1515

Bitcoin klubbas 50 procent dyrare hos Kronofogden

Kronofogden auktionerar ut kryptovalutor för drygt 29 000 kronor. Vinnaren i budgivningen betalade dock nära 50 procent mer än så. ”Det är lite konstigt”, säger bitcoin-entreprenören Ludvig Öberg.

Foto:Mark Lennihan/AP

Kronofogden har beslagtagit 0,6 enheter av kryptovalutorna bitcoin och bitcoin cash.

Bitcoin har hittills i år rusat med nära 500 procent. Bitcoin cash, en avknoppning från bitcoin vars kurs står betydligt lägre, har däremot backat.

Det är första gången Kronofogden auktionerar ut kryptovalutor. Detta har kunnat ske eftersom den skuldsatta i ärendet, ett företag i Västsverige, har samarbetat med myndigheten.

”Det är första gången vi har kunnat flytta en digital tillgång till ett konto som vi har kontroll över”, sade Kronofogdens verksamhetsutvecklare Johannes Paulson nyligen till TT.

På torsdagsförmiddagen löpte auktionen ut – och vinnaren betalade klart över marknadspris.

Det kan vara någon som vill ha garanterat ’vita’ bitcoins

De två valutorna var på torsdagsmorgonen värda drygt 29 000 kronor, enligt Coinmarketcap. Det högsta budet hos Kronofogden, som inkom en vecka innan auktionen löpte ut, låg dock på 43 000 kronor.

”Det är lite konstigt”, säger Ludvig Öberg, affärsutvecklare på Chromaway och medgrundare av bitcoinbörsen Safello.

Läs mer: Han satsade allt på bitcoin – nu har kursen stigit 100 gånger 

”Jag har två teorier. En är att det görs för den publicitet man skulle kunna få som första köpare av bitcoin från Kronofogden. Min andra teori är att det kan vara någon som vill ha garanterat ’vita’ bitcoins. Vad är då bättre än att köpa från staten?” tillägger han.

En av budgivarna under auktionen var programledarna bakom Börspodden, bekräftar de i ett mejl till Di Digital. De uppger dock att de inte har det ledande budet.

Att den skuldsatte har exakt 0,6 enheter av både bitcoin och bitcoin cash tyder på att personen ägde bitcoin i samband med kryptovalutans delning i somras, då avknoppningen bitcoin cash skapades.

Läs mer: Bitcoin håller på att dela sig – därför ska du bry dig 

Bitcoin stod strax före klockan 9 på torsdagen i 5623 dollar. Bitcoin cash var värt drygt 330 dollar vid samma tid.

Har du budat på Kronofogdens auktion? Hör av dig: sven.carlsson@di.se


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?