vi hittills sett”

Borås har lyckats med något som varken Malmö, Stockholm eller Göteborg har – nämligen att hitta en högteknologisk lösning som faller både staden och elscooterbolagen i smaken.

”Satsningen från Borås stad är den bästa lösning vi hittills har sett”, säger Tiers Sverigechef August Svedenstedt till Dagens industri.

Michael Johansson, trafikingenjör vid Tekniska förvaltningen, Tom Andersson, (MP), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor och Paul Andre Safko (M), första vice ordförande i tekniska nämnden, kollar in de nya parkeringställena i Borås.
Michael Johansson, trafikingenjör vid Tekniska förvaltningen, Tom Andersson, (MP), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor och Paul Andre Safko (M), första vice ordförande i tekniska nämnden, kollar in de nya parkeringställena i Borås.Foto:Anna Sigge

Elsparkcyklar är ett flitigt debatterad ämne – både vad gäller transportformen i sig men också hur kommunerna hanterar detta relativt nya fenomen. Befintliga regelverk, som kom till långt innan de delade elsparkcyklarna blev en vanlig syn på gatorna, har skapat mycket huvudbry för kommunerna. Man har därför vänt sig till regeringen för att få klarhet i vad som gäller, men beskedet därifrån har hittills varit att de får klara sig med dagens lagstiftning – och testa hur den kan appliceras. Och de har de gjort. 

För någon vecka sedan beslutade till exempel Malmö att införa fasta elscooter-parkeringsplatser i hela staden med ett mellanrum av 200–300 meter. Detta kombineras med ett så kallat flexibelt maxtak, vilket innebär att varje elsparkcykel måste nyttjas minst tre gånger per dygn för att motivera sin existens på Malmös gator. Nu tar det förmodligen några år innan den lösningen kan bli verklighet – men beslutet har ändå väckt stor ilska hos de aktiva bolagen i staden. Även i Stockholm blev det stormigt efter en kaotisk sommar då det som mest fanns 23.000 elsparkcyklar på gatorna. Det fick staden att kraftigt reducera antalet fordon till 12.000 och utkräva en en årlig avgift på 1.400 kronor per fordon.

Sveriges näst största stad, Göteborg, har inte heller nått hela vägen fram. Ett maxtak, som bara är marginellt högre än i Malmö trots att det skiljer nästan en kvarts miljon invånare mellan de båda städerna, har, enligt elscooter-bolagen, lett till att det bara finns elsparkcyklar i de mest centrala delarna av staden.

Oavsett hur man valt att göra har ingen hittat en lösning som både kommun och elscooter-bolagen varit nöjd med. Förrän nu. Genom att kombinera fasta obligatoriska parkeringsplatser med hög täthet i de centrala delarna med friflytande parkering i ytterstaden verkar Borås ha hittat modellen. 

”Satsningen från Borås stad är den bästa lösning vi hittills har sett som säkerställer tillgången till ett smidigt och hållbart sätt att förflytta sig i staden i harmoni med omgivande miljön och de lokala förutsättningarna. Kombination av dedikerade obligatoriska parkeringsplatser med hög täthet i innerstaden och friflytande parkering i ytterstaden där både densiteten och parkeringsutmaningen är betydligt lägre är unik och gör att satsningen ligger i framkant”, säger Tiers Sverigechef August Svedenstedt i en kommentar till Dagens industri.

I centrala Borås kommer 48 fasta parkeringsplatser med ett mellanrum på cirka 75 meter att ställas ut. Genom att använda sig av så kallade geostaket kommer det inte vara möjligt att parkera på några andra ytor än de angivna parkeringsytorna i innerstaden. Den höga densiteten av parkeringsplatser gör att det aldrig är mer än en minuts promenad till närmaste elsparkcykel. I ytterstaden däremot är det fritt fram att parkera var som helst. Det kommer heller inte att finnas något maxtak. 

”Det här är ett ganska nytt trafikslag som har haft inkörningsproblem, och jag tror att parkeringsplatserna i centrum är ett bra steg för göra elsparkcyklarna till en allt mer välfungerande del i transportsystemet”, säger Tom Andersson (MP), kommunalråd med ansvar för trafikfrågor i Borås i en kommentar.


Innehåll från ComarchAnnons

Rätt systemstöd ger stora vinster för försäkringsbranschen

Den snabba digitala transformationen har medfört en uppsjö nya möjligheter, men i vissa fall också en hel del utmaningar. Att hålla sig à jour med utvecklingen av försäljning i omnikanal, att ha fullständig regelefterlevnad och att ständigt behöva anpassa sitt erbjudande mot kund kräver både tid, pengar och kompetens, som kanske inte alltid finns att tillgå. Med ett toppmodernt försäkringssystem underlättas detta arbete markant.

