1515
Annons

Blogg: Amazons jätteköp borde ge detaljhandeln akut migrän

Amazons köp av matjätten Whole Foods är inledningen på en ny era, skriver Di Digitals foodtech-bloggare Johan Jörgensen.

Det är måndag och många inom detaljhandeln har nog tyckt att den vackra helgen var fylld av moln och akut migrän. Någon annan reaktion på att Amazon köper Whole Foods för 13,7 miljarder dollar kontant är helt enkelt inte möjlig. Revolutionen, som så länge har hörts mullra bakom horisonten, klev plötsligt över krönet och dånade ned mitt ibland oss alla.

Läs mer: Amazon köper matbjässe för 120 miljarder kronor  

Den 16:e juni 2017 var helt enkelt en märkesdag av samma slag som när uppstickaren AOL köpte klassiska Time Warner det ödesdigra året 2000. Men där AOL var för tidiga har Amazon helt rätt timing. Nu börjar det. Ingen kan längre gömma sig bakom plattityder som att mat är för svårt eller komplext för techsektorn att kasta sig över. Ja, det är svårt och komplext, men det är det också att bygga om det globala transportsystemet, sekvensera DNA eller kolonisera Mars. Men plötsligt händer det.

Läs mer: "Därför köper Amazon livsmedelskedjan Whole Foods" 

Men vad är det som händer? Kort svar: en ny era.

Personligen tycker jag att köpet av Whole Foods är intressant för att de båda bolagen har mer gemensamt än vad som syns på ytan. Bortsett från att bägge bolagen drivs av starka och visionära grundare är de båda plattformar som vart och ett har drivit utvecklingen inom sina respektive områden, online respektive offline. Amazon genom att låta vem som helst sälja vad som helst till vem som helst. Whole Foods genom att aktivt jobba med att ta in lokala producenter, berätta historien bakom maten och öka kopplingen mellan människan och maten. Visst är det dyrt att handla på Whole Foods, men bra mat är inte billig. 

Att Amazon kommer att packa Whole Foods-butikerna fulla med teknik är självklart.

Via Whole Foods 460 butiker och omfattande program för att ge nya producenter chansen att komma in i hyllorna kommer Amazon i ett slag in under skinnet på alla de mindre matproducenter som finns där ute. I en distributionsvärld där kylkedjor numer finns tillgänglig hos kurirbolagen innebär det att Amazons modell är på väg att föras in i världens största sektor. 

Att online- och offlinevärldarna kommer att mötas hos Amazon/Whole Foods är bortom allt tvivel. 

Att Amazon också kommer att packa Whole Foods-butikerna fulla med teknik är självklart. Som ett av världens största teknikföretag är det ju ett enormt försteg Amazon har. De har inte fått till det i Amazon Go-butikerna (de kassalösa). Än. Och Amazon Fresh (onlinehandel av färskvaror) sitter heller inte till 100%. Än. Men Amazon Prime – fri leverans för 99 dollar per år, inklusive Prime Now (leverans inom två timmar) – den sitter. Att teknik/online- och offlinevärldarna kommer att mötas hos Amazon/Whole Foods är bortom allt tvivel. Säg bara till Alexa (Amazons röststyrda AI-system) vad du vill ha så kommer det till dig i en förarlös leverans.

Blogg: Så ska robotar förändra handeln 

Men det är den uppenbara utvecklingen. Nu till den riktigt stora och intressanta frågan: data. 

Allt drivs av data. Detta är ett område som Amazon äger och där matsektorn har lämnat walk-over. En värld där matsystemet långsamt men synnerligen effektivt dödar alla inklusive planeten själv är inte en hållbar värld. 30 procent av alla växthusgaser och en galopperande, matbaserad ohälso-epidemi fullkomligen skriker efter förändring. 

Matsystemet måste förändras och data är lösningen.

Matsystemet måste förändras och data är lösningen. Idag handlar vi på pris och tillgänglighet, men i framtiden även på hållbarhet, hälsa, schyssta arbetsvillkor, låga co2-utsläpp, vad bönderna får behålla, etc. etc.

