1515

”Affären är inget att skryta om för Bonnier”

United Screens säljs för något mer än vad bolaget värderades till redan från start. Det går onekligen att tjäna pengar på Youtube. De svenska influencer-nätverken verkar bara ha satsat på fel modell, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto:Danny Moloshok/Patrik Andersson

Det fem år gamla Youtube-nätverket United Screens säljs till tyska RTL Group för 120 miljoner kronor. Storägaren Bonnier (som även äger Dagens industri) verkar ha fått bråttom att sälja.

United Screens tog en relativt tidig position på den digitala mediemarknaden. Jämte konkurrenten Splay utvecklade men en affär som liknade en agentur, medieplattform och säljorganisation på samma gång. För tjänsterna tog man en andel av stjärnornas annonsintäkter.

I dag, fem år senare, har den positionen visat sig vara överflödig.

Den distribution nätverken erbjuder kan vara mycket värt för den som saknar plattform. Det gäller dock inte innehållsmaskiner som Kenza, Pewdiepie eller Anna Nyström – som tillsammans har skrapat ihop över 20 miljoner följare (bara på Instagram!). Vem behöver då en mellanhand?

Att influencer-nätverkens makt dalar bekräftas deras egna siffror.

Läs mer: Tysk mediejätte köper United Screens för 120 miljoner

United Screens värderades till 100 miljoner kronor redan som nygrundat bolag 2013, i samband med att Bonnier Ventures investerade 20 miljoner kronor.

Fem år senare verkar Bonnier få 20 procents avkastning den ursprungliga investeringen. I riskkapitalsammanhang är den siffran inget att skryta om.

I samband med uppköpet värderas United Screens till 1,2 gånger sin omsättning. Så värderas inte techbolag med skalbara affärer.

Därmed inte sagt att det inte går att tjäna pengar på Youtube.

Svenska Epidemic Sound säljer musik som influencers och produktionsbolag fritt kan använda sig av utan att behöva rapportera till exempelvis Stim. Liksom United Screens ska Epidemic Sound i fjol ha omsatt drygt 100 miljoner kronor, enligt sin egen uppskattning.

Det finns dock en viss skillnad i hur bolagen värderas. När Epidemic Sound nyligen släppte in EQT som delägare värderades bolaget till 1,1 miljarder kronor, eller 11 gånger omsättningen.

Vad är då skillnaden?

Epidemic Sound står högre upp i värdekedjan. Så länge det produceras innehåll löser bolaget ett stort problem (licenslös musik) för en växande bransch. Platsen mellan producent (influencern) och plattform (Youtube eller Instagram) – den som influencer-nätverken innehaft – har blivit allt mer bortrationaliserad.

Vinnarna ser ut att vara United Screens andra två grundare, Jan Zachrison och Oscar Höglund. De lämnade nämligen bolaget 2015 för att satsa just på Epidemic Sound – där de också är medgrundare.

Läs mer: Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?