1515

Bolag grundade av kvinnor får 1 procent av riskkapitalet

Riskkapitalet fortsätter att flöda in i den svenska techsektorn, men alla får inte ta del av pengarna. Under 2018 investerades knappt 1 procent av drygt 13,6 miljarder kronor i bolag enbart grundade av kvinnor, visar Di Digitals granskning.

Grafik: Mats Jerndahl
Grafik: Mats Jerndahl
Kvinnor får fortsatt en mycket liten del av riskkapitalmiljarderna.
Kvinnor får fortsatt en mycket liten del av riskkapitalmiljarderna.

Få investeringar i techbranschen i Sverige går till kvinnliga entreprenörer och i många fall får de nöja sig med lägre investeringsbelopp. Det visar Di Digitals granskning av könsbalansen inom svenskt riskkapital, som görs för tredje året i rad.

Den här gången har vi granskat totalt 1 083 investeringar i 815 techbolag som registrerats i databasen Nordic Tech List under 2018. 

Hela 85 procent av antalet investeringar gick till bolag med enbart män som grundare, 11 procent till bolag med blandade grundarteam och endast 4 procent till bolag startade av bara kvinnor. 

Utvecklingen har därmed inte gått framåt, då fördelningen var i princip densamma under 2017.

Läs förra årets granskning: Kvinnors bolag får mindre än 1 procent av riskkapitalet 

Men sett till kapital får kvinnor en något större del av kakan. Av de dryga 13,6 miljarder kronor som investerades i bolagen i fjol har 84 procent gått till bolag med manliga grundare, 15 procent till blandade team och mindre än 1 procent (0,99 procent) till bolag med enbart kvinnliga grundare. 

Det innebär en liten förändring jämfört med föregående år, främst när det gäller kapital till mixade grundarteam som ökade med 4 procentenheter på ett år.

Grafik: Mats Jerndahl
Grafik: Mats Jerndahl

Enligt färsk statistik från myndigheten Tillväxtanalys startas i snitt var tredje företag i Sverige av kvinnor. En siffra som inte märkbart har rört på sig under de senaste decennierna. När det gäller kvinnor techbranschen går det att härleda en del av den gruppen till det område Tillväxtanalys benämner som ”information och kommunikation”, där runt 20 procent av egenföretagarna är kvinnor.

Di Digital har även undersökt hur de några av de mest inflytelserika riskkapitalbolagen i Sverige har investerat sina pengar under 2018. Creandum, som bland annat var tidig investerare i det svenska techundret Spotify samt betalbolaget Izettle, gjorde fem investeringar i Sverige i fjol. Fyra i bolag grundade av enbart män och en i ett blandat grundarteam.

Det kommer att ta tid innan vi får en kvinnlig Daniel Ek.

Carl Fritjofsson, partner på Creandum, tycker att det är dystra siffror som granskningen visar. 

”Men jag tror att man måste vara tålmodig och de här förändringarna sker inte i en handvändning. Det kommer att ta tid innan vi får en kvinnlig Daniel Ek (Spotifys grundare, reds.anm), men det kommer att hända”, säger Carl Fritjofsson.

Carl Fritjofsson är partner på Creandum och håller i riskkapitalbolagets mångfaldsarbete.
Carl Fritjofsson är partner på Creandum och håller i riskkapitalbolagets mångfaldsarbete.Foto:JOHAN KNOBE

Gällande Creandums investeringar säger han att riskkapitalbolaget under de senaste två åren proaktivt har drivit frågan om mångfald. Man går igenom ett par tusen bolag per år och väldigt få landar i en investering, men Carl Fritjofsson hoppas att förändringar i tidigare skeden kommer att göra skillnad.

”Vi har skapat ett ramverk kring hur vi ska agera, både som firma och i ekosystemet. Till exempel mäter vi mångfald i vår egen pipeline av grundare hos alla tusentals bolag vi träffar och i Creandums portföljbolag samt driver frågan aktivt på styrelsenivå. Det tar lång tid att förändra trenderna, men vi förstår den roll vi har i branschen och driver frågan aktivt”, säger Carl Fritjofsson. 

Dock ingår bara en kvinna i investeringsteamet på Creandum av åtta personer.

”Det räcker inte och vi vill ha mer mångfald internt. Vi försöker också lyfta fram de kvinnor Creandum har investerat i för att visa att det finns fantastiska förebilder redan idag som inte är medelålders vita män”, säger Carl Fritjofsson.

