Perfect Day Media har genom åren producerat succéartade poddar som ”Alex & Sigge”, ”Fredagspodden” och ”When We Were Kings”.
Nu säljer grundarna företaget till Pophouse, som ägs av Abba-legendaren Björn Ulvaeus, EQT-grundaren Conni Jonsson och Universal Music. Syftet med förvärvet är att göra Perfect Day till Europas ledande podcastproducent.
Pophouse äger bland annat nöjesanläggningen Cirkus, Abba Hotell och restaurang Hasselbacken, som alla tre är belägna på Djurgården i Stockholm.
Amanda Schulman och Hannah Widell har fram till nu ägt 40 procent vardera av Perfect Day Media. När Di når Amanda Schulman vill hon inte avslöja köpesumman:
”Vi skulle inte göra den här affären om det inte var en bra affär. Det är det enda jag kan säga, tyvärr.”
Varför säljer ni företaget just nu?
”Vi är otroligt förälskade i Pophouse och Per Sundin. De är villiga att ta Perfect Day till nästa nivå, och det är dags för det. Branschen är mogen och det är svårt att ta bolaget vidare med två privatpersoner som ägare. Det var precis den här injektionen vi behövde”, säger Amanda Schulman.
Perfect Day Medias intäkter har legat runt 40 Mkr under de tre senaste räkenskapsåren. Till följd av bolagets misslyckade satsning på skönhetssalonger tvingades man till en nedskrivning på 44 Mkr 2019, vilket resulterade i en förlust på drygt 42 Mkr. De röda siffrorna har dock bytts ut mot svarta – i fjol gjorde Perfect Day Media en marginell vinst på drygt 350 000 kronor. Enligt Amanda Schulman lyckades man rädda företaget genom att satsa allt på kärnverksamheten: Poddar.
Ni har några tuffa år bakom er som ni sedan lyckades vända – kan ni andas ut nu?
”Det är klart att det är så, men samtidigt är det här livet som entreprenör. När man genererar vinst känns det ännu bättre när man har varit med om det andra. Som entreprenör kan man inte bara säga upp sig när det går dåligt. Man får kämpa hela vägen in i kaklet”, säger Amanda Schulman.
Hur jobbigt var det runt 2019?
”Det var skittufft. Framför allt är det väldigt tråkigt att hamna i ett läge där man måste rädda ett bolag istället för att föra det framåt. Alla säger att man som entreprenör lär sig mycket av sådana perioder, och det är verkligen sant.”
Per Sundin, vd på Pophouse, kommenterar förvärvet i ett uttalande:
”Perfect Day har en enastående position på en marknad i exploderande tillväxt. De har testat sig fram till ett recept som verkligen fungerar för att generera nya lyssnarsuccéer och sedan kommersialisera dessa.”
Den tidigare Universal Music-chefen fortsätter:
”Perfect Day står nu i startgroparna för att expandera till tre nya marknader i Europa, samtidigt som man kommer lansera nya satsningar i Sverige, på bland annat drama”, säger Per Sundin.
Grundarna Amanda Schulman och Hannah Widell, liksom vd:n Karolina Roslund och finanschefen Tove Barkestad, stannar kvar i bolaget efter överlåtelsen.
”Det (bolaget, reds. anm) kommer inte förändras särskilt mycket, förutom att vi nu kan ta del av allt som Pophouse har att erbjuda”, säger Amanda Schulman till Di.