1515
Annons

Bitcoinbrytaren: ”Vi satsar 100 miljoner dollar på Boden”

Det kanadensiska bolaget Hive tar in 100 miljoner dollar för att expandera sin brytning av kryptovalutor i Sverige. ”Det finns en stor tidspress, vi vill påbörja brytandet så fort som möjligt”, säger vd:n Harry Pokrandt. 

Harry Pokrandt är vd för det börsnoterade bolaget Hive Blockchain Technology.
Harry Pokrandt är vd för det börsnoterade bolaget Hive Blockchain Technology.Foto:Press

Tidigare i år grundades det numera börsnoterade Hive Blockchain. Bolaget, vars syfte är att ta in externt kapital för brytning av kryptovalutor, ägs till 30 procent av Genesis Mining. 

Vi har redan ett par ställen på Island men brytningen vi nu bygger upp i Sverige kommer att vara närmare tio gånger så stor

”Man kan säga att det är vi som förser Genesis med kapitalet och i gengäld så bygger de upp infrastrukturen och sköter det operativa på plats”, säger Hives vd Harry Pokrandt på telefon från Vancouver där bolaget har sitt huvudkontor. 

I maj i år noterades Hive på Torontobörsen och nu har bolaget säkrat 115 miljoner dollar, motsvarande 966 miljoner kronor, av investerare. Över 800 miljoner har öronmärkts för att bryta kryptovalutor i Boden. 

”Vi har redan ett par ställen på Island men brytningen vi nu bygger upp i Sverige kommer att vara närmare tio gånger så stor”, säger Harry Pokrandt.

Läs även: Så har bitcoinbrytningen blivit Bodens nya guldgruva

Att man valt just Boden beror inte bara på de billiga svenska elpriserna och kylan utan även på det politiska klimatet i Sverige.

”Våra investerare skulle inte ha varit lika intresserade om vi istället hade valt ett land som Ryssland eller Kina”, säger Harry Pokrandt.

Kapitalet ska förse Genesis Mining med den hårdvara som är beställd för att börja bryta, men även gå till att bygga fyra till sex nya datahallar på ett anslutande fält.

Harry Pokrandts förhoppning är att brytningen av kryptovalutor, som bygger på användningen av en typ av grafikkort, ska dra igång i de existerande byggnaderna redan i början av januari. Det kan röra sig om valutor som dash, ether och monero. För bitcoinbrytning behövs en annan hårdvara, vid namn Asic, som kommer att levereras till månadsskiftet augusti-september när de nya datahallarna är klara.

Bitcoinbrytning kan vara en mycket lönsam affärsverksamhet

”Det finns en stor tidspress. Varje dag som vi inte bryter förlorar vi pengar eftersom kostnaden för varje brytning hela tiden ökar. Man vill komma igång så snabbt som möjligt”, säger han.

Är det inte försent att börja bryta bitcoins i september? 

”Den frågan har man kunnat ställa närsomhelst de senaste fem åren men brytningen fortsätter. Bitcoinbrytning kan vara en mycket lönsam affärsverksamhet”, säger han. 

Harry Pokrandt har ett förflutet som verkställande chef på en kanadensisk investmentbank men även från ett antal styrelseuppdrag. Men intresset för kryptovalutor och framför allt blockkedjetekniken har han haft längre än sin position på Hive. 

Och Harry Pokrandt kan inte klaga på hur marknaden har tagit emot bolaget.

”Vi har haft tur med vår tajming. Vi kunde inte förutse detta när vi gick till börsen i maj men sen dess har intresset både för kryptovalutor och för blockkedjetekniken i stort växt enormt mycket”, säger han.

Läs även: Han tjänar miljoner på riskkapitalisternas bitcoin-miss 


FAKTARUTA: SÅ GÅR BRYTNINGEN TILL

Både bolag och privatpersoner som vill bryta kryptovalutor behöver:

1. en plats som har ett fläktsystem för att kyla ner datorerna som bryter
2. datorer vars enda uppgift är att bryta
3. en specialdesignad hårdvara, Asic för bitcoin eller ett grafikkort (GPU) för andra kryptovalutor, som utför själva arbetet
4. en mjukvara för att bryta
5. ett säkert nätverk som ger dig bra uppkoppling
6. god tillgång till billig el eftersom brytningen är högintensiv.

Innehåll från ENFOAnnons

Så kan företag mäta hållbarhetsmål datadrivet – med enkla medel

Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.
Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.

Många företag som har en ambition att bli hållbara missar den fulla potentialen i digitaliseringen. Att fokusera på digitaliseringens möjligheter kan fungera som en effektiv drivkraft för omställningen. Det menar IT-tjänstebolaget Enfo, som bland annat stöttar företag i hur man med enkla medel kan mäta hållbarhetsmål datadrivet, vilket i sin tur skapar affärsmöjligheter.

– Hållbarhet handlar i grunden om att lösa ett problem med negativ påverkan, få det användarvänligt och göra det skalbart, säger Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo. 

Hållbarhetsfrågan har hos allt fler företag gått från att vara en av många punkter på dagordningen till att bli något som ska genomsyra hela verksamheten. I och med detta läggs ett stort fokus på data och analys, som får en central roll i omställningen.

Enfo är ett IT-tjänstebolag med lång erfarenhet, stor expertis och spetskompetens inom bland annat data och analytics. Utgångspunkten är att det går att göra väldigt mycket inom hållbarhet med enkla och datadrivna medel – så länge viljan finns. 

– Först och främst behöver man fråga sig: hur kan en produkt användas fler gånger än idag och hur kan den digitala världen vara till hjälp för att genomföra det? Det behöver inte vara så komplicerat, anser Magnus Fälth.

Hållbarhet är att skapa affärsmöjligheter 

Centralt i omställningen är att göra rätt från början, att skapa en funktionalitet eller design som sedan kan följas upp, utvärderas och förbättras med digital analys. Ur det perspektivet blir hållbarhet även en fråga om affärsutveckling, menar Magnus Fälth som tror att en stor del av lösningen är att förenkla och att tänka på helt nya sätt, utmana och testa. 

– Företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor utan att ha traditionell miljö-, klimat- eller samhällsbakgrund. Med kunskap om siffror, problemlösning och verksamhetsutveckling kan företag enklare nå sina hållbarhetsmål, säger han och tillägger:

– Hållbarhet är en nödvändighet för vår planet och kommande generationer, men det är också viktigt att se möjligheterna det ger ur ett affärsperspektiv. Här kan Enfo bidra med sin expertis genom att hjälpa företag att skala upp hållbara lösningar.

Läs mer om Enfos tjänster inom Data & analytics här  

Slutanvändarperspektivet är viktigt 

En annan viktig aspekt i processen är att tillgängliggöra initiativ och resultat för slutanvändaren eller kunden. Visualisering är då en nyckelfaktor, det vill säga att med färg, form och målgruppsanpassning göra resultaten mer tydliga och användarvänliga. Ofta läggs mycket tid på att hantera data manuellt och då är visualiseringen en nyckelfaktor för att nå fram med sitt budskap.

– I slutändan handlar det om att resultatet av hållbarhetssatsningar ska vara tillgängliga och begripliga. Människor och företag kan med enkla medel göra insatser som påverkar utvecklingen i rätt riktning, avslutar Magnus Fälth.

Läs Magnus Fälths blogg om hur ditt företag kommer igång med enkla steg 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera