1515

Bokföringsappen satsar med digitala juristen: ”Kunden får allt”

Bokföringsappen Wrebit erbjuder en gratistjänst som syftar till att förenkla vardagen för egenföretagare. Nu går bolaget in i en gemensam satsning med den digitala juristen Lexly för att ge kunderna en helhetslösning.

”Vi har börjat utvidga vår modell för vi vill bli en 'one stop shop' för egenföretagare”, säger Wrebits sälj- och kommunikationschef Björn Kapstö. 

Wrebits ledningsgrupp från vänster: Marknadschef Evelina Parheden, sälj- och kommunikationschef Björn Kapstö, utvecklingschef Alexander Westerling Utvecklingschef och vd David Wengbrand.
Wrebits ledningsgrupp från vänster: Marknadschef Evelina Parheden, sälj- och kommunikationschef Björn Kapstö, utvecklingschef Alexander Westerling Utvecklingschef och vd David Wengbrand.Foto:Press

Wrebits app bokför automatiskt fotograferade kvitton, skapar fakturor och sammanställer resultat- och balansräkningar. Med hjälp av ai, artificiell intelligens, vet appen exempelvis när användarens moms ska in – och skickar då en pushnotis. Den automatiserade processen omfattar även upprättandet av bokslut. Sälj- och kommunikationschef Björn Kapstö betonar dock att endast delar av tjänsten styrs av ai.

”Det ska inte bara vara människor och inte bara ai. Mixen är väldigt viktig”, säger han.

Idén uppstod när en av grundarna arbetade på en större redovisningsfirma och märkte hur egenföretagare ofta släpade in hela kassar med kvitton när det var dags att redovisa. Ibland överskred redovisningskostnaden egenföretagarens omsättning. 

Samtidigt ansåg grundarna att bokföringsprogrammen som fanns tillgängliga på marknaden var alltför stora och komplexa.

”Vi såg även att programmen inte var så roliga och användarvänliga. Den gruppen som vi siktar in oss på befinner sig i mellanskiktet mellan konsument och näringsidkare. De förstår inte varför de inte kan arbeta i ett program som är lika roligt som Spotify. Därför ville vi att Wrebit skulle vara kul”, berättar sälj- och kommunikationschef Björn Kapstö.

Egenföretagare som är i behov av ytterligare hjälp kan boka in expertrådgivning mot en avgift. 

”Vi har märkt att nästan alla behöver hjälp någon gång, oavsett hur enkelt vi gör programmet. I och med att det är en app har vi en närhet till kunden som gör att vår ai ser när företaget har en utmaning. Då kan vi vara proaktiva, skicka en pushnotis och erbjuda redovisningshjälp. Vi blir som ett Kry för redovisningsbranschen. Vi är lite som en tjatig mamma som säger till när något behöver göras.”

Björn Kapstö menar att skillnaden mellan Wrebit och traditionella redovisningsfirmor påminner om skillnaden mellan nätläkare och fysiska vårdmottagningar.

”Du slipper sitta i ett väntrum i flera timmar. Hos oss kan man sitta var som helst och få hjälp direkt – och den som hjälper dig får upp din bokföring i realtid.”

Wrebits prissättning för expertrådgivningen påminner om Ubers system – om det är högt tryck blir minutpriserna en aning högre. Den egenföretagaren som däremot är tidigt ute kan däremot komma undan med en lägre avgift.

”Vi vill åstadkomma en beteendeförändring hos kunden – att man faktiskt bokför direkt när affärshändelsen sker.”

Nu bygger Wrebit ut tjänsten genom en gemensam satsning med legal tech-bolaget Lexly, som tidigare gick under namnet Avtal24. Syftet är att egenföretagare aldrig ska behöva lämna Wrebits app, utan kunna få både ekonomisk och juridisk hjälp där.

”Vi har börjat utvidga vår modell för vi vill bli en 'one stop shop' för egenföretagare. Nu när Lexlys jurister gör intåg i vår app kan vi ge egenföretagarna all hjälp de behöver. Kunderna får nu allt i appen”, berättar Björn Kapstö.

Satsningen bygger på en teknisk design som ska identifiera när egenföretagarna är i behov av hjälp.

”Våra kunder har ofta hur mycket som helst att göra. Nu kan de även få hjälp att veta vilka avtal de behöver. Man kan säga att vi håller egenföretagarna i handen”, säger Björn Kapstö.

Att Wrebit fortfarande befinner sig i startgroparna framgår tydligt av de senaste boksluten. Bolaget redovisade en nettoomsättning på 477 000 kronor för räkenskapsåret 2020 – en marginell ökning jämfört med de 449 000 kronor som redovisades 2019. Vidare gjorde bolaget förluster på nästan 5,5 miljoner kronor 2020 och drygt 5,3 miljoner kronor 2019.

Lexly har haft stadigt ökande intäkter under de senaste åren. Omsättningen landade på drygt 60 miljoner kronor 2020 och 34 miljoner 2019.

Läs mer: Digitala juristen Lexly växer snabbt – tar in 175 miljoner 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?