1515

Bokio är ny finalist i Di Startup Tour

Vinnaren av Startup Tours deltävling i Göteborg är Bokio. Bokföringsappen går därmed vidare till finalen i Stockholm som äger rum den 7 december.

Bokios medgrundare och vd Viktor Stensson och Di Digitals Mimi Billing på Startup Tour i Göteborg.
Bokios medgrundare och vd Viktor Stensson och Di Digitals Mimi Billing på Startup Tour i Göteborg.Foto:Jesper Frisk

”Det är kul att vinna, det vill man alltid. Vi ska växa med några tusen användare till nästa gång. Vi har ju en månad på oss”, säger Bokios medgrundare och vd Viktor Stensson som även berättade att appen i dag har 26 000 användare.

Bokios affärsidé som är att erbjuda automatiserad gratis bokföring till små och medelstora bolag föll både publiken och juryn i smaken. Den senare bestod av Christoffer Norman från riskkapitalbolaget Northzone, Jane Walerud på Walerud Ventures, Indra Sharman på EQT Ventures, Andy Johnston på Moor samt Joakim Winggren på Almi Invest.

Läs mer: Bokio fyller på kassan – vill bli ”global standard” för gratis bokföring 

Under pitchen berättade Viktor Stensson att han i skolan hade slagits av att ingen ville syssla med bokföring. 

”Varför måste miljontals människor vara deltidsanställda med bokföring. Vi sätter stopp för den här galenskapen”, sade han.

Han visade ingen brist på självförtroende när han målade upp Bokios framtidsvisioner. 

”Vi vill hamna i en position där vi är för bokföring vad Google är för sök. Det ska bli nästan socialt oacceptabelt att inte använda Bokio. Det är den positionen vi kommer vara i senast om tre år”, sade han.

Bokios konkurrens under eventet bestod av Mina Tjänster, Suavoo, Skipperi, Zeptagram, Ekkono Solutions och Hey Code. 

Läs mer: Sju bolag slåss om finalplats i Di Startup Tour i Göteborg 

I finalen i Stockholm får bokföringsappen sällskap av Inkbay Tattoo, Smart Video och Epishine som gick vidare från delfinalerna i Stockholm, Umeå och Linköping. I Stockholm har bolagen chansen att vinna 1 miljon kronor i annonspengar.  

På scen i Göteborg stod även två hedersgäster, nämligen Patrik Arnesson, medgrundare till techbolaget Football Addicts, och serieentreprenören Susanne Birgersdotter, som förutom sin appfabrik med bland annat 5:2 Hälsodieten även har startat spelbolaget Igotcha.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?