1515

Blogg: Just precis nu är din källkritik som allra viktigast

När till och med etablerade redaktioner skenar iväg för minsta rykte blir ditt ansvar som sociala medier-användare som allra störst. 404-bloggen skriver om en spänd informationssituation som hanteras bäst med kyla, sans och förstånd.

Foto:Facebook-loggan och "En svensk tiger"-loggan av Bertil Almqvist.

Detta är ett inlägg från 404-bloggen, där Jack Werner skriver om digitala medier, digital kommunikation och källkritik. Följ honom på digital.di.se/404-bloggen.


Har du någonsin hört talas om den tyska lokaltidningen Kreiszeitung? Om du inte råkat röra dig söder om Bremen på sistone är svaret troligen nej. Det är en dagstidning som utkommer sex dagar i veckan med en samlad upplaga på 66 000 exemplar, ungefär i samma storlek som Trollhättans TTELA. 

Du har emellertid, oavsett om du vet om det eller ej, helt nyligen läst en nyhet från Kreiszeitung. En nyhet som visade sig vara felaktig.

Vid åttatiden på tisdagskvällen publicerades nämligen på den lilla tyska lokaltidningssajten en uppgift om att en ambulans fylld av sprängämnen hittats vid fotbollsstadion i Hannover. Ganska exakt 40 minuter senare var denna nyhet, som Bakjour förtjänstfullt visar, i princip den enda nyhetshändelsen som kunde konkurrera med den då pågående fotbollsmatchen mellan Danmark och Sverige. På bara minuter blev nyheten enorm, tack vare nätet och dess möjligheter till oerhörd spridning vem du än är, och med sig bar den allt vad det innebär av livesändningar och FLASH-tweets.

Två timmar efter Kreiszeitungs första publicering uppdaterade de sin artikel med en dementi: inga sprängämnen hade hittats i någon ambulans och polisen hade inte arresterat någon. Nyheten var en liten anka som av nervositet och dallrande nyhetsnerver blåsts upp till ett jätterykte.

Och den var ett avslöjande tecken på precis hur upptrissade alla journalister är.

För just nu är läget sådant. För oss som har nyhetsappar på våra telefoner går sällan en halvtimme utan att den skrämt vibrerar i våra fickor. Känslan är av ett krisläge, och det lär inte bli lugnare av Säpos nya bedömning av hotbilden mot landet. Jag vet knappast nog om terrorism och världslägen för att kunna uttala mig om huruvida det är välgrundat, men ovedersägligt är att något mycket nervöst ligger i luften.

Om journalisterna är upptrissade, föreställ er då hur det känns för folk som inte till daglig dags sitter med nyhetsflödet som arbetsplats. Det syns i våra rykten att förskrämdheten är nationell, folklig. Plötsligt blossar vandringssägner från 9/11 upp igen, med avdammade berättelser om terrorister som varnar för nära förestående attacker. Nyss varnade David Emery, redaktör för About.com:s vandringssägensspalter, för ett annat rykte från 2000-talets början. Det handlar om att terrorister skulle ha köpt upp en mängd UPS-uniformer på Ebay, och det har visst också har börjat cirkulera igen.

Våra berättelser avslöjar rädslan vi bär.

Just nu, just i detta läge, när förskrämda vandringssägner cirkulerar och nyhetsredaktioner släpper allt för några obekräftade uppgifter från lokaltidningar de aldrig hört talas om förut, är möjligheten att sprida desinformation som allra störst. Och därmed följer omedelbart att ansvaret du bär som sociala medier-användare dramatiskt understryks. Just nu kan du vara antingen droppen som får bägaren att rinna över, eller förebilden som människor vänder sig till för trovärdig och trygg information. Det är du och dina publiceringar som avgör.

Nu krävs folkpublicistik. En enkel lista med saker att tänka på inför sensationella och/eller obekräftade uppgifter på sociala medier följer:

  • Vem är källan till informationen?
    Hur säger sig källan ha fått tillgång till informationen? Finns det en risk att källan kan ha missförstått, vinklat eller förfalskat informationen? Om så är fallet, hitta en andra oberoende källa som bekräftar informationen. Om du inte hittar någon sådan, utgå från att det är felaktigt.
  • Finns det konkreta fakta att ta fasta på?
    Vem eller vad omnämns i informationen? Om det är en händelse som beskrivs, exakt var och när inträffade den? Godta inga svepande, generella beskrivningar, utan sök något konkret du kan använda för att kontrollera med andra oberoende källor. Om det saknas konkreta fakta, utgå från att det är något skumt med informationen tills motsatsen bevisas. Tänk på att bevisbördan ligger hos den som kommer med ett påstående.
  • Andas, ta det lugnt, och tänk till en extra gång innan du delar vidare.
    Även om det kanske känns så måste du egentligen väldigt sällan vara först med nyheter och storys du hittat på sociala medier. Tvärtom kommer dina vänner snarare börja lite på dig om du ofta visar att du prioriteter att få det rätt, än att få det snabbt. Och inför varje story på sociala medier, fråga dig om det verkar för bra för att vara sant. Om svaret är ja finns det alltid skäl att dubbelkolla den.

