1515

“Blocket för konsulter” förmedlar jobb för miljarder

Marknadsplatsen Resrc grundades för två år sedan. Redan idag annonseras konsultuppdrag för över en miljard kronor i månaden på plattformen. “Vi spränger tjugomiljardersgränsen i år”, säger medgrundare Daniel Asvelius.

Manuel de Verdier, vd och medgrundare på Resrc
Manuel de Verdier, vd och medgrundare på ResrcFoto:Privat

För att vara en bransch med fokus på digitalisering är it-konsultvärlden ofta förvånansvärt konservativ, åtminstone när det kommer till försäljning av de egna tjänsterna.  

”Konsultbranschens försäljningsmodeller är kvar där andra branscher var för tiotals år sedan. Man gör fortfarande affärer på personliga relationer trots att branschen idag har hundratusentals anställda”, säger Daniel Asvelius, medgrundare på Resrc.

Det är just det som Resrc hoppas bringa ordning i. Tjänsten kan enklast beskrivas som ett Blocket för konsultuppdrag. Resrc driver en öppen marknadsplats där konsultköpare och mäklare kan annonsera lediga uppdrag och där konsulter – enmansföretagare liksom stora konsultbolag – kan lägga bud och erbjuda sina tjänster.

Konsultbranschens försäljningsmodeller är kvar där andra branscher var för tiotals år sedan. 

“Vi såg tydligt att det fanns ett stort behov av att samla den här branschen på en gemensam plattform. Obeläggningen i konsultbranschen handlar inte om brist på uppdrag utan om brist på kommunikation. Det finns ett stort mismatch mellan köpare och säljare,” säger Daniel Asvelius.

Bolaget har sex medgrundare: Vd Manuel de Verdier, Daniel Asvelius, Magnus de Verdier, Nils Lager, Jakob Cardell och Benny Silfvergren. Alla har de en bakgrund på Zerochaos, en av världens största konsultmäklare.

Resrc har vuxit snabbt sedan starten för drygt ett år sedan. Idag annonseras mellan 1000 och 2000 konsultuppdrag i månaden på plattformen. Bland användarna finns stora bemanningsbolag som Proffice och Poolia, men också konsultbolag som börsnoterade Cybercom och Sigma samt Saab-ägda Combitech.  

Det är alltså stora summor pengar som byter händer via bolagets plattform.  

“Vår uppskattning är att en beställning brukar vara på i genomsnitt 1 miljon kronor. Det betyder att vi spränger 20-miljardersgränsen i år, sett till värdet på de uppdrag som annonserats hos oss”, säger Daniel Asvelius.

I jämförelse är bolagets egna intäkter fortfarande små. Resrc har nio anställda och tjänar i huvudsak pengar på att sälja medlemskap. I standardutförande är bolagets tjänst gratis att använda för både köpare och säljare. Den som vill få tillgång till en komplett lista på lediga uppdrag kan betala 995 kr i månaden för att bli medlem.

“Istället för att man ska ägna timmar åt att skrolla runt på mäklarsidor så får man allt på ett ställe”, säger Daniel Asvelius.

Sedan i somras sitter Resrc med i affärsinkubatorn Stings acceleratorprogram och har tagit in 300 000 kr i finansiering från det Sting-anslutna ängelnätverket Propel Capital. I övrigt är verksamheten helt självfinansierad.

I dagarna släppte Resrc en app för Iphone och Android som komplement till webbtjänsten. Tanken är att den ska göra plattformen smidigare och mer effektiv att använda.

“Våra användare är ju ute hos kund, om allt är som det ska. De har inte särskilt stora möjligheter att åka hem och sätta sig framför datorn för att leta fler jobb”, säger Daniel Asvelius.

I hotellbranschen och i taxinäringen hotar plattformar som Airbnb och Uber att slå undan benen för de mer traditionella aktörerna. Men Daniel Asvelius vill inte se Resrc som en konkurrent till de nuvarande konsultmäklarna. Hela branschen tjänar på mer transparens och mer utbyte, säger han:

“På sikt vill vi bli ett slags Linkedin för konsultbranschen. Vi tar ingen del i själva affären, istället vill vi bygga en databas och en plattform som kan stötta hela sektorn, oavsett om man är en köpare, säljare eller mäklare”, säger Daniel Asvelius.

Läs mer: Här är årets nya Sting-bolag


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?