1515

Bokföringsapp växer med nya miljoner: ”Stark kundtillströmning”

Göteborgsbolaget Bokio har 170.000 företagare registrerade i sin digitala bokföringstjänst. Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor i nytt kapital. 

Viktor Stensson, vd för Bokio.
Viktor Stensson, vd för Bokio.

Bokio grundades 2015 för att förenkla för entreprenörer och deras bokföring. I tjänsterna ingår företagskonto, hantering av utlägg, löner, fakturor med mera. 

Tidigare var bokföringsappen gratis, men idag finns prenumerationer på olika prisnivåer som ger olika tillgång till Bokios tjänster, som mer automatisering.

För två veckor sedan började Bokio ta betalt för fler tjänster, vilket genererade kritik från vissa användare på bland annat Twitter. Enligt bolaget har bokföringstjänsten nu drygt 7.000 betalande användare.

Bokio nådde nyligen 60.000 aktiva månatliga användare och 170.000 registrerade företagare. Nu tar bolaget in 35 miljoner kronor från bland annat Svea Ekonomi, Creandum och Inbox Capital för att fortsätta tillväxtresan.

”Kapitalet kommer hjälpa oss att ytterligare accelerera utvecklingen av produkten, men även att ta nya marknadsandelar”, säger Viktor Stensson, vd för Bokio, i ett uttalande.

Förra året gick Bokio samman med Red Flag. Det nya bolaget ligger under Bokio, som även är namnet på bokföringstjänsten. Varumärket Red Flag fortsätter att användas för den helautomatiserade tjänsten för småföretagsadministration.

”Bokio är ett av Sveriges mest spännande fintechbolag. Det har kommit långt med automationen av bokföring och kombinationen med finansiella tjänster är extremt spännande. Vi ser verkligen fram emot nästa fas tillsammans med bolaget”, säger Johan Brenner, general partner på Creandum i ett pressmeddelande.

Läs mer: Techstjärnorna slår ihop bolagen: ”Bra läge för automatiserad bokföring”

Bokio omsatte 6,2 miljoner kronor med en förlust på 30 Mkr under senaste räkenskapsåret 2019.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?