Den andra stora aktören Northzone, som har investerat i bolag som Spotify och Klarna, gjorde sex investeringar i svenska bolag i fjol, varav fem är med i Nordic Tech List. Fyra av dem var i bolag med enbart manliga grundare och två i blandade grundarteam.

Marta Sjögren är partner på riskkapitalbolaget Northzone.
Marta Sjögren är partner på riskkapitalbolaget Northzone.

”Vi har inte gjort så många investeringar i Sverige i år och därför kan bilden bli lite skev. 24 procent av våra investeringar 2018 gick till bolag med minst en kvinnlig medgrundare”, säger Marta Sjögren, en av två kvinnliga partners av nio på Northzone.

Hon tror att fler kvinnliga investerare kan göra skillnad och har sett en förändring i det flöde av bolag som kommer in till Northzone de senaste åren. Till exempel att fler kvinnor startar bolag i mer mansdominerade branscher som fintech, utvecklarverktyg och Saas-tjänster (software as a service). Men även att femtech, healthtech och digitala terapitjänster börjar växa som investeringsområden och attraherar fler kvinnor.

Marta Sjögren uppskattar andelen kvinnliga entreprenörer hon träffar till runt 20 procent. När hon började i riskkapitalbranschen för tio år sedan träffade hon inte mer än fem kvinnor per år. Hon tycker att hon i dag ser fler bolag grundade av kvinnor som får såddinvesteringar.

”Det är spännande för det innebär att de kommer till oss om 12-18 månader när de söker en A-runda”, säger hon.

Läs också: De startar accelerator för kvinnliga entreprenörer

Marta Sjögren är chockad över siffrorna i Di Digitals granskning och tror, liksom Carl Fritjofsson på Creandum, att förändringarna tar tid och måste ske tidigare i cykeln. Hon pratar också med kvinnor om att de ska söka större investeringsbelopp, för att komma längre innan det är dags att jaga nya pengar.

”Män pratar ofta om tvåsiffriga miljonbelopp i såddinvesteringsfasen, medan kvinnor knappt söker hälften eller en ens tredjedel i samma fas”, säger Marta Sjögren.

En aktör som har lyckats bättre med fördelningen av kapital mellan könen är investeringsbolaget Chalmers Ventures. 33 procent av fondens pengar gick till bolag med mixade grundarteam, men bara ett kvinnligt grundat bolag fick en investering. Det av totalt 27 investeringar under 2018.

Linnéa Lindau är vd på investeringsbolaget Chalmers Ventures.
Linnéa Lindau är vd på investeringsbolaget Chalmers Ventures.

”Sedan förra året har vi bland annat antagit en jämställdhetsstrategi och när det gäller teamens sammansättning tror vi på att man når störst framgång med mixade team. Vårt mål är att den siffran ska bli 100 procent, säger Linnéa Lindau, vd för Chalmers Ventures.

Hon säger att fördelningen av investeringar är lite som börsvärden som kan variera på kort sikt och få kortsiktiga positiva resultat.

”Men vi hoppas att arbetet vi gör nu inte bara leder till omedelbara kortsiktiga effekter, utan även ger resultat långsiktigt, säger Linnéa Lindau.

Fotnot: Granskningen är baserad på alla investeringar registrerade i databasen Nordic Tech List under 2018, som bygger på siffror från Bolagsverket samt uppgifter från svenska riskkapitalbolag. Endast investeringar på över 100 000 kronor i onoterade techbolag är inkluderade och omräknade från euro till kronor med Riksbankens genomsnittliga växelkurs för 2018.

Läs även: En tiondel av Almis pengar till kvinnliga grundare: ”För få som söker”

Så ser det ut i USA och Storbritannien:
Blickar man ut i världen och tittar på USA och Storbritannien råder det liknande förhållanden. En rapport från British Business Bank visar att 89 procent av riskkapitalet i Storbritannien gick till bolag grundade av män under 2017. 

I USA är motsvarande siffra för förra året 76 procent, enligt analysföretaget Pitch Book och organisationen All Raise. Där gick 2,2 procent till kvinnliga grundare och totalt 12 procent till blandade samt kvinnliga grundarteam (resterande del gick till bolag med okänd fördelning av grundare).

Missa inte Di Digitals event Female Founders – Läs mer och boka biljett här


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?