1515

Blogg: Nej, Jimmie Åkesson avgår inte

En noggrant utformad bluffartikel sprids just nu med påståendet att Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson avgår. Men källan är en två veckor gammal webbsida och partiets pressavdelning har inte hört talas om uppgifterna.

Foto:Skärmdump

Detta är ett inlägg från 404-bloggen, där Jack Werner skriver om digitala medier, digital kommunikation och källkritik. Följ honom på digital.di.se/404bloggen.


Någon försöker lura oss.

Den 11 oktober köpte någon domänen newsnet.nu. Det enda som kan sägas om den på rak arm är att den på ett renommésnyltande sätt liknar den mer bekanta viralsajten newsner.com, och att domänens köpare enligt en whois-sökning kallar sig Simon. 

I dag, vid middagstid, publicerades på newsnet.nu en artikel med rubriken "Nu är det klart: Jimmie Åkesson avgår från Sverigedemokraterna". I artikeln påstås det att beslutet fattades vid ett extrainsatt styrelsemöte i dag och att gruppledaren Mattias Karlsson kandiderar som ny partiledare. Som bevis visas ett skärmdumpat mejl från SD-pressekreteraren Henrik Vinge upp.

Själva artikeln är bättre gjord än många andra liknande bluffar, med bevis och formuleringar som liknar de man är vana vid att läsa i medierna. Men den rymmer också många tveksamheter. Vi kan gå igenom några av dem i listform.

  • Varför skulle en okänd sajt registrerad för drygt två veckor sedan vara först med en så dramatisk nyhetshändelse?
  • Artikeln är enligt byline skriven av en Cecilia Karlsson, men bilden av Cecilia föreställer i själva verket skådespelaren Odette Annable.

Källa till bilden jag jämför med är finska MTV.

  • I det skärmdumpade mejlet från Henrik Vinge är hans mejladress h.vinge@sd.se, men i denna tweet från september uppger Vinge att hans mejladress är en annan.

Om det nu fortfarande finns någon som undrar så har jag pratat med Sverigedemokraternas pressavdelning. Där känner man inte till påståendet om att Jimmie Åkesson skulle avgå. Newsnet.nu:s artikel har sedan den publicerades fått 1700 interaktioner på Facebook, och börjar i skrivande stund twittras så smått. Inte någon jordskredsviralitet, alltså.

Men det finns en till spännande aspekt av denna bluff. Sin huvudsakliga spridning har artikeln nämligen fått efter att ha publicerats av Facebooksidan "Jerry", som har nästan 380 000 gillare.

Denna Facebooksida verkar vara en klassisk klickbetesfrossare, som mestadels lägger upp korta och slagkraftiga videoklipp för att nå ut så brett som möjligt och maximera sitt följarantal. Den som gör lite research noterar snabbt att "Jerry" dock postade en länk till sajten newsnet.nu redan den 13 oktober – alltså bara dagen efter att sajten köptes. 

Som profilbild har också "Jerry" en bild av en skäggig man, som den bluffpålästa känner igen som Tom McMaster: mannen bakom den storslagna hittapåbloggaren "A Gay Girl in Damascus"

Kontentan är alltså att en gigantisk Facebooksida med en känd internetbluffmakare som profilbild, som tidigare lagt ut en länk till en sajt så tidigt efter dess tillkomst att man kan misstänka inblandning i den, nu sprider en snyggt putsad lögn som är lätt att dementera men som troligen hinner göra många upprörda dessförinnan.

Jag anar doften av ett uppsåt, annat än bara rent klickfiske. Vari det uppsåtet kan tänkas ligga vet jag inte än. Men den här lögnen är lite mer spännande än många andra. 


Detta är ett inlägg från 404-bloggen, där Jack Werner skriver om digitala medier, digital kommunikation och källkritik. Följ honom på digital.di.se/404bloggen.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?