Det som driver framtidens matsystem kommer inte att vara glättiga lådor i ögonhöjd eller extrapriser för bonuskunder. Det kommer att vara nya, datadrivna tjänstelager, filtrering, nya olinebaserad mediamodeller. I en datadriven värld med nya tjänstelager flyttas enorma värden och vi kommer att se nya tjänstegiganter uppstå.

Läs mer: ”Kossor som äter sjögräs kan rädda planeten”

Inom telekom pratar man om värdeadderande aktörer och de som bara skyfflar data, så kallade bit-pipes. Kan ICA, Axfood och Coop utveckla de nya tjänstelager som krävs, eller kommer de att bli ”food pipes” åt Amazon och andra techgiganter? Det är den stora frågan som förra veckans jätteaffär verkligen ställer.

Detta är ett inlägg från Johan Jörgensen och bloggen Internet of Food. Följ den här!


Innehåll från BillogramAnnons

Svenskarna tummar på hållbarhetstänket när elpriset stiger

Nära hälften av svenskarna kan tänka sig att byta till ett mindre hållbart energialternativ om det innebär att deras egen månadskostnad för el sänks. Det visar en ny undersökning som utförts av Novus på uppdrag av Billogram.

Läs mer och ta del av alla undersökningsresultat här 

Undersökningen gjordes i mars 2022 i syfte att ta reda på hur de stigande elpriserna har påverkat slutkundernas inställning, ageranden och önskemål gentemot sina energileverantörer. Nu släpper Billogram en rapport där resultaten har sammanställts.

Enligt undersökningen har omkring 8 av 10 konsumenter märkt av att elräkningen blivit högre under hösten och vintern. Många uppger att deras inställning till sin elleverantör har försämrats på grund av de höga priserna, och en betydande del säger att de redan har gjort aktiva förändringar i sina elavtal till följd av detta. Det mest anmärkningsvärda är dock att nära hälften – 45 procent – av de tillfrågade säger sig vara villiga att byta till ett mindre hållbart elalternativ om det sänker deras egna månadskostnader.

Privatekonomin går före hållbar el

Hållbarhet och miljöfrågor har länge präglat de svenska energibolagen och deras arbete. Drygt en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp kommer från produktion av el och värme, och elektricitetens ursprung har därför stor betydelse för miljön. I Sverige har vi idag världens högsta andel förnybar energi. Dessutom är svenskarnas miljömedvetenhet stor och miljöfrågan har länge påverkat kundernas inställning till, och val av, energileverantörer.

Att så många nu säger sig vara villiga att byta till mindre hållbara alternativ tyder på en utbredd priskänslighet bland konsumenterna. Det går i linje med en SCB-undersökning från 2021 som visade att allt fler svenskar oroar sig för hushållets ekonomi – en oro som kan antas ha ökat med vårens börsnedgångar och Riksbankens nyliga höjning av reporäntan. 

Så kan elbolagen möta kundernas behov genom krisen 

Få upplever sig ha informerats om stigande elpriser av sin leverantör

Energikrisen har i flera månaders tid fått stor uppmärksamhet, och ibland helt dominerat, i svensk media. Det är också via traditionella medier som majoriteten säger sig ha tagit del av mest information kring de höga elpriserna. Bara 6 procent upplever sig ha fått information direkt från sin elleverantör.

Rapporteringen i media har i hög grad kretsat kring de bakomliggande orsakerna till krisen. Mindre fokus har lagts på information av mer konkret karaktär, kopplad till kundernas egna kostnader – trots att det är vad konsumenterna själva vill veta mer om. I undersökningen uppgav 76 procent att de skulle uppskatta att få information som förklarar den höga kostnaden direkt på sin faktura. Andra ämnen som kunderna gärna vill informeras om direkt av sin leverantör är regeringens elpriskompensation, sätt att minska sin elförbrukning samt hur man går tillväga för att producera egen el. 

Läs hela rapporten och ta del av alla undersökningsresultat här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?