1515
Annons

Boozt spräcker miljardvallen och går med vinst för första gången i år

Klädsajten Boozt spräcker miljardvallen i år och går med vinst för första gången sedan starten 2007. Det hävdar ägaren Verdane Capital, som hoppas på en börsnotering inom två år.

Boozt.com riktar sig främst till kvinnor 25-50 år gamla.
Boozt.com riktar sig främst till kvinnor 25-50 år gamla.

De senaste nio åren har Boozt bränt hundratals miljoner kronor på att bli en av Nordens största klädbutiker. I fjol omsatte det Malmöbaserade bolaget 668 Mkr, men redovisade samtidigt en förlust på 27 Mkr. Det är åttonde året i rad som bolaget går back. Lägger man ihop allt rör det sig om närmare 300 Mkr i totala förluster.

Men nu är de svarta siffrorna här. I alla fall om man ska tro Staffan Mörndal, partner på bolagets näst största ägare Verdane Capital och ledamot i Boozts styrelse. Han uppger att tillväxttakten idag ligger på 60 procent, vilket skulle innebära en omsättning på mellan 1 och 1,1 miljarder för 2015.

”Boozt spräcker miljardvallen i år. Under årets första åtta månader omsatte vi drygt 600 Mkr och då är fjärde kvartalet vår bästa period. Dessutom känner jag mig säker på att vi kommer gå med vinst”, säger han.

När det gäller vinsten har tricket varit att först nå en kritisk massa och sedan dra ner på marknadsföringen och nöja sig med en något lägre tillväxttakt, menar Staffan Mörndal.

”Det är svårt att få lönsamhet inom fashion på nätet. Zalando nådde ju lönsamhet först under förra året, efter många miljarder i förlust. Nelly pendlar väl kring nollan och danska Stylepit har stora problem. Det går att nå bra resultat, men man måste vara ganska stor. De små köps upp eller läggs ned”, säger han.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital

Vidare menar han att även de stora e-handelsjättarna lider av pressade marginaler.

”De gamla postorderbolagen som Ellos och Hallens går back på kläderna, men tjänar pengar på sin finansieringsverksamhet, med hjälp av Klarna business”, säger han.

I somras tog Boozt in cirka 240 Mkr från två danska investerare, pensionsbolaget Sampension och familjeföretaget Friheden Invest. Baserat på denna investering värderas bolaget till drygt en miljard kronor.

Verdane Capital är idag, via sin sjunde fond näst största ägare med 28 procent av bolaget, beroende på hur konvertiblerna slår ut. Övriga stora ägare är det danska riskkapitalbolaget Sunstone och skotillverkaren Ecco.

”Verdane hoppas på en börsnotering inom ett par år”, säger Staffan Mörndal.

Någon strukturaffär med exempelvis Ellos är inte aktuell, menar han. Detta trots att postorderjätten i fjol köpte herrmodesajten Stayhard och i år la vantarna på sminkbolaget Makiash.com. Ellos har dessutom sagt till Di att man är på jakt efter en klädbutik med yngre kvinnor som målgrupp.

”Vi känner alla aktörer på marknaden, men Ellos har inte lagt ett bud på oss och vi har inte lagt ett bud på dem. Boozt har valt att hålla det enkelt och har bara siten boozt.com, förutom att bolaget även sköter Eccos nätbutik”, säger Staffan Mörndal.

Till skillnad från Ellos, Stayhard och H&M på nätet har Boozt inga egna varumärken i sortementet. Istället är man en återförsäljare åt modemärken som Ralph Lauren, Gant, Esprit och Samsøe & Samsøe.

”Boozt riktar sig främst till kvinnor 25-50 år som dras till high-end varumärken. Vår snittorder ligger kring 1.000 kronor, vilket underlättar när man ska få lönsamhet”, säger Staffan Mörndal.

Men är inte marginalerna bättre på egna varor?

”Så kan det vara. Men vi har inte planerat att sälja egna varumärken. Orsaken är att vi har en bra relation till våra samarbetspartners, de ska inte behöva misstänka att vi använder deras varumärken för att locka kunder till våra egna produkter. Boozts kultur bygger på att det ska vara snabbt och enkelt. Man ska få sina varor dagen efter man beställer dem.”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera