1515

Bitcoin-mäklaren Safello planerar notering

Bitcoinmäklaren Safello tar in 11 miljoner kronor i en nyemission i syfte att kliva i på First North under våren 2021. ”Vi vill belysa en traditionellt missförstådd industri”, säger bolagets vd Frank Schuil om expansionsplanerna.

Frank Schuil, medgrundare och vd på Safello.
Frank Schuil, medgrundare och vd på Safello.Foto:Juliana Wiklund

Tajmningen kunde inte varit bättre - kryptovalutan bitcoin har rusat 20 procent under de senaste dagarna. I onsdags sprängdes 20.000-dollarsgränsen och priset nu ligger på närmare 23.000 dollar. 

Fintechbolaget Safello, som startade 2013, uppger sig ha 165.000 kunder och en transaktionsvolym på över 800 miljoner kronor. I mitten av 2019 nådde bolaget lönsamhet och under det senaste året har tillväxten klättrat 831 procent. 

Nyemissionen på 11 miljoner kronor ska användas till kostnader för en notering på First North Market under första delen av 2021 samt en del nyckelrekryteringar.

Läs mer: Kryptoproffset om rusningen: Så investerar du i bitcoin utan att bli lurad

Nyemissionen leddes av delägaren Digital Currency Group (DCG), med amerikanska stjärninvesteraren Barry Silbert i spetsen. På ägarlistan finns även riskkapitalbolag som Northzone, White Star Capital och Cryptowell. Enligt Corpura Fondkommission, som agerade finansiellt ombud, var teckningsgraden på närmare 500 procent. 

”Huvudsyftet med börsintroduktionen är att ytterligare stärka våra tillväxtmöjligheter, något som förhoppningsvis kan bidra till ökad transparens och belysa en traditionellt missförstådd industri. Vi planerar att bredda vår produktportfölj, samt tittar på en utlandsexpansion inom en snar framtid”, säger Frank Schuil, medgrundare och vd på Safello.

I dagsläget erbjuder Safello en växlingstjänst mellan svenska kronor och kryptovalutorna bitcoin, etherum och XRP, mot en avgift på mellan 2 till 7 procent. Bolaget har nyligen introducerat en rad nya produkter och tjänster, bland annat en mobilapp som möjliggör kryptohandel med Swish och Bank-id. I veckan öppnade även tjänsten för företagskunder och näringsidkare.

Kunden måste dock ha själva plånboken eller sin ”wallet” på någon annan plattform, något bolaget nu ser över. 

”Att erbjuda en plånbok är det bästa sättet att nå en mycket bredare marknad”, säger bolagets vd och medgrundare Frank Schuil. 

Safello planerar även att gå utanför Sverige, först och främst i Norden där bolaget prövat sina vingar tidigare. 

”Vi tittar först och främst på Norden, där vi försökt tidigare. Vad vi underskattade då var vikten av att vara lokal. I dag erbjuder vi swish och är registrerade hos Finansinspektionen. Har man inte de ingredienserna och är på plats så kan man inte riktigt penetrera marknaden”, förklarar Frank Schuil.

Hur högt bitcoin kan gå kan och vill Frank Schuil inte svara på. 

”Tjurrusningar av det här slaget har vi sett runt vart fjärde år. Ibland har bitcoin tjugodubblat sitt värde, men det finns inga garantier. Personligen ser jag andra värden med blockchain-teknologin som vad den betyder för informationsfriheten och möjligheten att flytta värden på ett decentraliserat sätt”, avslutar Frank Schuil. 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjar sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren får vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterar hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång. 

Eventet heter Salesforce Live och arrangeras av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger: 

– Under 90 tempofyllda minuter inspireras vi av nya sätt att tänka, och tar del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen får vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost. 

Från Handelsbanken deltar Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättar om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden. 

Anmäl dig här 

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?