1515

Bolaget ser din dolda ohälsa – får Axel Johnsons Novax som delägare

Hemmakontoret kan skapa slitage i både kropp och själ, något hälsoföretaget Onelabs plattform ska råda bot på. Nu tar bolaget in 40 miljoner kronor i en runda som leds av Axel Johnsons investeringsbolag Novax. 

Onelab erbjuder digitala hälsoundersökningar till företag som vill stävja ohälsa bland medarbetarna. Bolaget erbjuder tre undersökningspaket, där det dyraste kartlägger alltifrån den psykosociala arbetsmiljön till sköldkörteln.

Sedan covid–19 erbjuder Onelab även provtagningar på distans. Vid en distanshälsoundersökning får man tillgång till ett provtagningskit med instruktioner för utförandet. Testet skickas sedan till laboratoriet. 

”Vi vill erbjuda rätt vård i rätt tid, innan kostnaderna och konsekvenserna blir stora både för företaget och för individen. Vad som händer sedan är beroende på vilka önskemål medarbetare har och vilka möjligheter företaget har. Nästa instans kan vara den offentliga vården, men det kan även vara olika försäkringslösningar som bolaget har”, säger vd:n och medgrundaren David Strömbeck.

Bolaget omsatte 13,4 miljoner kronor under 2019 och när boken stängs för 2020 räknar bolaget med en tillväxt på 50 procent. 

”När hemmet nu har blivit den primära arbetsplatsen blir det mycket svårare för företagen att hålla koll på de anställdas mående. Under pandemin har vi i Sverige inte heller sökt vård i samma utsträckning som tidigare. Detta gör att vi byggt upp en skuld i form av icke hanterad ohälsa. Vi ser till exempel att riskfaktorer för diabetes har ökat och att övervikt, stillasittande och viss psykisk ohälsa har påverkats negativt av hemarbete. Det gör vårt uppdrag än mer angeläget”, kommenterar Onelabs vd David Strömbeck. 

Axel Johnsons investeringsbolag Novax går nu in som delägare i OneLab, och i samband med det tillförs bolaget omkring 40 miljoner kronor, varav merparten kommer från Novax. med det blir David Strömbeck och medgrundaren Erik Björkegren tillsammans med Novax bolagets största ägare. Båda grundarna är ingenjörer, och David Strömbeck är även biomedicinare, medan Erik Björkegren är ekonom. 

Resursförstärkningen ska gå till produktutveckling, och till tillväxt såväl inom som utanför Sverige.

”Traditionell företagshälsa fokuserar främst på rehabilitering och resurserna sätts överlag in för sent. Inte minst psykisk ohälsa utvecklas snabbt, vilket kan motverkas genom att identifiera problemen i tid. I och med att Onelabs plattform fungerar förebyggande sparar företag både tid och pengar och framför allt, medarbetarnas hälsa”, kommenterar Josef Bexell, sektorsansvarig för Hälsa och Friskvård på Novax.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?