Du har möjligheten att förhindra att rykten sprids och leder till hysteri, bara genom vad du väljer att dela vidare. Tänk på det i dessa källkritiska tider.


Detta är ett inlägg från 404-bloggen, där Jack Werner skriver om digitala medier, digital kommunikation och källkritik. Följ honom på digital.di.se/404-bloggen.


Innehåll från CBC Investment GroupAnnons

Private Equity-bolaget som hjälper små entreprenörer att växa internationellt

Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group
Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group

CBC Investment Group har de senaste åren haft många framgångsrika investeringar som noterats för handel på Stockholmsbörsen, och fler är planerade. Men även om drömmen om att bli ett börsbolag växer hos många entreprenörer börjar relationen med CBC långt före dess. Flertalet entreprenörer kommer till CBC när ambitionen att växa behöver kapital och rådgivning. 

– För små talangfyllda företag med stor tillväxtpotential är kapital och kompetens många gånger avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen. Här fyller vi en viktig roll på private equity-marknaden, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group.

Private equity-bolaget CBC Investment Group startade 2009 mitt under den pågående finanskrisen. Bankerna gick på knäna, nystartade små och medelstora företag fick plötsligt se sina krediter och kreditlöften förvandlas till krav på snabb återbetalning. Seriösa och talangfulla entreprenörer riskerade att kassera sina värdefulla idéer helt i onödan. För att möta behovet av stöd och kapital till entreprenörer startade Niklas Palmlöf CBC Investment Group.

– Det finns inget mer tillfredställande än att se entreprenörer växa, och då tänker jag både på deras företag och de som personer. Att följa en affärsidé med potential att växa till något enormt värdeskapande ger alla som är med på resan en rejäl kick. Nya företag startas hela tiden, vårt jobb är att välja ut de som vi tror kan växa stort och konkurrera på en internationell nivå.

Växa tillsammans med entreprenörer

CBC:s affärsidé är att växa tillsammans med entreprenörer som behöver kapital och strukturell kompetens. Innan beslut om en ny investering kan tas genomgår entreprenören en rigorös urvalsprocess som bland annat omfattar att granska affärsidé, ledning, marknad och potential. Inget lämnas åt slumpen.

– Även om urvalsprocessen är omfattande tar vi ibland beslut snabbt. Det är när vi märker att allt linjerar, från entreprenörens och ledningens kompetens och drivkraft till potentialen att växa affären och att marknadsutsikterna ser mycket goda ut. Våra investeringar ska väsentligt överstiga traditionella placeringars värdeutveckling under placeringstiden.

CBC har varit med att skapa hållbara värden i miljardklassen om man ser till börsvärdet av investeringarna. Hittills har flera investeringar introducerats för handel på börsen, de senaste är Pharmiva och Duearity och till hösten planerar ytterligare ett bolag att introduceras.

– Vi söker entreprenörer som vill växa mycket och har världsambitioner, som har en idé, teknologi eller ett patent med global potential. Alltså inte bara de som inte vill skapa en bra affär. Att börsintroduceras måste inte vara målet med resan, även om det ofta blir så, det viktigaste är att kunna realisera unika affärsidéer i stor skala vilket också kan leda till någon form av exit. 

Linjera med FN:s globala mål

Det är långt från alla företag som CBC tittar på, första filtret är att affären ska linjera med FN:s globala mål för en hållbar framtid och att verksamheten ska skapa värden som gynnar människan.

– Vi har även medfinansiärer eller medinvesterare i flera bolag, det kan vara Europeiska investeringsbanken, Almi Invest, olika affärsänglar eller nordiska venture capital-bolag. Vi har även skapat en exklusiv möjlighet för privata investerare att placera med oss, investeringar som annars är förbehållet VC bolag, stora riskkapitalbolag och andra större private equity-aktörer.

– Vi identifierar och investerar med egna medel i onoterade nordiska företag som befinner sig i en tydlig tillväxtfas. När vi sedan har skaffat oss en djupare insikt om företagets potential erbjuder vi även ett exklusivt nätverk möjligheten att bli delägare i samma företag. Detta är värdeskapande möjligheter för både entreprenören och CBC. Vi söker aktivt nya entreprenörer att hjälpa på deras tillväxtresa, säger Niklas Palmlöf, vd och grundare, CBC Investment Group. 

Entreprenörer som söker kapital för att växa

CBC söker främst unga, entreprenörsdrivna och innovativa företag med global inriktning som primärt är baserade i Norden och som har en affärsmodell som tydligt inbegriper ny teknik eller nya tjänstekoncept för maximerad konkurrenskraft. CBC investerar bland annat i unika, högteknologiska företag verksamma inom Cleantech, Fintech, Edtech, datasäkerhet, VAR/AR, Digital Health, Life Science med mera. CBC har dessutom en solid medlemsbas som ständigt söker nya investeringsmöjligheter. 

Kontakta CBC om ni har en bra idé och behöver kapital för att växa 

Läs mer om CBC Investment Group här 

Mer från CBC Investment Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CBC Investment Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?