1515

Boom för startups inom e-hälsa – får 50 EU-miljoner

Tillsammans med Region Skåne och en rad nordiska aktörer satsar EU 50 miljoner kronor på att göra Skåne till en världsledande region inom uppkopplad hälsa. Pengarna ska komma minst 100 nordiska startupbolag till del.

Marianne Larsson på Innovation Skåne, som kommer att driva projektet.
Marianne Larsson på Innovation Skåne, som kommer att driva projektet.

Den europeiska regionala utvecklingsfonden Interreg har sagt ja till projektet New Industry Accelerator, ett projekt med en budget på 50 miljoner kronor. Pengarna ska gå till att hjälpa minst 100 nordiska startups att växa och skapa minst 700 nya jobb inom området uppkopplad hälsa.

Om ett bolag har en idé men inte tekniken så kan vi hjälpa dem

”Nu får vi resurser för att hjälpa startups med teknik, att hitta rätt kunder på nya marknader men också möjlighet att hjälpa till med vägledning i regulatoriska frågor som följer med den nya tekniken”, säger Marianne Larsson, innovationschef på Innovation Skåne som kommer att driva projektet.

Konkret innebär New Industry Accelerator bland annat att man bygger ett Connectivity Garage i Lund där bolag kan få hjälp med allt från att bygga prototyper till design och teknikutveckling. 

”Om ett bolag har en idé men inte tekniken så kan vi hjälpa dem med det de behöver för att ta fram den och göra de tester som krävs”, säger Marianne Larsson.

Läs mer: Min Doktor sluter avtal med Trygg-Hansa

I Silicon Valley sätter man också upp ett program där bolag kan få hjälp att anpassa produkter till marknaden.

Uppkopplad hälsa har vuxit kraftigt de senast åren. Enligt en rapport från analysföretaget Research and Markets tidigare i år kommer den globala marknaden för uppkopplad digital hälsa att vara värd 115 miljarder dollar år 2025.

Av de minst 100 startups som ska få hjälp att ta fram prototyper och hitta kunder på kritiska marknader räknar Marianne Larsson med att 20 företag blir internationella snabbväxare.

”Det klassiska är att startups letar kapital för att kunna bygga prototyper och utveckla teknik och där ska vi fungera som ett smörjmedel. Mycket av våra pengar kommer att gå till resurser för att hjälpa bolag med teknologi och hjälpmedel som företagen snabbt kan komma ut internationellt”, säger hon.

New Industry Accelerator blir ingen klassisk accelerator eller inkubator. Marianne Larsson vill hellre se det som ett komplement.

”Vi ska ta ett helhetsgrepp på en snabbt växande jätteindustri och göra Norden till en ledande region i världen”, säger hon.

Projektet leds av Innovation Skåne i samarbete med Oslo Medtech i Norge, Cobis i Danmark och Sahlgrenska Science Park, Smile Incubator och Invest in Skåne från Sverige. Projektet löper över tre år.

Läs mer: Genombrott för vårdbolaget Visiba i Stockholm


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?