1515

Bonnier säljer Toca Boca

Efter en utdragen förhandlingsprocess säljer Bonnier slutligen sitt succébolag Toca Boca. Köpare är den kanadensiska leksaksjätten Spin Master. 

Toca Boca gör pedagogiska appar för barn.
Toca Boca gör pedagogiska appar för barn.

Redan i augusti i fjol kunde Di Digital avslöja att Bonnier anlitat en amerikansk investmentbank för att sälja framgångssagan Toca Boca, som utvecklar pedagogiska appar för barn.

Uppgiften bekräftades då delvis av Ulrika Saxon, affärsområdeschef och vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse. Hon betonade dock att man letade efter nya affärspartners, som ville investera i bolaget och bli delägare.

Enligt Di Digitals källor skulle huvudspåret dock hela tiden ha varit att sälja hela bolaget på ett bräde. Samtal om delägande var främst ett första steg i processen, enligt Di:s källor.

Nu meddelar Bonnier att processen är klar. Toca Boca säljs till Spin Master, ett börsnoterat kanadensiskt leksaksföretag med en omsättning på över 1 miljard dollar år 2015, som äger bland annat den klassiska byggleksaken Meccano. Spin Master börsnoterades i juli 2015.

Varken Bonnier eller Spin Master vill uppge någon köpesumma på Toca Boca. Venture Capital-källor har tidigare spekulerat i att Toca Boca vid en affär kan värderas till över en halv miljard kronor, givet att bolagets framtid bedöms som god.  

”Vi har lovat köparen som ju är ett noterat bolag att inte offentliggöra prislappen. Men jag kan säga att det är en signifikant summa som vi är väldigt nöjda med”, säger Ulrika Saxon, vd på Bonnier Growth Media, till Di Digital. 

Affären ska fullbordas den 2 maj, uppger Spin Master i ett pressmeddelande. 

"Försäljningen ger oss resurser som kan investeras i nya Bonnier-satsningar på digitala produkter och tjänster", säger Ulrika Saxon vidare.

Hon bekräftar även Di Digitals uppgifter att försäljningen har skötts av Raine, en så kallad merchant bank med fokus på teknik, media och telekom. Bolaget har kontor i New York, Los Angeles, San Francisco, London och Shanghai.

I slutet av förra året återstod flera budgivare på Toca Boca och förhoppningen var att bli klara med affären redan före årsskiftet.

Ulrika Saxon är vd på Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca. Foto: Evelina Carborn.

Toca Boca har annars utvecklats till ett riktigt succébolag. Sedan starten 2011 har man lanserat ett trettiotal internationella barnappar till plattformar som Apple, Amazon och Google. De har sammanlagt laddats ned över 140 miljoner gånger. 

Toca Boca ska nu bredda sig och bygger två nya affärsben. Det ena är fysiska produkter, det vill säga merchandising och licensiering. Det andra är rörlig bild, framförallt på den nordamerikanska marknaden som är Toca Bocas viktigaste marknad.

Försäljningen ger oss resurser som kan investeras i nya Bonnier-satsningar på digitala produkter.

"Det är därför strategiskt rätt för bolaget ta in en partner eller nya ägare som har sitt fokus just där och kan erbjuda de bästa förutsättningarna för fortsatt tillväxt", säger Ulrika Saxon till Di Digital. 

”Det är med visst vemod vi lämnar ägandet i Toca Boca, men vi är övertygade om att tidpunkten är väl vald för både Bonnier och bolaget. Vi är stolta över den resa vi gjort och över de värden som vi har skapat tillsammans", säger Ulrika Saxon.

Toca Boca har kontor i Stockholm, San Francisco och New York.

Under 2014 växte nettoomsättningen för Toca Boca AB med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Bolaget delade ut knappt 11 miljoner kronor i koncernbidrag till Tidnings AB Marieberg inom Bonnier AB. Resultatet landade dock på blygsamma 290.000 kronor.

Toca Boca har länge varit ett högprioriterat bolag inom Bonnier, med många nyckelpersoner i styrelsen. Ordförande i Toca Boca är Jonas von Hedenberg, investeringschef på Bonnier Growth Media. Andra ledamöter är Jonas Bonnier, tidigare koncernchef för Bonnier AB, Ulrika Saxon och Oscar Höglund, en av medgrundarna till Youtubenätverket United Screens, med Bonnier som delägare.

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Vid slutet av 2014 hade Toca Boca 23 anställda. Enligt uppgift har bolaget närmare 75 anställda idag.

"Vi har haft förmånen att ha full uppbackning av Bonnier sedan dag ett, och deras värderingar inom entreprenörskap och självbestämmande har varit en förutsättning för att vi skulle växa och lyckas", skriver Toca Bocas vd Björn Jeffery i en kommentar. 

Bonnier AB äger även Dagens industri.


Läs även: 

Kommentar: En affär där alla är vinnare – utom grundarna 

Leksakstillverkaren Spin Master köper Toca Boca av Bonnier. Det är en affär där alla, utom grundarna, kommer ut som vinnare, skriver Di Digitals Viktor Ström


Historien om Toca Boca: Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Bonniers satsning på digitala medier mynnade ut i en tillverkare av digitala leksaker. Drygt 30 titlar och över 140 miljoner nedladdningar senare säljer mediekoncernen sin digitala framgångssaga. 


Toca Bocas grundare: "Jag är lättad"

Toca Bocas grundare och vd Björn Jeffery stannar kvar i bolaget efter försäljningen, säger han till Di Digital. 


Storaffären ger Bonnier Growth "ökad aptit"

Försäljningen av Toca Boca spär på investeringsviljan hos Bonnier Growth Media. Bolaget har tidigare investerat cirka 100 Mkr om året i digitala tillväxtbolag, säger Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.

 



Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?