1515

Blogg: Starkare tankar på hjärngymmet

Träningstrenden har gått från att sätta fokus på magmuskler till att utveckla avancerad hjärngympa. Marknaden för att hålla oss för evigt unga kommer fortsätta att växa, skriver Sara Öhrvall.

Varför fokusera på den fysiska träningen inför sommarens strandliv, när tiden kan läggas på att bygga upp hjärnkapacitet inför budgetsäsongen 2016. Den starka hälsotrenden tar sig ständigt nya uttryck och innebörden av att komma i form är på väg att ändras. Marknaden för hjärngym, digitala applikationer som tränar upp vår kognitiva förmåga, växer snabbt och uppskattas vara värd över 1 miljard dollar, 8,2 miljarder kronor.

Samtidigt rusar hjärnforskningen framåt i en rasande takt. Stora satsningar, som president Obamas Brain Initiative och EU:s The Human Brain Project, kan tillsammans med teknisk utveckling och allt större mängder data ge oss ökad kunskap om mysteriet hjärnan. The Allen Institute Brain Atlas har som mål att för första gången kartlägga hela hjärnans struktur och funktionalitet.

Blogg: IQ säljs snart som molntjänst

I takt med att förståelsen ökar för vår kognitiva förmåga, ökar även viljan att utveckla hjärnan. Och i samma takt ser vi flera nya affärskoncept växa fram. Ett av världens ledande läromedelsföretag, Rosetta Stone, gör en storsatsning med Fit Brains och tidningen Forbes rankar hjärnträningsfokuserade Lumos Labs som ett av de mest lovande amerikanska företagen.

De nya produkterna ska inte bara göra oss smartare, utan även starkare. Hörlurarna Halo har elektroder som stimulerar hjärnan för att få musklerna att prestera bättre. Det amerikanska skidlandslaget vittnar om prestationsförbättringar efter användning och det amerikanska försvaret har minskat utbildningstiden för drönarpiloter, tack vare bättre koncentrationsförmåga. En osannolik produkt som levererar både jobbkoncentration och personbästa i sport.

Kan då tekniken på denna växande marknad leverera på sina löften? Det finns de som tvekar kring den verkliga nyttan av hjärnträning. Nyligen skrev några forskare under ett upprop mot de vidlyftiga löften som hjärngymsapparna svänger sig med. Lumosity, som redan testats av 70 miljoner användare, dömdes att betala skadestånd för att de marknadsfört att träningen fördröjer sjukdomar som alzheimer utan att kunna leda det i bevis. Andra forskare ser ett paradigmskifte där utgångspunkten är neuroplasticitet, hjärnans fantastiska förmåga att förnya sig själv. Ny forskning har visat att hjärnans nätverk av neuroner och synapser ständigt omformas till följd av vad vi lär oss, tänker och gör.

Läs mer: Magine-grundare bakom ny träningstjänst

Ett antal ledande experter inom neurovetenskap har klivit in i de framväxande hjärngymsföretagen för att utveckla applikationer som tränar hjärnans kapacitet. Max-Planck Institute for Human Development i Berlin har i sina studier visat att hjärnträning kan leda till bättre kognitiv förmåga, såsom minne, förståelse för komplexa samband och avancerad problemlösning. Vi kan enligt dessa studier inte längre skylla på att vår egen ofullkomlighet är medfödd.

Marknadsutvecklingen har varit stark för traditionella gym och vi är mitt inne i en hälsotrend som sköljer över mat- och dryckesindustrin liksom många andra branscher som måste anpassa sig till människors sundare livsvanor. Med en snabbt åldrande befolkning och en ökad medvetenhet om kroppens funktionalitet är det inte omöjligt att hjärnträning blir en naturlig del av vår tillvaro. Hur kommer den framtida marknaden att se ut? Kanske måste sporten reglera neurodoping och kanske kommer vi att i framtiden ha digitala hjärnträningsapplikationer som cybervaccin mot föråldrad hjärnkapacitet.

Även om vi inte är där ännu, kan träning som gör vår hjärna smart och spänstig vara nog så intressant. Marknaden för att hålla oss för evigt unga kommer fortsätta att växa.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?