1515
Annons

 Blogg: ”Tidsvinst slår nya funktioner”

Automatiska lås, rullgardiner och tvättmaskiner. Alla skänker de oss tid, den moderna individens största bristvara, skriver Di Digitals bloggare Sara Öhrvall.

Sara Öhrvall är digital strateg bloggare på Di Digital.
Sara Öhrvall är digital strateg bloggare på Di Digital.

Varje gång ytterdörren öppnas med ett automatiskt kodlås utan nyckel eller jag sticker iväg i bilen utan att i förväg planera resvägen kan jag inte låta bli att fundera över hur många sekunder och minuter jag sparar varje dag.

Den digitala vardagen är ännu inte revolutionerande, men den sanna innovationen är en ständig ström av små förbättringar. En smartifiering av vardagssysslor där vi kan eliminera onödiga moment.

 

Mängder av vardagsrutiner som var självklara för bara ett par år sedan existerar knappt nu

 

När vi pratar om automatisering tenderar det att handla om tillverkning eller ett företags effektivisering av processer. Med hjälp av ny teknik kan vi även automatisera allt fler moment i hemmet – och därmed låta varje individ vinna dyrbara minuter.

Historien visar att allt som underlättar och sparar tid premieras och beteenden ändras i en förvånansvärt snabb takt.

Vi kan alla rabbla mängder av vardagsrutiner som var självklara för bara ett par år sedan, som nu knappt existerar. Vi trycker inte in nummer i telefonen, laddar inte upp bilder, slår inte upp stavning av ett ord och skriver inte upp födelsedagar.

Och allt fler vardagsuppgifter läggs till historien. Det eviga letandet efter den rätta laddningssladden är onödigt om vi har trådlös automatisk uppladdning. Fumliga knapptryckningar på telefonen behövs inte när vi kan använda röststyrning.

Tvättmaskinen kan själv dosera tvättmedlet, tvålflaskan kan ge oss en klick tvål när vi sträcker ut handen, digitala fönsterfilter kan automatiskt anpassa ljusinsläppet och robotar både klippa gräset och dammsuga.

Automatiserade processer sparar tid och gör livet lite enklare. Lägger vi dessutom på ett lager av smarthet handlar inte automatisering bara om att ta bort onödiga moment, utan att veta när, hur och på vilket sätt saker behöver göras.

Intelligenta system som opererar i bakgrunden så att vi slipper tänka alls. Värmen sänks för att pulsen är hög och ljuset anpassas dagen efter en dålig nattsömn.

Men kan vi med autopilot sväva fritt genom vardagen? Nicholas Carr hävdar i boken ”Glass Cage” att ju mer automatiserad tillvaron blir, desto dummare riskerar mänskligheten att bli.

Andra hävdar motsatsen och ser att när komplexiteten och vardagsstressen hela tiden ökar blir automatiseringen vår räddning. Vi har inte tillräckligt med tålamod och mental bandbredd för att klara av vardagsbestyren. Automatisering av trivialiteter frigör tid till livets viktigare frågor.

 

Maskinerna glömmer inte att låsa dörren, slå på larmet eller stänga av spisen

 

Den mest intressanta effekten av automatisering får vi när maskinerna är kapabla till att fatta mer effektiva beslut än människan. En mer exakt användning av el, med automatiska av- och påstängningar, bör minska klimatpåverkan.

Vi får även en säkrare tillvaro. Maskinerna glömmer inte att låsa dörren, slå på larmet eller stänga av spisen. Kanske kan vi till slut summera de många mikrobesparingarna till en mer effektiv livsstil som kan mätas i ökad produktivitet. Eller i World Happiness Index.

Framtidens tjänster kan nå större framgång genom att ta bort ännu fler onödiga moment, snarare än att addera funktionalitet. Det kommer att premieras av vardagsanvändarna. Tid är den moderna individens största bristvara, en valuta vars värde kommer att fortsätta att öka.


Sara Öhrvall är digital strateg och styrelseledamot i bland annat Bonnier News (som äger Dagens industri), Bisnode och Investor. För Di Digital skriver hon om digitaliseringen av näringslivet i smått och stort.

 

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Spotifymiljardären: ”Jag lever enkelt och sparsamt”

Martin Lorentzon, grundare av Spotify och Tradedoubler, räknar inte med en tredje, operativ entreprenörsresa för egen del.

Han längtar efter barn och familj. ”Jag skulle absolut vilja få barn”, säger dollarmiljardären till Di Weekend, och bjuder på strömningslära och ett knippe affärsidéer.

Martin Lorentzon, grundare av Spotify och Tradedoubler.
Martin Lorentzon, grundare av Spotify och Tradedoubler.Foto:Janerik Henriksson/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera