1515

Blocketkopian tar in 1,6 miljarder – Northzone och GP Bullhound investerar

Den spanska second hand-sajten Wallapop, som backas av svenska investeringsbolagen GP Bullhound, Northzone och VNV Global, tar in 157 miljoner euro, motsvarande närmare 1,6 miljarder kronor.

Joakim Dal från GP Bullhound.
Joakim Dal från GP Bullhound.

Wallapop är en plattform för försäljning av andrahandsvaror som hittills lanserats på den spanska, franska och engelska marknaden.

Precis som svenska Blocket eller Tradera kan man sälja sina plagg eller prylar vidare till nya ägare, för en mer cirkulär konsumtion. 

Joakim Dal, partner på GP Bullhound tror framgången bakom plattformen är en växande acceptans för att köpa varor som någon använt innan.

”I dag kan man skapa en större trovärdighet på de olika marknadsplatserna genom att bygga upp en profil, inte som tidigare när det bara var en chatruta eller ett telefonnummer med en anonym person på andra sidan. Nu kan du bygga en mer fyllig profil som gör att det blir kul att shoppa andrahand. Det skapar en relation, du får en story med ditt köp”, förklarar Joakim Dal.

Att fler vänder blicken till andrahandsmarknaden är tydligt.

Wallapop är i dag värderat till nära 7 miljarder kronor och tar nu alltså in investeringar till ett värde av 1,6 miljarder.

Rundan leds av Korelya Capital, backat Sydkoreas ledande internetföretag Naver. Deltar gör även Accel, Insight Venture Partners, 14W, GP Bullhound and Northzone.

Att Joakim Dal och GP Bullhound valt att investera i bolaget grundar sig i vad de tror är framtiden.

”Det är en 'movement' som vi är superintresserade av att backa, vi tror att det här är framtiden som man kommer göra affärer på. Hållbarhet är en viktig del, men även att bygga upp en berättelse kring hållbarheten, en story”, säger Joakim Dal.

Kommer Wallapop inta den svenska marknaden och konkurrera med Blocket?

”Nej, Wallapop kommer inte till Sverige i närtid. Närmaste året kommer fokuset vara att göra transaktioner enklare då covid ställer till med nya utmaningar med kund till kund, så möjliggöra transaktioner och att leverera varorna utan att behöva träffa varandra”, förklarar Joakim Dal och fortsätter:

”Vi ser även att allt fler mindre företagare och näringsidkare som kan försörja sig genom att sälja på de här marknadsplatserna. Det är någonting som vi vill stödja. Småföretagare och mindre näringsidkare som förlorat sina jobb och som nu hitta ett sätt att få fart på sin ekonomi igen. Det är någonting som vi är passionerade i att stödja.”

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?