1515
Annons

Boktjänsten Nextory växte med 152 procent förra året

Nextorys intäkter växte med 152 procent under 2018.

Shadi Bitar är vd för Nextory.
Shadi Bitar är vd för Nextory.Foto:Press

Den digitala boktjänsten Nextory ökade under 2018 de totala intäkterna med 152 procent jämfört föregående år. Därmed har Nextory haft den största tillväxtökningen bland de svenska streamingtjänsterna, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Det framgår inte hur stora intäkterna är i absoluta tal, men  Under 2017 uppgick bolagets omsättning till 41 miljoner kronor. Nextory grundades 2015 och i dag finns tjänsten på både svenska och finska marknaden.

Nextory kommer under under 2019 bland annat att lansera i Tyskland.

”2018 har varit ett strålande år för Nextory och för den digitala bokbranschen i stort. Vår kundbas har fortsatt att växa i rask takt och vi har återigen överträffat våra mål, både när det gäller tillväxt och resultat”, säger Shadi Bitar, vd och grundare på Nextory, i ett uttalande.

Bolagets största konkurrent är marknadsledaren Storytel, som omsatte 291 miljoner kronor under det fjärde kvartalet. En tredje aktör, Bookbeat, omsatte 79 miljoner kronor under 2017.

(Di Digital/Finwire)

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera