1515

Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Efter över 600 dagars verksamhet i Sverige lägger Uber ner sin hårt kritiserade tjänst Uberpop. Di Digital har sammanställt turerna kring taxiplattformens svarta får.

Förarkontroller, domar mot enskilda förare och en utredning som kan sätta stopp för allt.
Förarkontroller, domar mot enskilda förare och en utredning som kan sätta stopp för allt.

1. Förarkontrollerna

Förra sommaren beslöt sig Di Digitals redaktion för att anmäla sig som Uberpop-förare. Utan att träffa bolaget, och utan att skicka in ett utdrag ur belastningsregistret, gick anmälan igenom. Detta med ett knappt fyra månader gammalt körkort.

Läs mer: Ubers förarkontroller är en bluff

2. Skatterna

Senast på tisdagen gick den tidigare finansmarknadsministern Peter Norman till attack mot Uber. Han ansåg att bolaget inte gör tillräckligt för att se till att Uberpop-förare rapporterar sina intäkter till Skatteverket.

En granskning av Ekot i Sveriges Radio gav förra sommaren vid handen att tre av tio Uberpop-förare inte betalar skatt.

4. Domarna

I mars hade 27 domar fallit mot Uberpopförare i Sverige. En genomgång av DN visade då att 21 av dem hade dömts för ”olaga taxitrafik”. Tingsrätterna ansåg att de resterande sex inte hade förstått innebörden av deras handling. Det rörde sig i många fall om personer som nyligen hade anlänt till Sverige med bristfälliga svenskakunskaper.

Uber – som alltid påpekat att det är förarna, och inte bolaget som blir dömt – hade samtidigt stått för de dömda förarnas advokatkostnader.

Läs mer: Uber betalar dömda förares advokatkostnader

5. Utredningen som kunde ha satt stopp för allt

Regeringens taxiutredning tittar just nu på regelverken för taxitrafik. KTH-forskaren Amy Rader Olsson leder arbetet, som väntas vara klart i december.

“Jag har inte träffat någon som är nöjd med de befintliga reglerna”, sa Amy Rader Olsson till Di Digital i höstas.

Hon påpekade att utredningens syfte inte är att sätta stopp för tjänster som Uber. Men den kan landa i en rekommendation som begränsar bolagets rättigheter i Sverige.

“Jag ska komma med en rekommendation som kan gå åt alla håll. Det är inte uteslutet med förbud”, sa hon.

6. Bråket med taxiförbundet

Bråket mellan Svenska Taxiförbundet och Uber har varit långdraget.

Till exempel så har branschorganisationen parodiserat Uber genom en reklamkampanj för Sharefix. ”Slipp onödig skatt och krångliga regler”, lät det när Taxiförbundet gjorde narr av en delningsplattform för hantverkarstjänster.

Till Ubers försvar kom två entreprenörer som menade att förbundet smutskastade delningsekonomin.

I april kom nyheten att tågbolaget MTR skulle inleda ett samarbete med Uber. Redan dagen efter var MTR tvungna att ta avstånd från Uberpop och klargöra att samarbetet inte gällde den mest kontroversiella grenen av Ubers verksamhet.

7. Brandtalet

Efter en höst av hård kritik från såväl taxibranschen som domstolar slog Ubers då nyligen tillträdda Sverigechef ifrån sig.

“En av anledningarna till att jag tog jobbet är att jag vill bemöta kritiken. Jag tycker den här affärsmodellen är fantastisk och jag vill försvara den”, sa Alok Alström då.

Vägen framåt var uppenbar, tyckte han: “Regelverket behöver uppdateras.”

Läs mer: Uber-chefen tar strid mot myndigheterna


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?