1515
Annons

Bolagen som växer snabbast i Europa – svenskar i topp

När Europas snabbast växande bolag listas hamnar ett svenskt företag i topp. Ytterligare fyra svenska bolag är med på topp 10.

Filip Tysander grundare av Daniel Wellington, Felix Kvick från Furniture Box och Fredric Gunnarsson, vd på Starstable.
Filip Tysander grundare av Daniel Wellington, Felix Kvick från Furniture Box och Fredric Gunnarsson, vd på Starstable.

Tidningen Inc listar årligen de privatägda bolag som växer snabbast i Europa. Listas baseras på tillväxten i omsättning för de senaste tre åren. 

Flertalet av bolagen har en digital affärsmodell – och flera svenska bolag slår sig in på topp 10.

Europas mest snabbväxande icke-börsnoterade bolag är enligt Inc Filip Tysanders klockbolag Daniel Wellington som har nått stora försäljningsframgångar med sin marknadsföring på sociala medier. Tillväxten i omsättning för bolaget de senaste tre åren är 4 695 procent. Under 2015 gjorde bolaget en vinst efter skatt på 543 miljoner kronor. Filip Tysander som är helägare av Daniel Wellington har även investerat i betalbolaget Klarna.

Läs även: Daniel Wellington-grundaren har investerat i Klarna

Cabonline, som är en digital satsning från taxikoncernen Fågelviksgruppen är nästa svenska bolag på på listan. De hamnar på plats sex. Bolagets tillväxt de senaste tre åren är 3 457 procent.

Läs även: Kommentar: "Uber-striden är en kamp mot väderkvarnar"

Spelutvecklaren Starstable hamnar på åttonde plats. Deras tillväxt de senaste tre åren har varit 3 230 procent.

Läs även: Starstable-veteranernas e-sportbolag har tagit in 15 miljoner

Feo Media som ligger bakom spelsuccén Quizkampen placerar sig på plats nio. Deras omsättningstillväxt de senaste tre åren uppgår till 3 186 procent.

Läs mer: Quizkampen-grundarna gör superresultat – sneglar på börsen

E-handelsbolaget Furniturebox som nyligen köptes av Bygghemma letar sig in på en tionde plats med sin tillväxt på 3 157 procent.

Läs mer: Bygghemma köper Furniturebox för en halv miljard

Här är de 10 snabbast växande privata bolagen i Europa enligt Inc:

1. Daniel Wellington
Tillväxt: 4 695 procent
Omsättning: 155,7 miljoner euro
Försäljning
Sverige

2. LE Petit Vapoteur 
Tillväxt: 3 957 procent
Omsättning: 14,5 miljoner euro
Försäljning
Frankrike

3. Martin Metal Product 
Tillväxt: 3 954 procent
Omsättning: 16,4 miljoner euro
Bygg
Ungern

4. Odeal Oy
Tillväxt: 3 864 procent
Omsättning: 16,7 miljoner euro
Företagstjänster
Finland

5. Balyasny Europe Asset Management
Tillväxt: 3 469 procent
Omsättning: 39,4 miljoner euro
Finans

6. Cabonline
Tillväxt: 3 457 procent
Omsättning: 9 miljoner euro
Digitalisering av taxi
Sverige

7. Ukcloud Ltd
Tillväxt: 3 440 procent
Omsättning: 40,5 miljoner euro
It-tjänster
Storbritannien

8. Starstable
Tillväxt: 3 230 procent
Omsättning: 9,7 miljoner euro
Spel
Sverige

9. Feo Media
Tillväxt: 3 186 procent
Omsättning: 13,7 mijoner euro
Spel
Sverige

10. Furniture Box
Tillväxt: 3 157 procent
Omsättning: 36,1 miljoner euro
Försäljning
Sverige

Sett till antalet bolaget på listan, som totalt omfattar 5 000 bolag, hamnar Sverige på tredje plats med 486 bolag. Spanien är etta med 516 bolag, följt av Italien med 489 bolag.

Missa inte senaste nytt från Di Digital – följ vår Facebooksida här.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera