1515
Annons

Björn Ulvaeus in i nytt internationellt poddbolag

Björn Ulvaeus Pophouse blir huvudägare i Pod X med sikte på att bli en internationell poddjätte. Inom ett par år förväntas poddlyssnande och annonsintäkter fördubblas.
”Vi hoppas kunna göra ett femtiotal investeringar i 10–15 länder under de närmaste fem åren”, säger Pod X vd Staffan Rosell. 

Från vänster: Pophouse-delägaren Björn Ulvaeus och Staffan Rosell, vd på PodX.
Från vänster: Pophouse-delägaren Björn Ulvaeus och Staffan Rosell, vd på PodX.
Patrick Svensk, grundare av PodX.
Patrick Svensk, grundare av PodX.Foto:Markus Crepin
Fredrik Said, grundare av PodX.Foto:Markus Crepin
Staffan Rosell, grundare och vd på PodX.
Staffan Rosell, grundare och vd på PodX.Foto:Markus Crepin

Underhållningsföretaget Pophouse ägs av Abba-legendaren Björn Ulvaeus, Universal Music och EQT-grundaren Conni Jonsson. De är bland annat verksamma inom musik och liveunderhållning och storsatsar nu på poddar. Sommaren 2021 köpte Pophouse upp poddproducenten Perfect Day och nu går de in och blir storägare i det nya podcastbolaget Pod X Group.  

Podcastområdet växer så det knakar. Om man frågar Pod X vd Staffan Rosell är ljud och innehåll nyckeln till framtiden. 

”Vi ser att ljudkonsumtion växer i mycket hög takt, alla människor springer omkring med ett par hörlurar och lyssnar på någonting. När det gäller podcast är det en enormt stor tillväxt globalt där man ser att lyssnande och reklampengar kommer att flyttas till podcast från andra medier och kommer fördubblas under de närmsta åren”, säger han till Di.

”Det finns gott om duktiga innehållskreatörer med stor potential att kommersialisera och utveckla”, säger Johan Lagerlöf, investeringschef på Pophouse, i ett pressmeddelande.

Grundarna av Pod X är de tre tunga medieprofilerna Staffan Rosell, Patrick Svensk och Fredrik Said. Tillsammans har de erfarenhet från ljudbranschen med podcastsatsningar och tv- och filmproduktion. Deras mål är att konsolidera branschen och investera i små poddbolag som skapar eget innehåll och egna podcasts för att bygga värde och tillväxt över tid. 

”Just nu pratar vi med poddbolag för att höra om de vill vara med i Pod X-familjen och bli en del av det vi hoppas ska bli Europas ledande podcastkollektiv om ett antal år med de bästa kreatörerna från hela världen”, säger Staffan Rosell. 

Pod X vill inte uppge hur stor investering Pophouse går in med men berättar att de blir majoritetsägare. Näst största ägarna är de tre grundarna. Med 15 anställda i ett tiotal länder och huvudkontor i Stockholm kan Pod X hitta nya poddbolag över hela världen.

”Vi kan den svenska mediemarknaden bra, men vi behöver anställda i ett antal länder för att verkligen vara örat mot marken och hitta de bästa podcasttalangerna på respektive marknad. Vi hoppas kunna göra ett femtiotal investeringar i 10–15 länder under de närmaste fem åren”, säger han. 

Responsen från bolagen har visat sig vara väldigt positiv berättar Staffan Rosell.

”Små podcastentreprenörer blir väldigt glada och överraskade att någon vill investera i bolagen och i branschen. Många har byggt sina bolag från början och klarat sig med små medel och skapat någonting. Nu känner dem att de får bekräftelse när någon ser att de har byggt något bra och vill investera i deras verksamhet”, säger han.

Framöver är Pod X plan att entreprenörerna som bolaget investerar i ska få möjlighet att återinvestera i poddjätten vilket innebär att Pod X till stor del kommer ägas av podcastkreatörerna.

”Det kommer bli ett kollektivt ägt podcastbolag på internationell nivå.” 

Innehåll från SnowflakeAnnons

Få ut mer av data med ett decentraliserat data mesh

Det är svårt att föreställa sig den framtida ekonomin utan data. Många företag har redan insett vikten av datadrivna insikter för att bli framgångsrika vilket också tydligt framgår av siffror från CBS – så tidigt som 2022 utfördes big data-analyser i en mängd olika branscher. Men hur får man ut mesta möjliga av sina data?

