1515

Blogg: Virtuella assistenter kommer ta över

Det som fascinerar mig mest med digitaliseringen är den intelligensexplosion vi kommer att se framöver. Med hjälp av sensorer, big data och artificiell intelligens kan vi bli smartare, mer snabbtänkta och upplysta.

Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.
Sara Öhrvall är senior rådgivare inom digitalisering, föreläsare och styrelseledamot.

Detta är ett inlägg från bloggen Sara Öhrvalls spaningar. Följ Sara Öhrvall på digital.di.se/blogg/sara-ohrvalls-spaningar!


 

Långt innan vi har science fiction-liknande intelligenta robotar på plats finns det smart teknik att använda för att digitalisera mänskliga egenskaper och kompetenser.

Ett intressant verktyg i den riktningen är så kallade Virtual Personal Assistants, VPA, som får oss att minnas bättre, analysera större mängder information och fatta snabbare beslut genom en röstbaserad mjukvara i våra telefoner. Baserat på allt du har gjort tidigare, försöker den virtuella personliga assistenten att förstå vad du vill göra härnäst – och hjälpa till med de tjänster du vill utföra. Gartner förutspådde nyligen att hela 40 procent av alla mobila interaktioner 2020 kommer att bistås av dessa virtuella assistenter.

Samtliga globala teknikplattformar arbetar för att bemästra artificiell intelligens och ta fram mer avancerade virtuella assistenter. Apple har sin Siri, Google har Google Now, Microsoft har Cortana. Kinesiska Baidu har släppt sin version och likaså Facebook. Ambitionen är att skapa allvetande multikompetenta virtuella assistenter.

Läs även: Mark Zuckerberg satsar på ”robotbutler”

Många andra företag, från biltillverkare till nöjesindustrin, försöker att hitta mer nischade lösningar. De kämpar alla om en strategisk kontrollposition av stort värde, ganska lik Googles sökmotor och dess makt över världens alla frågeställningar. En stor del av världens transaktioner kommer att initieras och rekommenderas av personliga assistenter. De som dominerar assistentgränssnittet kommer att kunna ha en enorm påverkan på individen val av produkter och tjänster.

Genom att lyssna av röst- såväl som textkonversationer, plöja din epost, googlesökningar, bokningar och hålla koll på var du befinner dig geografiskt, kan assistenten veta vem du vill ha möten med, hur du vill resa och vad du vill köpa. Ju mer avancerad e-handeln blir, ju fler transaktioner kan assistenten genomföra utan att du behöver vara involverad. Flygbiljetterna, restaurangbokningen, presenten till vännen som fyller år, kan utföras automatiskt.

 

Mjukvara testas redan som kan identifiera en hjärtattack innan den sker.

 

Assistenten kan även ge dig ytterligare fakta inom områden du just nu diskuterar och förslag till beslut. När din hälsa sviktar kan assistenten ge råd om att ta det lugnt och eventuell behandling, innan du ens har lagt märke till att du håller på att bli sjuk. Mjukvara testas redan som kan identifiera en hjärtattack innan den sker.

Personligen ser jag med spänning fram emot dessa första stapplande steg mot den helautomatiska artificiella intelligensen. Virtuella assistenter blir i en nära framtid ett alternativ till en mänsklig sekreterare. Men det kan vara värt att fundera över den personliga integriteten. Smarta assistenter drar in mängder av datapunkter om varje individ, som sedan kan analyseras och säljas vidare som en betydande intäktskälla.

Till skillnad från mänskliga sekreterare jobbar den virtuella assistenten inte bara för dig, utan för mängder av andra personer och framför allt för en global teknikplattform. Kommer assistenten att rekommendera en flygbiljett med ett bolag som Google har ett avtal med eller den som är bäst för dig?

Förutsatt att vi löser integritetsfrågan, går vi mot ett samhälle där vi kan fatta mer välinformerade beslut och slipper fundera över mängder av vardagsbekymmer som distraherar och tar tid. Vi kan nu frigöra resurser för de stora tankarna och de viktiga besluten.

Läs även: ”Insikter om digitaliseringens kraft saknas”


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?