1515

Björn Ulvaeus köper Schulmans och Widells poddföretag

Björn Ulvaeus, Conni Jonsson och Universal Music köper poddföretaget Perfect Day Media. Grundarna Amanda Schulman och Hannah Widell stannar kvar i bolaget, som nu siktar på att bli marknadsledande i Europa.

”Vi skulle inte göra den här affären om det inte var en bra affär”, säger Amanda Schulman till Di.

Foto:Alexandra Bengtsson/Pierre Björk
Abba-legendaren Björn Ulvaeus.
Abba-legendaren Björn Ulvaeus.Foto:Alexandra Bengtsson
Från vänster: Perfect Day Medias vd Karolina Roslund, grundarna Amanda Schulman och Hannah Widell samt Per Sundin, vd på Pophouse.Foto:Pierre Björk
EQT-grundaren Conni Jonsson.
EQT-grundaren Conni Jonsson.Foto:Alexandra Bengtsson

Perfect Day Media har genom åren producerat succéartade poddar som ”Alex & Sigge”, ”Fredagspodden” och ”When We Were Kings”. 

Nu säljer grundarna företaget till Pophouse, som ägs av Abba-legendaren Björn Ulvaeus, EQT-grundaren Conni Jonsson och Universal Music. Syftet med förvärvet är att göra Perfect Day till Europas ledande podcastproducent. 

Pophouse äger bland annat nöjesanläggningen Cirkus, Abba Hotell och restaurang Hasselbacken, som alla tre är belägna på Djurgården i Stockholm.

Amanda Schulman och Hannah Widell har fram till nu ägt 40 procent vardera av Perfect Day Media. När Di når Amanda Schulman vill hon inte avslöja köpesumman:

”Vi skulle inte göra den här affären om det inte var en bra affär. Det är det enda jag kan säga, tyvärr.”

Varför säljer ni företaget just nu?

”Vi är otroligt förälskade i Pophouse och Per Sundin. De är villiga att ta Perfect Day till nästa nivå, och det är dags för det. Branschen är mogen och det är svårt att ta bolaget vidare med två privatpersoner som ägare. Det var precis den här injektionen vi behövde”, säger Amanda Schulman.

Perfect Day Medias intäkter har legat runt 40 Mkr under de tre senaste räkenskapsåren. Till följd av bolagets misslyckade satsning på skönhetssalonger tvingades man till en nedskrivning på 44 Mkr 2019, vilket resulterade i en förlust på drygt 42 Mkr. De röda siffrorna har dock bytts ut mot svarta – i fjol gjorde Perfect Day Media en marginell vinst på drygt 350 000 kronor.  Enligt Amanda Schulman lyckades man rädda företaget genom att satsa allt på kärnverksamheten: Poddar.

Ni har några tuffa år bakom er som ni sedan lyckades vända – kan ni andas ut nu?

”Det är klart att det är så, men samtidigt är det här livet som entreprenör. När man genererar vinst känns det ännu bättre när man har varit med om det andra. Som entreprenör kan man inte bara säga upp sig när det går dåligt. Man får kämpa hela vägen in i kaklet”, säger Amanda Schulman.

Hur jobbigt var det runt 2019?

”Det var skittufft. Framför allt är det väldigt tråkigt att hamna i ett läge där man måste rädda ett bolag istället för att föra det framåt. Alla säger att man som entreprenör lär sig mycket av sådana perioder, och det är verkligen sant.”

Per Sundin, vd på Pophouse, kommenterar förvärvet i ett uttalande:

”Perfect Day har en enastående position på en marknad i exploderande tillväxt. De har testat sig fram till ett recept som verkligen fungerar för att generera nya lyssnarsuccéer och sedan kommersialisera dessa.”

Den tidigare Universal Music-chefen fortsätter:

”Perfect Day står nu i startgroparna för att expandera till tre nya marknader i Europa, samtidigt som man kommer lansera nya satsningar i Sverige, på bland annat drama”, säger Per Sundin.

Grundarna Amanda Schulman och Hannah Widell, liksom vd:n Karolina Roslund och finanschefen Tove Barkestad, stannar kvar i bolaget efter överlåtelsen.

”Det (bolaget, reds. anm) kommer inte förändras särskilt mycket, förutom att vi nu kan ta del av allt som Pophouse har att erbjuda”, säger Amanda Schulman till Di.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?