De flesta organisationer är idag medvetna om att mycket återstår för att kunna dra nytta av data på bästa sätt. Här spelar flera faktorer in; vissa saknar rätt verktyg, andra rätt kunskap och ytterligare andra den tid som krävs för att genomföra relevanta analyser av de ständigt växande datasamlingarna. 

– För att verkligen optimera värdet av data bör företag därför överväga en strategi med avstamp i data mesh, betonar Henrik Norhøj Nielsen, Principal Sales Engineer hos Snowflake.

Decentralisering behöver inte leda till datasilos

Många företag har en komplex organisationsstruktur. Ju större ett bolag är, desto fler avdelningar har de och desto fler leverantörer och partners samarbetar de med. För att undvika datasilos och effektivisera informationsflöden försöker många samla data från alla datakällor i en enda central lösning. 

– Detta är dock en strategi som kan ha nackdelar; oftast finns det bara ett datateam i en centralt organiserad IT-infrastruktur. Detta team är det enda som ansvarar för att integrera alla dataflöden i en central lösning. Teamet behöver då parallellt hantera ett ständigt fluktuerande antal användare och en mängd olika källor för data; samtidigt har de i de flesta fall inte tillräcklig förståelse avseende vad datan innehåller och hur det används. Det leder ofta till minskad agilitet och till slut kommer kvaliteten på integrerade data att försämras. 

Specialiserade team

Data mesh fungerar annorlunda. Den skiljer sig från traditionella, centraliserade lösningar och utgör ett decentraliserat tillvägagångssätt för skalbar hantering och bearbetning av data. Därmed behöver inte längre ett enda team vara ansvarigt och sköta alla datakällor samtidigt; istället kan specialiserade datateam ansvara för olika domäner, till exempel en specifik avdelning eller produkt. Beroende på hur en organisation är organiserad kan det också vara effektivt att kombinera relaterade områden, såsom marknadsföring och PR, till en domän. 

– Ett sådant upplägg förutsätter emellertid att varje team har rätt kunskaper inom sin domän. Till exempel, vad för data är särskilt viktig för kommunikationsavdelningen? Vilka analyser utförs regelbundet och när behöver man köpa in extern information för att nå bästa resultat? Med rätt kunskap på plats kan de enskilda datateamen arbeta proaktivt för att undvika flaskhalsar och se till att information av hög kvalitet är tillgänglig, konstaterar Henrik. 

Hur tillämpar man data mesh?

Först av allt måste en organisation ha en klar uppfattning om vad man vill uppnå med data. När man har svaret på det kan man göra välgrundade val om vilken information som bör centraliseras respektive decentraliseras. Ett bra första steg är därför att identifiera och etablera tydliga KPI:er till respektive domän. 

– En annan viktig aspekt är att börja se data som en produkt – den behöver ha sin egen logistik, kontroll, lagring och ägandeskap. Tillvägagångssättet här går att översätta nästan direkt från hur fysiska produkter hanteras.

De som vill införa data mesh behöver göra det ett steg i taget för att tydligt förankra förändringarna i organisationen. Definiera en domän och en produkt med ett tydligt mål och inrätta därefter ett datateam som ansvarar för just dem. Därefter gäller det att utnyttja sitt momentum. 

– Det krävs nämligen både en teknisk och en kulturell förändring för att fullt ut nyttja potentialen i data mesh. Den största utmaningen är dock sällan teknisk utan organisatorisk. Många gånger är domänerna för stora eller för små och det är oklart vem som har ägandeskap av en viss domän. Det är därför organisationer bör ha tydliga upplägg och ansvarsfördelningar, annars löper man risk att decentraliseringen skapar datasilos istället för att ta bort dem. 

Interoperabilitet är nyckeln

Data mesh lämpar sig särskilt för företag med en komplex organisationsstruktur, eftersom både effektivitet och kvalitet på integrerade data ofta blir sämre med en central IT-infrastruktur. 

– När man väl har etablerat en tydlig struktur kring vem som ansvarar för vad är det viktigt att säkerställa interoperabilitet mellan de olika affärsområdena. Detta sköts enklast genom att utse ett centraliserat datateam som extra stöd till de övriga teamen. Detta team kan också hjälpa till att hantera frågor som inte nödvändigtvis är knutna till en domän, avslutar Henrik. 

Läs mer om data mesh hos Snowflake 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Skenande inflation får Tradera att gasa

Svenska Tradera tar sitt koncept till andra sidan Öresund, där bolagets vd Stefan Öberg ser en stor potential.

”Vi har redan fyra miljoner grejer på Tradera, och i Danmark kommer vi ha ett par miljoner saker från dag ett”, säger han. 

Foto:Patrik Olsson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera