1515
Annons

Bodil Sidén lämnar Uber

Bodil Sidén, Ubers talesperson i Norden och tidigare vice ordförande i Moderata ungdomsförbundet, ska bli kommunikationskonsult. ”Politiken går mycket långsammare än innovationen”, säger hon.

Bodil Sidén. Sedan 2016 har hon varit Ubers talesperson i Norden.
Bodil Sidén. Sedan 2016 har hon varit Ubers talesperson i Norden.Foto:Privat.

Bodil Sidén, Ubers talesperson i Norden, lämnar sitt uppdrag efter två år.

Nu ansluter hon till konsultbolaget Bellbird, där JKL-grundaren Anders Kempe är vd.

”Jag började på Uber efter att jag hade lämnat Moderaterna på grund av närmandet till Sverigedemokraterna. Efter att ha slagits för öppenhet var det fantastiskt att få jobba på Uber, där integrationen sker i praktiken. Många av förarna kommer från andra länder”, säger Bodil Sidén.

Varför lämnar du Uber?

”Möjligheten att börja på Bellbird kom upp och jag tycker det känna spännande att få jobba som konsult, med flera olika typer av bolag.”

Bodil Sidén, som under en tid var pressekreterare i Fredrik Reinfeldts (M) regering, säger att hon ser fram emot att hjälpa startupbolag navigera det politiska landskapet.

”Om man tittar på var samhällsförbättringen sker i dag så är det inte i politiken, utan i de snabbväxande företagen. Det är mycket som händer: Voi förändrar transportsektorn, Tiptapp gör det med återvinning och Karma hittar lösningar för matsvinn.”

Att hjälpa dem i politiska processer?  

”Ja, men i dag behöver man också en samlad strategi. Allt från politiska processer till marknad och branding. De som lyckas med det kommer också långt.”

Vad har du får råd till bolag som stöter på politiska hinder?

”I Sverige reglerar man alltid i lagboken. Om det inte står i lagboken befinner man sig i en gråzon. Den som är innovativ stöter ofta på problem i lagar som skrevs före digitaliseringen. Men gör man saker på rätt sätt kan man undvika att sånt händer. Det handlar om ett samarbete och att upprätta en dialog i god tid. Politiken går mycket långsammare än vad innovation gör.”

Läs mer: Ubers självkörande Volvo såg offret före dödsolyckan – väjde inte 

Hur skulle du beskriva Ubers utveckling under tiden du var där?

”Det handlar nog inte så mycket om mig. Men det har varit väldigt kul att jobba på en av världens största startups. När jag började hade Uber bara funnits i sex år. De har gått från att vara ’everyone’s private driver’ till att jobba med multimobilitet: elcyklar, elscootrar och bilar.”

Under första halvåret 2017 avlöste skandalerna varandra för den dåvarande vd:n Travis Kalanick. Hur var den perioden?

”Det hände sjukt mycket exakt det halvåret. Sedan började Dara (Khosrowshahi, red:s anm) och han har varit tydlig med att Uber ska göra allting rätt.”

”Jag hoppas få jobba med företag som Uber även i rollen som rådgivare, men det ska också bli kul att jobba med svenska företag. Att jobba nära företagsledningen gör det lättare att arbeta strategiskt.”

Läs mer: Uber svartlistade svenska poliser – spårades via appen 

Rättelse: En tidigare version av texten uppgav att Bodil Sidén hade varit pressekreterare åt dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt (M). Det stämmer inte.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera