1515

Bolagen som växer snabbast i Europa – svenskar i topp

När Europas snabbast växande bolag listas hamnar ett svenskt företag i topp. Ytterligare fyra svenska bolag är med på topp 10.

Filip Tysander grundare av Daniel Wellington, Felix Kvick från Furniture Box och Fredric Gunnarsson, vd på Starstable.
Filip Tysander grundare av Daniel Wellington, Felix Kvick från Furniture Box och Fredric Gunnarsson, vd på Starstable.

Tidningen Inc listar årligen de privatägda bolag som växer snabbast i Europa. Listas baseras på tillväxten i omsättning för de senaste tre åren. 

Flertalet av bolagen har en digital affärsmodell – och flera svenska bolag slår sig in på topp 10.

Europas mest snabbväxande icke-börsnoterade bolag är enligt Inc Filip Tysanders klockbolag Daniel Wellington som har nått stora försäljningsframgångar med sin marknadsföring på sociala medier. Tillväxten i omsättning för bolaget de senaste tre åren är 4 695 procent. Under 2015 gjorde bolaget en vinst efter skatt på 543 miljoner kronor. Filip Tysander som är helägare av Daniel Wellington har även investerat i betalbolaget Klarna.

Läs även: Daniel Wellington-grundaren har investerat i Klarna

Cabonline, som är en digital satsning från taxikoncernen Fågelviksgruppen är nästa svenska bolag på på listan. De hamnar på plats sex. Bolagets tillväxt de senaste tre åren är 3 457 procent.

Läs även: Kommentar: "Uber-striden är en kamp mot väderkvarnar"

Spelutvecklaren Starstable hamnar på åttonde plats. Deras tillväxt de senaste tre åren har varit 3 230 procent.

Läs även: Starstable-veteranernas e-sportbolag har tagit in 15 miljoner

Feo Media som ligger bakom spelsuccén Quizkampen placerar sig på plats nio. Deras omsättningstillväxt de senaste tre åren uppgår till 3 186 procent.

Läs mer: Quizkampen-grundarna gör superresultat – sneglar på börsen

E-handelsbolaget Furniturebox som nyligen köptes av Bygghemma letar sig in på en tionde plats med sin tillväxt på 3 157 procent.

Läs mer: Bygghemma köper Furniturebox för en halv miljard

Här är de 10 snabbast växande privata bolagen i Europa enligt Inc:

1. Daniel Wellington
Tillväxt: 4 695 procent
Omsättning: 155,7 miljoner euro
Försäljning
Sverige

2. LE Petit Vapoteur 
Tillväxt: 3 957 procent
Omsättning: 14,5 miljoner euro
Försäljning
Frankrike

3. Martin Metal Product 
Tillväxt: 3 954 procent
Omsättning: 16,4 miljoner euro
Bygg
Ungern

4. Odeal Oy
Tillväxt: 3 864 procent
Omsättning: 16,7 miljoner euro
Företagstjänster
Finland

5. Balyasny Europe Asset Management
Tillväxt: 3 469 procent
Omsättning: 39,4 miljoner euro
Finans

6. Cabonline
Tillväxt: 3 457 procent
Omsättning: 9 miljoner euro
Digitalisering av taxi
Sverige

7. Ukcloud Ltd
Tillväxt: 3 440 procent
Omsättning: 40,5 miljoner euro
It-tjänster
Storbritannien

8. Starstable
Tillväxt: 3 230 procent
Omsättning: 9,7 miljoner euro
Spel
Sverige

9. Feo Media
Tillväxt: 3 186 procent
Omsättning: 13,7 mijoner euro
Spel
Sverige

10. Furniture Box
Tillväxt: 3 157 procent
Omsättning: 36,1 miljoner euro
Försäljning
Sverige

Sett till antalet bolaget på listan, som totalt omfattar 5 000 bolag, hamnar Sverige på tredje plats med 486 bolag. Spanien är etta med 516 bolag, följt av Italien med 489 bolag.

Missa inte senaste nytt från Di Digital – följ vår Facebooksida här.


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?