1515

Bitcoinpriset rusar: ”Ingen är säker på att priset ska vara på den här nivån”

Närapå dagligen har bitcoinkursen slagit rekord i vår. Men någon tydlig orsak till uppgången ser inte forskaren Jonathan Jogenfors, som snarare ser en växande bubbla.

Jonathan Jogenfors är doktorand vid institutionen för Systemteknik vid Linköpings universitet.
Jonathan Jogenfors är doktorand vid institutionen för Systemteknik vid Linköpings universitet.

Miljarderna strömmar in i bitcoin. På ett år har det sammanlagda värdet på den kontroversiella kryptovalutan ökat med motsvarande 260 miljarder kronor till drygt 320 miljarder kronor.  Det kan jämföras med börsvärdet på klädjätten H&M som ligger på 375 miljarder kronor.

Den senaste tiden har kursuppgången accelererat. Sedan slutet av mars har bitcoin stigit med över 150 procent till drygt 2 600 dollar. För ett år sedan låg kursen kring 450 dollar.

Läs mer: Han tjänar miljoner på riskkapitalisternas bitcoin-miss

”Många misstänker att bitcoin är övervärderat och det kan få ned priset ganska fort. Ingen känner sig säker på att priset ska vara 2 600 dollar”, säger Jonathan Jogenfors som är doktorand vid institutionen för Systemteknik vid Linköpings universitet och forskar om bland annat blockkedjor.

I internationell media har ett antal orsaker till kursuppgången lyfts fram. Bland annat ett tilltagande intresse från kinesiska investerare, att bitcoin godkänts som betalmedel i Japan liksom krisen för betalningsväsendet i Venezuela.

Jonathan Jogenfors bedömer även att oro kring Donald Trumps makttillträde liksom Brexit kan ha spelat in. Dessutom har en strid inom bitcoin-samfundet kring blockkedjans storlek lugnat ned sig.

"Men inbördeskriget är inte löst, så det är nog mer vapenstillestånd än fred. Den lilla skillnaden i hur debatten förs kanske inte motiverar den stora kursrusningen som har skett.”

Han ser ingen tydlig enskild orsak som motiverar den markanta kursuppgången sedan slutet av mars.

”Bitcoinvärlden är splittrad och det går att handla anonymt utan att redogöra varför man handlar.”

För en tid sedan nådde en bitcoin paritet med ett uns guld. Sedan dess har bitcoinpriset stuckit ifrån guldet, som många oroliga investerare traditionellt satsar på.

"Sedan bubblan 2013 har bitcoin fått mer legitimitet. Folk söker sig dit därför att det ses som en teknisk stabil valuta. Dessutom är bitcoin ett komplement till börsen eftersom de ofta rör sig i olika riktningar.”

Jonathan Jogenfors är inne på att uppgången kan vara en bubbla.

”Jag skulle säga att det är en bubbla som riskerar att blåsas upp för att sedan spricka. Bitcoin går i cykler. Den stora uppgången 2013 berodde egentligen inte på någonting särskilt. Då föll kursen 70 procent. Så det kan gå ganska fort.”

Det pratas mer om bitcoin nu än tidigare. Och inte bara på grund av uppgången. 

"Just nu kanske många hör ordet bitcoin, till exempel i samband med it-attacken nyligen där hackare ville ha betalt i valutan. När bitcoin får uppmärksamhet så vill folk testa att investera.”

Men det är ett tveeggat svärd. Historiskt har bitcoinkursen varit känslig för rykten och nyheter.

”Sett till andra valutor är bitcoin fortfarande litet. Därför kan en nyhet, rykten eller någon förändring få en stor påverkan.”

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?