1515

Blogg: Framtidens hotell odlar eget

Affärsutveckling och stadsodling har hittills inte mötts. Men nu ska det bli ändring på detta.

”Önskas utsikt mot gatan eller hotellträdgården?”
”Önskas utsikt mot gatan eller hotellträdgården?”Foto:Flickr // Forsaken Fotos

Jag har bestämt mig. Jag ska aldrig ta in på något annat hotell än dem i den franska Accor-kedjan i framtiden. Orsaken är att de har bestämt sig. För att plantera hotellträdgårdar i tusen av sina nära fyra tusen hotell till 2020. Där ska de odla grönsaker och minska sitt matsvinn med 30 procent, bland annat genom att minska omfattningen på sina menyer. Och förmodat producera mer av råvarorna till dem själva.

Smart PR-trick? Absolut, men man kan också ta sig omaket att fundera över affären bortom förhoppningen att få ner vakansgraden. Eftersom Accor får upp till 30 procent av sina intäkter från restaurangerna och upp till 40 procent av all mat slängs så kan en bättre kontroll över mat-kedjan spara stora pengar. Och allt det sparade hamnar på nedersta raden. ”Waste management” är just nu ett av de hetare områdena inom food-tech och bolag som Winnow (med svenska D-Ax som investerare), som mäter hur mycket och vad som slängs och därmed gör det möjligt att anpassa produktionen, ligger i vinnarhålet.

Ett växthus på taket är en utmärkt investering i energieffektivisering.

 

Den som minskar matsvinnet minskar för övrigt också sina kostnader för avfall, vilket kanske inte gläder Ragnsells och andra sophanterare, men väl alla aktieägare i såväl Accor som planeten Jorden. 

Ett växthus på taket är för övrigt en utmärkt investering i energieffektivisering. Det isolerar mot för mycket värme, vilket kan ge minskade kostnader för kyla i byggnaden. Och den överskottsvärme som produceras kan givetvis tas till vara. All koldioxid som produceras i byggnaden kan ju också komma växterna till godo via ventilationssystemet, istället för att skickas upp i atmosfären. Plantor gillar ju att man pratar med dem, så varför inte låta tusentals hotellgäster prata med dem? Och allt det syre som plantorna producerar kan ju också skickas in i ventilationssystemet för att ge hotellet bättre luft. Någon som inte skulle fundera på detta när de bokar hotell i Peking nästa gång. 

Men hur ska man kunna bli mer självförsörjande – det är ju bara lite hotelltak och kanske bakgårdar som kan användas? Men faktum är att moderna så kallade vertikala odlingsanläggningar kan producera ca 20 gånger så mycket per kvadratmeter som på ett öppet fält och idag är produktionskostnaderna mer eller mindre desamma för vissa grödor. Sådant som färska örter – populära i hotellkök och dyra att köpa – produceras redan idag allt i växthus.

Att hotellen behöver anställa fler personer får bara ses som en positiv utveckling av det kringliggande samhället. Liksom att takavrinningen – ett stort problem i många städer – istället kan användas för att vattna växterna.

Och visst skulle en produktiv trädgård eller växthus vara en trevlig miljö för en restaurang eller bar? Allra helst om de i framtiden dessutom kanske har en speciell signatur-grönsak som bara finns på Accors hotell. En modern variant av drinken Singapore Sling som genom åren drivit enorma skaror till Raffles hotell i Singapore.

Det skulle vara förvånande om Accor inte har tänkt alla de här tankarna och några till. Och det skulle vara lika förvånande om vi inte får se massor av affärsutveckling kring maten framöver där vi slutar att se mat som enbart mat (som ska säljas till så lågt pris som möjligt), utan som ett verktyg för energieffektivisering, fastighetsutveckling, minskade kostnader, ökade intäkter, nöjdare kunder, minskade vakansgrader och ökad produktivitet genom bättre luft.

Värdet på en grönsak kan helt enkelt visa sig vara större än vad vi hittills har trott.

Johan Jörgensen

@johanjorgensen


Det här är ett inlägg från bloggen Internet of food. Följ den här!

 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?