1515
Annons

Bitcoinbrytning på Island drar snart mer energi än landets hushåll

Antalet datacenter som bryter kryptovalutor har ökat dramatiskt på Island. I år kan den energitörstiga sektorns elkonsumtion gå om landets hushåll. 

Det geotermiska energikraftverket i Grindavik på Island.
Det geotermiska energikraftverket i Grindavik på Island.Foto:Egill Bjarnason

Det är Johann Snorri Sigurgbergsson på energibolaget HS Orka som i en intervju med BBC flaggar för att bitcoinrytarnas snabba etableringstakt på Island är på väg att rita om landets energikarta. 

Under de senaste åren har Island, med en befolkning på omkring 340 000 personer, sett en dramatisk ökning av antalet nya datacenter, som dras till landet tack vare det svala klimatet och den stora tillgången på förnybar termisk energi. Och intresset för att slå upp nya datacenter för bitcoinbrytning är långt ifrån mättad. 

Läs mer: Så har bitcoinbrytningen blivit Bodens nya guldgruva 

”Om alla dessa projekt blir verklighet kommer vi inte ha tillräckligt med energi till dem”, säger Johann Snorri Sigurgbergsson till BBC.  

Enligt Johann Snorri Sigurgbergssons beräkningar kommer datacenter som sysslar med bitcoinbrytning konsumera omkring 840 gigawatt-timmar vilket kan jämföras med de omkring 700 gigwatt-timmar som Island hushåll konsumerar varje år. 

”Vad vi ser nu är en näst intill exponentiell tillväxt i datacenternas energikonsumtion”, säger Johann Snorri Sigurgbergsson till BBC. 

Det är dock inte bara på Island som intresset för att etablera datacenter för brytning av kryptovalutor är stort. Di Digital har tidigare rapporterat om flera bolag som nyligen etablerat sig i svenska Boden. 

Läs mer: Bitcoinbrytaren: ”Vi satsar 100 miljoner dollar på Boden” 

SÅ HUR GÅR BRYTNINGEN TILL:

Både bolag och privatpersoner som vill bryta kryptovalutor behöver:

1. en plats som har ett fläktsystem för att kyla ner datorerna som bryter
2. datorer vars enda uppgift är att bryta
3. en specialdesignad hårdvara, Asic för bitcoin eller ett grafikkort (GPU) för andra kryptvalutor
4. en mjukvara för att bryta
5. ett säkert nätverk som ger dig bra uppkoppling
6. god tillgång till billig el eftersom brytningen är högintensiv.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera