1515

Blogg: För mycket teknik sänker din marknadsföring

Stirra dig inte blind på Facebook-interaktioner och konverteringsflöden. Häftig teknik kan aldrig ersätta ett skarpt budskap när du vill marknadsföra din produkt eller tjänst, skriver Fredrik Wass.

Att bara fokusera på tekniska system för sin digitala marknadsföring riskerar att flytta fokus från frågorna vad och varför du ska kommunicera. Oavsett hur avancerade metoder och system du använder blir de verkningslösa utan skarpa budskap som träffar rätt hos målgruppen.

Hos en alltför produktfokuserad entreprenör kan lockelsen att använda avancerade tekniska lösningar för sin marknadsföring bli mer kostsamt än att från början fundera på och testa vilka budskap som ens målgrupper aktiveras mest av.

Det finns en orsak att prototyper så ofta används inom produktutveckling snarare än att bygga helt färdiga lösningar för dyra pengar. Det är billigare att testa något halvfärdigt på målgruppen snarare än att satsa allt på ett kort. Samma sak gäller för marknadsföring. 

Startups beskrivs ofta som uppstickare, utmanare, agila och snabbrörliga. Här finns inte plats för byråkrati och tråkiga powerpoint-möten. Här är det growth hacking, full fart framåt och entreprenörskap som livsstil. Målet är att hitta PMF* och lansera MVP** så fort som möjligt för att sedan iterera, expandera och kanske få fler att investera. Samt minska churn***. Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue****. Fort ska det gå.

CRM-plattformar, komplexa Analytics-dashboards, market automation-lösningar och en flora av kommunikationskanaler och konton kan finnas på plats tidigt, ibland innan vare sig budskap eller innehåll till alla kanaler tagit form.

Hur fungerar vår målgrupp? Vad är det vi ska marknadsföra? Hur ska vi göra det? Och varför? Det är fyra frågor som ibland får stå obesvarade samtidigt som många timmar läggs på att konfigurera det där smarta verktyget, mäta hur många interaktioner företagets facebookinlägg genererar eller sätta upp en perfekt autogenererad spreadsheet över konverteringsflödet på sajten.

Alla verktyg och mätmetoder ska stödja de aktiviteter som genomförs. De finns till för att kunna utvärdera och följa upp att att produktuveckling, sälj, konvertering och annat fungerar optimalt, men de kan inte existera i sin ensamhet. Utan något att mäta, en produkt eller ett budskap eller ett innehåll, blir alla tekniska hjälpmedel bara som tomma skramlande burkar. Det ser möjligtvis bra ut utifrån, men har ingen eller liten effekt på resultatet.

När det gäller marknadsföring verkar det som att den ofta produktfokuserade entreprenören ibland ser de tekniska marknadsföringsverktygen som livlinor och något att grotta ner sig i på detaljnivå, snarare än att fokusera på innehållet i det hen vill säga eller det hen vill att andra ska säga om produkten eller tjänsten.

Gör först. Testa sedan. Och använd smarta tekniska verktyg för att underlätta och optimera. Men gör det i den ordningen. Då får du bättre koll på vad som fungerar hos målgruppen och slipper att ha en fantastisk teknisk lösning, men som inte konverterar några kunder.


Förklaringar:

 

 

  • *PMF = Product Market Fit
  • **MVP = Minimum Viable Product
  • ***Churn = När en kund slutar vara en kund
  • ****Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue = Populärt sätt att beskriva en kundresa för den som sysslar med growth hacking/marketing. 

 

 


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?