1515

Bonnier och Atomico investerar när underjordisk grönsaksodlare tar in 1,5 miljarder

Atomico och Bonnier går tillsammans in som delägare i ännu ett bolag. Denna gång investerar de i tyska Infarm, som odlar grönsaker vertikalt längs med väggarna, när de tar in motsvarande 1,5 miljarder kronor.

Efter mångmiljardförsäljningen av TV4 till Telia ökar Bonnier sina investeringar i startups. 

I veckan kom nyheten att mediekoncernen blir delägare i Klarna, i samband med en jätterunda som värderar betalbolaget till 93 miljarder kronor. Sedan tidigare är även Skypemiljardären Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico delägare i Klarna.

Nu går duon in tillsammans i ännu ett bolag. Denna gång handlar det om tyska Infarm som odlar grönsaker med hjälp av uppkopplade och smarta växthus. Bolaget som grundades 2013 skördar omkring 500 000 plantor per månad i 30 städer i tio olika länder. 

Enligt Infarm minskar tekniken behovet av utrymme med 99,5 procent, eftersom odlingen sker vertikalt längs med väggarna. Vattenbehovet sägs sjunka med 95 procent och transporter samt kemikalier minskar med 90 procent jämfört med traditionell odling. 

Infarm tog in 880 miljoner kronor i riskkapital förra året och har nu tagit in ytterligare 1,5 miljarder kronor. Kapitalet ska användas till fortsatt expansion i Europa, Nordamerika och Asien. Infarm räknar med att bli störst i världen på området med en total odlingsarea på 460 000 kvadratmeter 2025. 

Den senaste rundan leddes av riskkapitalbolaget LGT Lightstone med deltagande av Hanaco, Bonnier, Haniel och Latitude samt stöd från befintliga ägare som Atomico, Triplepoint Capital, Mons Capital och Astanor Ventures.

”Pandemin har satt ett globalt fokus på utmaningarna kring ekologi och jordbruk. Vi kommer att ändra hur folk tar fram, äter och tänker kring mat”, säger Infarms medgrundare och vd Erez Galonska, i ett uttalande.

Det senaste året har Infarm blivit partner till några av världens största livsmedelskedjor som Albert Heij i Nederländerna, Aldi i Tyskland, Coop i Danmark, Kroger i USA och Marks & Spencer samt Selfridges i Storbritannien.

I Sverige finns bolaget Swegreen inom samma sektor, som går under varumärket Stadsbonden, men de siktar på en mer blygsam omsättning på 4 Mkr i år. 

Läs mer: De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen”


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?