1515

Bonnier förbereder försäljning av Toca Boca

Mediekoncernen Bonnier undersöker möjligheten att sälja hela eller delar av framgångssagan Toca Boca, som utvecklar barnappar. En amerikansk investmentbank har anlitats för att förbereda en eventuell affär, enligt en källa till Di Digital.

Foto:Axel Ölund

Uppgiften bekräftas delvis av Ulrika Saxon, affärsområdeschef och vd för Bonnier Growth Media och ledamot i Toca Bocas styrelse.

”Vi ser ständigt över alternativ för att stödja den fortsatta expansionen för våra bolag inom Bonnier Growth Media, och ett sådant alternativ är att bjuda in externa partners om det är relevant”, säger hon till Di Digital.

Enligt Di Digitals källa är dock huvudsyftet med affären att sälja hela Toca Boca. Enligt en välplacerad källa har ägaren anlitat en mindre amerikansk investmentbank för att hitta en lämplig köpare.

Hur mycket Bonnier skulle kunna kamma hem på en försäljning är svårt att säga. Men en källa i venture capital-sektorn med stor erfaranhet av denna typ av värderingar gissar att Toca Boca kan värderas till mellan 500 Mkr och en miljard kronor, om framtiden bedöms som ljus.

Ulrika Saxon är vd för Bonnier Growth Media och styrelseledamot i Toca Boca. Foto: Bonnier

Bonnierägda Toca Boca har på några få år utvecklats till ett riktigt succébolag på marknaden för pedagogiska barnappar för surfplattor. Sedan starten 2011 har man lanserat 26 olika internationella barnappar till plattformar som Apple, Amazon, Google.

Nästa steg för Toca Boca är en prenumererad videotjänst för barn. Bolaget har rekryterat J Milligan för att bygga en tv-studio i New York. Han har jobbat i 20 år med barnprogrammet Sesame Street, som är USA:s ledande barnprogram inom public service-tv.

Vid sidan av sin New York-satsning har Toca Boca även kontor i San Francisco och Stockholm.

”Toca Boca har haft en enastående utveckling sedan vi startade bolaget för fyra år sedan, och befinner sig idag i världstoppen bland digitala leksaker, med över 100 miljoner nedladdningar på den globala marknaden”, säger Ulrika Saxon.

I fjol växte bolagets nettoomsättning med 28 procent till 82,1 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 11 miljoner kronor. Bolaget delade ut knappt 11 miljoner kronor i koncernbidrag till Tidnings AB Marieberg inom Bonnier AB. Resultatet landade dock på blygsamma 290.000 kronor.

Toca Boca har länge varit ett högprioriterat bolag inom Bonnier, med många nyckelpersoner i styrelsen. Ordförande i Toca Boca är Jonas von Hedenberg, investeringschef på Bonnier Growth Media.

Andra ledamöter är Jonas Bonnier, tidigare koncernchef för Bonnier AB, Ulrika Saxon och Oscar Höglund, en av medgrundarna till Youtubenätverket United Screens, med Bonnier som delägare.

Vd för Toca Boca är Björn Jeffery, med bas i San Francisco. Antalet anställda ökade med 7 personer i fjol och uppgick vid årsskiftet till 23 personer.

Bonnier AB äger även Dagens Industri.

Läs mer: Unga användare het nisch för teknikbolag


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?