1515
Annons

Bonnier och Atomico investerar när underjordisk grönsaksodlare tar in 1,5 miljarder

Atomico och Bonnier går tillsammans in som delägare i ännu ett bolag. Denna gång investerar de i tyska Infarm, som odlar grönsaker vertikalt längs med väggarna, när de tar in motsvarande 1,5 miljarder kronor.

Efter mångmiljardförsäljningen av TV4 till Telia ökar Bonnier sina investeringar i startups. 

I veckan kom nyheten att mediekoncernen blir delägare i Klarna, i samband med en jätterunda som värderar betalbolaget till 93 miljarder kronor. Sedan tidigare är även Skypemiljardären Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico delägare i Klarna.

Nu går duon in tillsammans i ännu ett bolag. Denna gång handlar det om tyska Infarm som odlar grönsaker med hjälp av uppkopplade och smarta växthus. Bolaget som grundades 2013 skördar omkring 500 000 plantor per månad i 30 städer i tio olika länder. 

Enligt Infarm minskar tekniken behovet av utrymme med 99,5 procent, eftersom odlingen sker vertikalt längs med väggarna. Vattenbehovet sägs sjunka med 95 procent och transporter samt kemikalier minskar med 90 procent jämfört med traditionell odling. 

Infarm tog in 880 miljoner kronor i riskkapital förra året och har nu tagit in ytterligare 1,5 miljarder kronor. Kapitalet ska användas till fortsatt expansion i Europa, Nordamerika och Asien. Infarm räknar med att bli störst i världen på området med en total odlingsarea på 460 000 kvadratmeter 2025. 

Den senaste rundan leddes av riskkapitalbolaget LGT Lightstone med deltagande av Hanaco, Bonnier, Haniel och Latitude samt stöd från befintliga ägare som Atomico, Triplepoint Capital, Mons Capital och Astanor Ventures.

”Pandemin har satt ett globalt fokus på utmaningarna kring ekologi och jordbruk. Vi kommer att ändra hur folk tar fram, äter och tänker kring mat”, säger Infarms medgrundare och vd Erez Galonska, i ett uttalande.

Det senaste året har Infarm blivit partner till några av världens största livsmedelskedjor som Albert Heij i Nederländerna, Aldi i Tyskland, Coop i Danmark, Kroger i USA och Marks & Spencer samt Selfridges i Storbritannien.

I Sverige finns bolaget Swegreen inom samma sektor, som går under varumärket Stadsbonden, men de siktar på en mer blygsam omsättning på 4 Mkr i år. 

Läs mer: De tar över konkursade stadsodlingen: ”Har femdubblat försäljningen”

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera