1515
Annons

Bokavård lyfter utan Schibsted

Schibsted har sålt e-hälsobolaget Bokavård.se. Nu har grundarna köpt tillbaka bolaget och fått fart på tillväxten. ”Det handlar mycket om att fortsätta nöta”, säger vd:n Amir Mofidi.

Amir Mofidi, medgrundare och vd för bokavård.se
Amir Mofidi, medgrundare och vd för bokavård.se

För två år sedan investerade mediebolaget Schibsted i bokavård.se en digital marknadsplats för patienter och olika vårdgivare. Efter det har det varit relativt tyst om investeringen. Men i den senaste årsredovisning från Schibsted Tillväxtmedier framgår att de i fjol skrev ned värdet på aktierna i Bokavård. I mars i år såldes bolaget tillbaka till grundarna.

”Ibland behöver man fokusera på produkten och få fart på den. I en stor koncern kan det bli en hel del annat som man behöver fokusera på”, säger Amir Mofidi, medgrundare och vd för Bokavård. 

Han påpekar att de fortfarande har en bra relation med Schibsted även om de gått skilda vägar.

”Vi körde ihop i två år och jag har bara positiva erfarenheter av Schibsted. När man driver ett startup är utvecklingen inte alltid linjär. Vi behövde ta ett steg tillbaka för att göra oss redo för tillväxt igen”, säger Amir Mofidi.

Att Schibsted skrev ned värdet på Bokavård är ett tecken på att allt inte gått helt enligt planerna. Amir Mofidi förklarar att det tagit längre tid än önskat att driva förändring i vårdsektorn. 

”Vi hade en längre startsträcka än vad vi hade velat ha. Om vi hade haft till exempel hotell som kunder hade det varit enklare men vi jobbar med vårdsektorn. Det är regelverk, myndigheter, landsting… och det tar tid”, säger han och tillägger:

”För många startups är det ju så att det tar längre tid än man först tror. Lägger man sen på vårdfaktorn på det så tar det ännu längre tid”.

Man ser att politisk instabilitet påverkar även små entreprenörsbolag som oss.

En annan bromsande faktor var valet, och det påföljande regeringsskiftet, i fjol.

"Valet skapade problem för ganska många i vårdbranschen. Ingen visste riktigt vad som skulle hända, vilket gjorde att ingen ville ta beslut om någonting. Man ser att politisk instabilitet påverkar även små entreprenörsbolag som oss”, säger Amir Mofidi.

 Nu har Bokavård dock hittat tillbaka till tillväxten och bokningarna på sajten ökar med 20 procent i månaden enligt Amir Mofidi.

”Vi räknar med att öka 300-400 procent i år. Det handlar mycket om att fortsätta nöta. Justera priserna, öka konverteringen och vara ute och träffa kunder”.


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?