Läs om hur er verksamhet kan dra nytta av lojalitetsprogram 

Utmaningarna för försäkringsbranschen är många. Många aktörer kämpar med övergången från gamla legacysystem till moderna omnikanallösningar som både följer alla regelkrav och tillgodoser kundernas skiftande önskemål. Det är en dyr och komplex utveckling, som kräver både tid och resurser – så är det värt det?

Det enkla svaret är: ja. Ett systemstöd som är specifikt anpassat för försäkringsbranschens behov kan ge enorma mervärden. Förutom att bidra till ökad digitaliseringsmognad kan rätt systemstöd automatisera arbetsprocesser, optimera försäljningsrutiner och skapa en bättre arbetsmiljö med reducerad stress. När kunder och partners kan samverka med sina försäkringsrådgivare på sina egna villkor – oavsett kanal och enhet – ökar dessutom kundnöjdheten. 

Lade grunden för omnikanalstrategi

Ett försäkringsbolag som tagit vikten av rätt systemstöd på allvar är anrika försäkringsaktören AXA Assurances Luxembourg. De sökte en front-office-lösning som skulle möjliggöra för bolaget att förse hela sitt distributionsnätverk med ett modernt verktyg för försäljning och kundservice, samtidigt som plattformen automatiskt behövde följa med i nya regelverk och lägga grunden för en omnikanalstrategi. Målet var att bygga en ram för en framtidssäker kundstrategi och även här kunde IT-specialisten Comarch stå till tjänst.

– Vi behövde ett nytt verktyg som stödde såväl försäljningsaktiviteterna i vårt distributionsnätverk – inklusive behovsanalys, simuleringar och offerter – som försäljningsprocesserna, hela vägen från förberedelse av erbjudanden till utfärdande av försäkringar och generering av rapporter. Vi strävade också efter en heltäckande lösning med förbättrad användarupplevelse som gör att vi kan hålla oss uppdaterade om kommande lagar som PRIIPS eller IDD, berättar Georges Biver, Head of Life & Health hos AXA Luxembourg.

Nytt systemstöd med bättre UX-upplevelse

I slutändan fick AXA en fullt konfigurerbar lösning som erbjöd en kundcentrerad UX-upplevelse i kombination med automatiserade och optimerade försäljningsprocesser med full regelefterlevnad. Genom kraftigt ökad tillgång till data har försäkringsaktören nått en mängd nya kundinsikter och har därmed kunnat anpassa sina erbjudanden för bättre penetration. 

Implementeringen av Comarch Digital Insurance (CDI) går mycket snabbt och det går lika bra att integrera mjukvaran med sina legacysystem on premise, som i molnet. Enligt Forrester Wave™: Insurance Agency Portals, Q3 2020, är en viktig styrka med systemstödet att den består av modulära applikationer som kopplar samman operatörer, oberoende partners och kunder i realtid. Detta medför ett synkroniserat informationsflöde och ett strömlinjeformat arbetsflöde för agenterna under ansökningsprocesserna, något som ger stora fördelar i den konkurrensutsatta försäkringsmarknaden.

Så kan Comarch Digital Insurance underlätta för er 

Lojalitetsprogram ger ökade kundinsikter

För de försäkringsbolag som vill ta sina kundrelationer till en ännu högre nivå, är ett lojalitetsprogram den självklara vägen att gå. Många ifrågasätter om lojalitetsprogram kan appliceras på försäkringsbranschen, och även här är svaret: ja. Nästa fråga blir dock: hur? 

Att ett inköp ger poäng känns självklart, men saker som att dela poster i sociala medier, prenumerera på blogginlägg, skriva recensioner eller kolla på videoklipp kan också belönas för att stärka relationen till kunden och därtill uppmärksamma varumärket. 

Detta var något SAS tog fasta på 2016, då flygbolaget ville förstärka sina erbjudanden inom bonusprogrammen EuroBonus och SAS Credits. De såg sig därför om efter ett systemstöd som skulle erbjuda mervärde för företagets över 4 miljoner individuella bonuskunder.  

Det var en komplex leverans, men Comarch kunde snabbt tillhandahålla skräddarsydda moduler för behoven inom respektive program genom mjukvaran Comarch Loyalty Management. Med ökad datainsamling och -analys av resenärernas behov har SAS bättre kunnat utforma både bonusprogram och erbjudanden åt kunderna – här finns det uppenbara vinster att göra, oavsett bransch.  

Comarch Loyalty Management (CLM) stöder både B2C- och B2B-operatörer och innehåller funktioner baserade på AI och ML, så att man kan identifiera mönster i kundernas beteende. Resultatet blir kundinteraktion via omnichannel, fullständig beteende- och försäljningsstatistik, bedrägerianalys och mycket mer. 

Lojalitetsprogram för försäkringsaktörer  

Här kommer du i kontakt med Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?