1515
Annons

Bitcoin håller på att dela sig – därför ska du bry dig

Nya Bitcoin Cash kan öka kryptovalutans antal transaktioner per sekund flera gånger om. Men vissa ororar sig för konsoliderad makt och hackerattacker. ”Det är en religion som delas i två”, säger forskaren Jonathan Jogenfors.

Av det som tidigare var bitcoin skapades det i dag två valutor: bitcoin (BTC) och Bitcoin Cash (BCC).
Av det som tidigare var bitcoin skapades det i dag två valutor: bitcoin (BTC) och Bitcoin Cash (BCC).

Många ägare av bitcoin kan numera se en helt ny tillgång dyka upp på deras konton.

Kryptovalutan delades nämligen på tisdagen och på många bitcoinbörser dök det då upp en enhet av Bitcoin Cash, eller BCC, för varje bitcoin (BTC) personen ägde.

Alltså har bitcoin numera två grenar som tekniskt sett skiljer sig åt men delar samma transaktionshistorik.

”Det är en religion som delas i två. Båda anser att det är den egna som gäller. Bitcoin Cash uppkom bara för någon vecka sedan”‚ säger Jonathan Jogenfors, doktorand vid institutionen för Systemteknik vid Linköpings universitet som forskar om bland annat blockkedjor.

Bitcoin Cash skiljer sig från traditionella bitcoin i det att blocken som rymmer data om varje transaktion har större lagringskapacitet (8 megabyte i stället för dagens 1 megabyte).

 ”I praktiken kan det öka mängden transaktioner som går att hantera från 3–5 per sekund, som i dag, till 24–40 per sekund”‚ säger Ludvig Öberg, medgrundare av bitcoinbolaget Safello.

Läs mer: Han tjänar miljoner på riskkapitalisternas bitcoin-miss 

Anhängarna till Bitcoin Cash anser att det är avgörande för valutans framtid att kunna handlas snabbare än vad som är möjligt i dag.

Samtidigt oroar sig vissa i bitcoinvärlden för att den högre kapaciteten kommer att kräva större kraft och därmed större finansiella muskler, vilket de anser riskerar att makten koncentreras i ett fåtal händer.

De programmerare som bryter bitcoin måste också välja vilken av valutorna de vill bryta. En valuta som börjar tappa brytare kan blottas för hackerattacker, säger Ludvig Öberg.

”Det viktigaste är miners då de måste välja sida och om en kedja har för lite hashing-kraft kan det göra den exponerad emot attacker”, säger han.

Läs mer: Bitcoinpriset rusar: ”Ingen är säker på att priset ska vara på den här nivån” 

Bitcoin Cash delar sig från bitcoin för att undvika en uppdatering av bitcoin. Uppdateringen ska på sikt förstora varje bitcoinblock till 2 megabyte och samtidigt förändra hur bitcoindata lagras i nätverket.

Än så länge är nya Bitcoin Cash värt en bråkdel av en bitcoin.

Inför delningen, vid 14.05 på tisdagen, stod terminskontrakt i Bitcoin Cash i 278 dollar. Terminerna förbinder köparen att handla Bitcoin Cash till ett visst pris i framtiden. Vid samma tid stod bitcoin i 2 825 dollar.

Delningen påbörjades kring 14.20 svensk tid och väntades vara färdigställd ungefär en timme senare.

Flera sammanslutningar av bitcoinbrytare, så kallade mining pools, har ännu inte erkänt den nya valutan. Deras bitcoinägare kommer därmed inte att få ta del av Bitcoin Cash i samband med tisdagens delning.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?