1515

Blogg: Snart i ditt hem - ett spionerande kylskåp

Jag gillar teknik. Men jag är inte helt övertygad om att _allt_ verkligen behöver vara uppkopplat. När ett kylskåp plötsligt blir en säkerhetsrisk är det kanske dags att tänka till.

Foto:Ryan Steele (CC BY-SA 2.0)

Detta är ett inlägg från bloggen Internet med Marcin, där Marcin de Kaminski skriver om nätpolitik och nätfrihetsfrågor. Följ honom på digital.di.se/marcin.


Det finns en fascination att koppla upp saker mot Internet. Fräckt så, förstås. Men ibland kan det kännas lite väl överentusiastiskt. Bara under sommaren har vi exempelvis fått lära oss att det inte är klockrent att koppla upp bilar, eftersom hackare på håll kan tvärbromsa och styra dem. Det har också dykt upp bevis på att det är dåligt att ha wifi-anslutning till prickskyttegevär. Och att skateboards kanske mår bra av att vara analoga.

Nu senast kom rapporter om att även kylskåp går att avlyssna. Så om man valt en modell där man kan kolla kalendrar och e-post (skitsmart med en kyl där man också kan jobba!) så bör man vara medveten om att den inte alltid lyckas upprätta en krypterad anslutning till nätet, varpå den riskerar att läcka allt du gör. Inte så hett.

Gång efter annan kommer rapporter om hur lätta trådlösa nätverk är att avlyssna.Det börjar nästan bli lite tjatigt. Svt körde en rätt stor drive om det här för fem år sedan och nyligen hade DN en utomordentlig granskning av hur sårbara en del bredbands-routrar är. Är det så enkelt att ta sig in på våra hemma-nät är det förstås superviktigt att de saker som är anslutna sköter sin kryptering ordentligt.

Jag fick ett rätt kul uppvaknande häromsistens när jag snubblade över en himla rolig presentation om IT-säkerhet. Den tar dels upp mångfaldsproblem inom IT-sektorn på ett bra sätt, och den behandlar också den naiva bitcoin-optimismen. Men framförallt förklarar den varför uppkopplade glödlampor är en dålig idé. Se den här bilden:

Illustration över svaga punkter hos ett djur

James Mickens: "Sockets are mucus membranes"

Enkelt förklarat illustrerar det vänstra djuret (?) en rätt sjysst uppkopplad grej. Ett input/output-membran (huvudet) och eventuellt ett extra output där bak. Det gör det som krävs av det, plus har fräcka horn. Besten till höger får här symbolisera ett Internet-hus fullt med spexiga features där varje liten pryttel är (minst) ett eget membran för kommunikation in till huset. Rätt sårbart, oavsett om det rör sig om smittor eller direkta angrepp.

Kika gärna på hela presentationen och memorera sedan det klassiska mantrat "att koppla upp något till internet innebär att koppla upp internet till detta något".

Fundera därefter på vad du egentligen behöver ha som online-tjänst.


Detta är ett inlägg från bloggen Internet med Marcin, där Marcin de Kaminski skriver om nätpolitik och nätfrihetsfrågor. Följ honom på digital.di.se/marcin.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?