1515
Annons

”Affären är inget att skryta om för Bonnier”

United Screens säljs för något mer än vad bolaget värderades till redan från start. Det går onekligen att tjäna pengar på Youtube. De svenska influencer-nätverken verkar bara ha satsat på fel modell, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto:Danny Moloshok/Patrik Andersson

Det fem år gamla Youtube-nätverket United Screens säljs till tyska RTL Group för 120 miljoner kronor. Storägaren Bonnier (som även äger Dagens industri) verkar ha fått bråttom att sälja.

United Screens tog en relativt tidig position på den digitala mediemarknaden. Jämte konkurrenten Splay utvecklade men en affär som liknade en agentur, medieplattform och säljorganisation på samma gång. För tjänsterna tog man en andel av stjärnornas annonsintäkter.

I dag, fem år senare, har den positionen visat sig vara överflödig.

Den distribution nätverken erbjuder kan vara mycket värt för den som saknar plattform. Det gäller dock inte innehållsmaskiner som Kenza, Pewdiepie eller Anna Nyström – som tillsammans har skrapat ihop över 20 miljoner följare (bara på Instagram!). Vem behöver då en mellanhand?

Att influencer-nätverkens makt dalar bekräftas deras egna siffror.

Läs mer: Tysk mediejätte köper United Screens för 120 miljoner

United Screens värderades till 100 miljoner kronor redan som nygrundat bolag 2013, i samband med att Bonnier Ventures investerade 20 miljoner kronor.

Fem år senare verkar Bonnier få 20 procents avkastning den ursprungliga investeringen. I riskkapitalsammanhang är den siffran inget att skryta om.

I samband med uppköpet värderas United Screens till 1,2 gånger sin omsättning. Så värderas inte techbolag med skalbara affärer.

Därmed inte sagt att det inte går att tjäna pengar på Youtube.

Svenska Epidemic Sound säljer musik som influencers och produktionsbolag fritt kan använda sig av utan att behöva rapportera till exempelvis Stim. Liksom United Screens ska Epidemic Sound i fjol ha omsatt drygt 100 miljoner kronor, enligt sin egen uppskattning.

Det finns dock en viss skillnad i hur bolagen värderas. När Epidemic Sound nyligen släppte in EQT som delägare värderades bolaget till 1,1 miljarder kronor, eller 11 gånger omsättningen.

Vad är då skillnaden?

Epidemic Sound står högre upp i värdekedjan. Så länge det produceras innehåll löser bolaget ett stort problem (licenslös musik) för en växande bransch. Platsen mellan producent (influencern) och plattform (Youtube eller Instagram) – den som influencer-nätverken innehaft – har blivit allt mer bortrationaliserad.

Vinnarna ser ut att vara United Screens andra två grundare, Jan Zachrison och Oscar Höglund. De lämnade nämligen bolaget 2015 för att satsa just på Epidemic Sound – där de också är medgrundare.

Läs mer: Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?