Annons

Bluecall satsar på anställdas psykiska hälsa med nytt kapital

Med fokus på psykisk ohälsa vill e-hälsobolaget Bluecall minska kostnaderna för företag. Nu tar bolaget in färska miljoner av en rad affärsänglar.

Tamara Bernad, Deborah Mühlrad, Lisa Löfgren och Caroline Rödén på Bluecall.
Tamara Bernad, Deborah Mühlrad, Lisa Löfgren och Caroline Rödén på Bluecall.Foto:pressbild.

E-hälsobolaget Bluecall lanserade sin första tjänst 2016 när de satt i Stings inkubator. Bolaget som då erbjöd en digital terapitjänst för privatpersoner har sedan ett par månader tillbaka breddat sin produkt. 

”Vi såg att man hade stora behov för vår tjänst på företagarsidan så vi har flyttat fokus dit. Det finns en högre betalningsvilja bland företag och just psykisk ohälsa kostar bolagen otroligt mycket”, säger medgrundaren Caroline Rödén. 

I dag har bolaget fyra företagskunder med runt 200-300 anställda vardera, däribland ett bemanningsbolag och ett försäkringsbolag. I jämförelse med sjukvårdsförsäkringar vill Bluecall ge de anställda på kundbolagen möjligheten att söka hjälp anonymt innan de behöver sjukskriva sig.

”En skilsmässa kan kosta arbetsgivaren runt 150 000 kronor för minskad prestation. En sjukskrivning kan kosta så mycket som 500 000 till en miljon kronor. Ofta har man inte budgeterat för det”, säger Caroline Rödén. 

För ett år sedan tog Bluecall in 1,7 Mkr från Propel Capital med flera. Nu fyller startupbolaget på med ytterligare kapital från en rad affärsänglar. Rundan på närmare 4 Mkr leds av Soläng Invests Anders Göransson.

”Healthtech är intressant och Bluecall har en enkel lösning på ett stort samhällsproblem. Sedan ser jag grundarteamet med tre väldigt drivna kvinnor som otroligt spännande”, säger Anders Göransson.

Läs även: Så blev Soläng Sveriges största investerare i techbolag

Förutom Soläng Invest går även stressforskaren Helena Schiller, digitaliseringsexperten Ashkan Fardost, tidigare King-toppen Fredrik Åhlberg samt Cecilia Storåkers Hjelmstedt in som delägare.

”Det är väldigt spännande investerare och de sitter på fantastisk kompetens för företaget. Vi har väldigt stora planer för Bluecall nu”, säger Caroline Rödén.

Bluecalls intäkter kommer i dag från en abonnemangsavgift från kundbolagen, som  varje månad får en rapport på antalet samtal och berörda samtalsämnen utan att det preciseras vilken anställd som har tagit kontakt. I dag hanterar Bluecall ungefär 100 samtal i veckan.

”Vårt mål är att öka välmåendet på företagen. Vad vi har märkt är att det är många män som hör av sig. I och med den machokultur som finns tror vi att både vår anonyma samtals- och chattjänst kan hjälpa de personer som annars inte skulle ta hjälp”, säger Caroline Rödén.

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera