1515

Bonnier köper bosajten Hittahem

Mediejätten Bonnier köper majoriteten av aktierna i den snabbväxande bosajten Hittahem. ”Vi ska förändra marknaden”, säger grundaren Mathias Bergman.

Mathias Bergman, vd och grundare för Hittahem.
Mathias Bergman, vd och grundare för Hittahem.Foto:Amanda Lindgren

För drygt två år sedan köpte Bonnier 49 procent av aktierna i bostadssajten Hittahem. Nu står det klart att Bonnier köper upp större delen av bolaget. Efter affären äger Bonnier över 90 procent av Hittahem och bara den operativa ledningen finns kvar som aktieägare.

”Nu har vi testat affärmodellen och ser att den fungerar och därför väljer vi att gå upp i ägande”, säger Henrik Stangel, avgående försäljningsdirektör för Bonnier News (där även Dagens industri ingår). 

Vad Bonnier betalar för bolaget vill han inte gå ut med. Säljare är tidigare investerare, bland annat det Malmöbaserade investeringsbolaget Djäkne Startup Studio.

Köpet kommer efter att Schibsted i fjol gick segrande ur budstriden med Bonnier om branschdominanten Hemnet. Hittahem skiljer sig dock från Hemnet på flera sätt även om huvudsyftet med tjänsterna i båda fallen är att matcha köpare och säljare på bostadsmarknaden. Hittahem marknadsför till exempel bostäder som ännu inte annonserats men som inom kort kan tänkas vara till salu.

”Om en person tittar på att köpa en bostad så vet vi att den personen också kan komma att sälja sitt boende. På så sätt ligger vi före det att en annons ens kommer upp på Hemnet och publicerar betydligt fler objekt än övriga marknadsplatser”, säger Mathias Bergman.  

Läs mer: Budstriden om Hemnet i slutfasen

Hittahem tar inte heller betalt för annonsering som Hemnet, istället ligger fokus på matchning.

”När Hemnet gjorde bostadsannonser sökbara var det ett jättekliv. Vi ska förändra marknaden lika kraftfullt med matchning”, säger Mathias Bergman.

Läs mer: SBAB köper Booli – tar upp kampen med Hemnet

Hittahem ökade sin omsättning från 2,4 Mkr 2014 till 33 Mkr i fjol. Majoriteten av omsättningen kommer från att mäklare betalar för riktad annonsering mot bostadsspekulanter.

Enligt Bonniers vd Tomas Franzén är förvärvet av Hittahem ett steg i koncernens strategi att öka de digitala intäkterna.

”Förvärv är en viktig komponent för oss att utveckla våra affärer och att klara den digitala transformationen mot en betydligt större andel digitala intäkter. Det ökade engagemanget i Hittahem känns därför som helt naturligt för Bonnier”, säger Tomas Franzén.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?