Underhållningsföretaget Pophouse ägs av Abba-legendaren Björn Ulvaeus, Universal Music och EQT-grundaren Conni Jonsson. De är bland annat verksamma inom musik och liveunderhållning och storsatsar nu på poddar. Sommaren 2021 köpte Pophouse upp poddproducenten Perfect Day och nu går de in och blir storägare i det nya podcastbolaget Pod X Group.
Podcastområdet växer så det knakar. Om man frågar Pod X vd Staffan Rosell är ljud och innehåll nyckeln till framtiden.
”Vi ser att ljudkonsumtion växer i mycket hög takt, alla människor springer omkring med ett par hörlurar och lyssnar på någonting. När det gäller podcast är det en enormt stor tillväxt globalt där man ser att lyssnande och reklampengar kommer att flyttas till podcast från andra medier och kommer fördubblas under de närmsta åren”, säger han till Di.
”Det finns gott om duktiga innehållskreatörer med stor potential att kommersialisera och utveckla”, säger Johan Lagerlöf, investeringschef på Pophouse, i ett pressmeddelande.
Grundarna av Pod X är de tre tunga medieprofilerna Staffan Rosell, Patrick Svensk och Fredrik Said. Tillsammans har de erfarenhet från ljudbranschen med podcastsatsningar och tv- och filmproduktion. Deras mål är att konsolidera branschen och investera i små poddbolag som skapar eget innehåll och egna podcasts för att bygga värde och tillväxt över tid.
”Just nu pratar vi med poddbolag för att höra om de vill vara med i Pod X-familjen och bli en del av det vi hoppas ska bli Europas ledande podcastkollektiv om ett antal år med de bästa kreatörerna från hela världen”, säger Staffan Rosell.
Pod X vill inte uppge hur stor investering Pophouse går in med men berättar att de blir majoritetsägare. Näst största ägarna är de tre grundarna. Med 15 anställda i ett tiotal länder och huvudkontor i Stockholm kan Pod X hitta nya poddbolag över hela världen.
”Vi kan den svenska mediemarknaden bra, men vi behöver anställda i ett antal länder för att verkligen vara örat mot marken och hitta de bästa podcasttalangerna på respektive marknad. Vi hoppas kunna göra ett femtiotal investeringar i 10–15 länder under de närmaste fem åren”, säger han.
Responsen från bolagen har visat sig vara väldigt positiv berättar Staffan Rosell.
”Små podcastentreprenörer blir väldigt glada och överraskade att någon vill investera i bolagen och i branschen. Många har byggt sina bolag från början och klarat sig med små medel och skapat någonting. Nu känner dem att de får bekräftelse när någon ser att de har byggt något bra och vill investera i deras verksamhet”, säger han.
Framöver är Pod X plan att entreprenörerna som bolaget investerar i ska få möjlighet att återinvestera i poddjätten vilket innebär att Pod X till stor del kommer ägas av podcastkreatörerna.
”Det kommer bli ett kollektivt ägt podcastbolag på internationell nivå.”