Annons

Blogg: Två personer och 20 år som skapade Pokémon-succén

Pokémon Go kom inte från ingenstans. Här är de två nyckelpersonerna som kämpat i många år för framgången. 

Foto:TT

Trots att tusentals svenskar redan börjat spela är det först idag som den globala spelsuccén Pokémon Go lanseras i Sverige. Det som ser ut som en hypersnabb framgång från ingenstans har i själva verket varit en 20 år lång resa med två knutpunkter i form av John Hanke och Satoshi Tajiri.

John Hanke är bland annat ansvarig för att ha skapat tekniken bakom det som senare blev Google Maps och Google Street View (genom det egna bolaget Keyhole som köptes upp av Google), nu aktuell som grundare av Niantic, det bolag som skapat Pokémon Go och förlagan Ingress (ett augmented reality-spel för Android).

Utan honom skulle många av de saker vi ser som självklara i mobilen idag se annorlunda ut. Och spelet Pokémon Go är delvis baserat på tekniken från Google Maps.

Satoshi Tajiri är spelkreatören som pitchade Pokémon för Nintendo på 1990-talet och som sedan utvecklade idén som anställd hos det stora spelföretaget.

Det tog 15 år mellan att han fick idén till spelet och att det blev verklighet hos Nintendo i början av 1990-talet. Det har sedan dess varit en stor succé i många år, och i sommar ser vi alltså ännu en ny Pokémon-generation ta plats och dessutom radera ut de flesta tillväxtrekord som finns i form av nedladdningar och spridning för mobilspel.

Hur har spelet kunna bli en så snabb succé? Kanske finns svaret i spelidén, som inte bara bygger på att ”levla” utan på själva upplevelsen i sig.

"Spelet är tänkt att facilitera verkliga upplevelser. Belöningen är uppmuntran och möjligheter att gå ut och ha nya upplevelser, inte att nå slutet och besegra bossen", säger John Hanke till Business Insider.

Enligt John Hanke hade Niantic tre mål med spelet från början:

  • Motion utan att spelarna ska känna någon press, snarare belöningar.
  • Att se världen med nya ögon och hitta nya intressanta saker i sin omgivning (därav att spelets Pokémon Stops och Gyms är knutna till historiska landmärken och konstföremål)
  • Att fungera som en ”isbrytare” och få människor att knyta kontakter med varandra. Vissa utmaningar i spelet går bara att lyckas med om man är flera spelare som jobbar tillsammans.

Att döma av intresset och antalet spelare verkar John Hankes idéer och teknik tillsammans med Satoshi Tajiris spelvärld sätta en ny standard för hur speldesign och augmented reality kan fungera.

Här är två uppmärksammade Facebook-inlägg av Roger James Hamilton som beskriver Hankes och Tajiris kreativa resa på var sitt håll. 


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera